După ce Volkswagern a câștigat în instanță, în februarie 2023, dreptul de a comercializa mașini pe benzină și după anul 2030, a venit și rândul lui BMW, care a ieșit victorios din procesele cu Greenpeace și German Environment Agency (DUH), conform unui tribunal din Germania.
Planul Uniunii Europene este însă de a interzice construirea și comercializarea acestor vehicule convenționale până în 2030. Obiectivul este ca țările să reducă amprenta de carbon emis în atmosferă pentru ca, până în 2050, pentru a deveni neutre din punct de vedere climatic.
Iar mașinile contribuie mult la poluarea atmosferei. Cea mai ambițioasă țară din acest punct de vedere este Norvegia, care are ca termen anul 2025 pentru a pune capăt vânzării de vehicule noi pe benzină și diesel. Țări precum Olanda, Danemarca, Suedia, sau Irlanda au stabilit ca bornă anul 2030.
Ce presupune interdicția mașinilor pe benzină și diesel
Dacă Franța și Spania au prelungit această implementare pentru anul 2040, Marea Britanie este undeva la mijloc. Însă situația este mai complicată. Fostul premier Boris Johnson a numit-o "revoluția industrială verde". El a mai spus că "va fi creată o economie cu emisii scăzute de carbon și milioane de noi locuri de muncă".
Însă prima dată când această dorință a fost anunțată public în Marea Britanie s-a întâmplat în 2017 și a făcut-o secretarul de mediu de atunci, Michael Gove. La acea vreme se vorbea ca totul să înceapă din 2040. În octombrie 2018, Comitetul pentru afaceri, energie și strategie industrială a descris acel plan ca fiind "vag și lipsit de ambiție". Așa că s-a vorbit despre anul 2030.
Ulterior, în urma mai multor revizuiri, s-a ajuns la concluzia că data de 1 ianuarie 2035 este mai fezabilă, iar anunțul a fost făcut în 2020. Practic, Guvernul lui Rishi Sunak, confruntat cu "criza costului vieții" și cu perspectiva unei reacții negative a alegătorilor, a ales să reseteze strategia Guvernului de "zero net" din 2035, "pentru a ușura povara șoferilor". El a numit decizia drept una "pragmatică, proporțională și realistă".
- BMW plănuiește să lanseze o serie de mașini de serie alimentate cu hidrogen până la sfârșitul deceniului, conform Cardealermagazine.
Ce se întâmplă cu mașinile second hand?
Așadar, din 2035, singurele mașini noi care pot fi vândute în Marea Britanie vor fi cele pur electrice și cele alimentate cu hidrogen. La fel va fi și în alte țări, cu respectarea termenului limită impus de statul respectiv. Și camioanele vor fi afectate de decize.
Numai că, dacă avem în vedere cazul Marii Britanii, situația este mai aparte. Guvernul a retras subvențiile de 1.400 de lire pentru mașini plug-in hybrid în 2022, subvenție care se oferea din 2011, și nu au mai existat nici stimulente financiare oferite cumpărătorilor privați de vehicule electrice. Însă companiilor li se oferă beneficii majore dacă aleg un vehicul electric, ceea ce a dus la creșterea înmatriculărilor de vehicule electrice de către utilizatorii de flote, în timp ce cererea de astfel de automobile în rândul cumpărătorilor privați a scăzut.
Mașinile la mâna a doua nu vor fi afectate în niciun fel de această măsură, numai că valoarea lor va scădea. Însă specialiștii se tem că, odată cu aceste legi și fără subvenții pentru mașinile electrice, care sunt scumpe, oamenii ar putea să se orienteze totuși mai mult spre mașini la mâna a doua.
- Există aproximativ 30 de milioane de mașini pe benzină și diesel în Marea Britanie.
Presupunând că cifrele vânzărilor de mașini noi continuă în ritmul lor actual de aproximativ două milioane pe an, vor trece 15 ani până când mașinile pe benzină și diesel din Marea Britanie vor fi înlocuite, conform Auto Express.
Astfel, producătorii de mașini vor fi obligați prin lege să vândă un număr tot mai mare de vehicule electrice - începând cu 22% din vânzările lor totale în 2024 și crescând la 80% până în 2030. Altfel, se vor confrunta cu sancțiuni financiare enorme.
Până și mașinile hibride urmau să fie interzise de la vânzare din 2035, la cinci ani după obiectivul inițial pentru modelele pe benzină și diesel pure. Însă acest aspect nu s-a definitivat încă în Marea Britanie.
Hibrizii vin sub mai multe forme, dar practic combină un motor electric cu un motor pe benzină sau diesel, pentru o eficiență mai mare. Hibrizii plug-in au o baterie de dimensiuni medii, care oferă până la 80 de km parcurși în regim pur electric înainte de a avea nevoie de intervenția motorului termic. Aceste mașini pot fi încărcate și la priză sau la stațiile de alimentare.
- Unul din șase vehicule vândute în Marea Britanie este electric.
Problemele mașinilor electrice
Mașinile electrice încă sunt semnificativ mai scumpe decât cele convenționale. Producătorii fac eforturi să reducă totuși prețurile, însă este dificil să obțină profituri pe anumite tipuri de vehicule electrice. În plus, se observă deja o concurență sporită pe piața mașinilor electrice din partea noilor mărci care vin din China, la niște prețuri imbatabile.
Un alt detaliu pe care oamenii îi iau în considerare este infrastructura pentru încărcarea mașinilor electrice. Aceasta se dezvoltă în continuare, însă nu este totuși la un nivel considerat satisfăcător.
Plus că aici intervine și o altă componentă, cea a timpului de așteptare pentru încărcarea unui astfel de vehicul electric. La acest aspect se lucrează de ceva timp, iar unii constructori propun mașini cu baterii cu încărcare rapidă. De exemplu, Toyota precizează că a descoperit o nouă tehnologie și noi materiale care permit ca mașina să se încarce în 10 minute și să aibă autonomie de 1.200 de kilometri, iar costurile acestui tip de baterii ar fi la jumătate din cele de până acum.
Descoperirea anunțată de Toyota ar putea revoluționa piața mașinilor electrice.
Bateriile în stare solidă utilizează un electrolit solid în loc de unul lichid pentru a transporta ioni între electrozii bateriei. Astfel, beneficiile sunt mari față de acumulatorii de tip litiu-ion care se află acum pe mașini. Numai că, potrivit constructorului nipon, producerea acestor baterii la costuri înjumătățite va putea fi pusă în practică cel târziu în 2027. Au mai existat însă companii care au anunțat că au reușit să facă astfel de baterii, dar costurile erau mari.
Totuși, există deja pe piață unele mașini cu acumulatori care se încarcă foarte rapid. Bateriile în stare solidă utilizează un electrolit solid în loc de unul lichid, pentru a transporta ioni între electrozii bateriei și oferă beneficii clare față de acumulatorii de tip litiu-ion montați acum pe mașinile electrice.
Iar CATL, unul dintre principalii furnizori de baterii pentru mașini electrice, a anunțat, în vară, că a dezvoltat un nou tip de acumulator, denumit Shenxing (n.r.: în traducere din limba chineză, înseamnă mișcarea lui Dumnezeu), care se poate încărca în doar 10 minute, până la o autonomie de 400 de kilometri. Bateria Shenxing este prima baterie LFP (Lithium FerroPhosphate) cu încărcare super rapidă 4C din lume. Numai că producătorul nu precizează la ce fel de stații de încărcare este posibilă o asemenea peformanță.
Ce înseamnă pentru mediu renunțarea la mașinile convenționale
Se preconizează că interzicerea automobilelor pe benzină și diesel va reduce emisiile de gaze cu efect de seră și va îmbunătăți calitatea aerului local. Mașinile pe benzină și diesel emit dioxid de carbon, iar Marea Britanie are un obiectiv legal de a reduce gazele cu efect de seră la zero net până în 2050.
Vehiculele diesel produc niveluri mai mari de oxizi de azot și particule, care sunt responsabile pentru un risc crescut de boli respiratorii, cancer pulmonar, boli de inimă și multe alte afecțiuni.
Potrivit unui raport al Colegiului Regal al Medicilor, fumul de trafic contribuie la decesele timpurii a aproximativ 40.000 de persoane din Marea Britanie.