Au fost puse în circulație primele 15 tramvaie cumpărate de Primăria Capitalei de la Astra Arad. Inițial, punerea lor în funcțiune a fost programată pentru luna septembrie, însă comisia de recepție nu încheiase toate documentele. Până la finalul anului, pe linia 41 ar trebui să circule în total 20 de tramvaie noi, din lotul celor 100 contractate.
După o primă zi, călătorii care au circulat cu noile tramvaie spun că acestea arată bine, dar se tem că nu vor rezista mult timp la fel de curate. De acest lucru ar trebui să se ocupe controlorii desemnați să fie prezenți permanent în noile tramvaie.
15 tramvaie noi după 50 de ani
În timp ce alte capitale europene se laudă cu automatizarea completă a mijloacelor de transport, Bucureștiul a achizitionat după 50 de ani 15 tramvaie noi și nici acestea nu au fost trimise pe traseu la timp.
Valer Blidar, patron Astra Arad: „Pentru mine e mare satisfacție ca le-am scos pe traseu, regret că nu le-am scos acum trei luni, că erau în același stadiu. A durat nejustificat de mult din punctul meu de vedere.”
Ce spun primii călători
După prima călătorie cu noile tramvaie, oamenii spun că se bucură de noile condiții din interiorul tramvaielor și de faptul că sunt silențioase, comparativ cu cele vechi, însă se tem că starea lor actuală nu va rezista mult timp.
„Chiar de asta am venit, să mă plimb, că am auzit la televizor (n. red. că circulă noile tramvaie). Eu zic că e un lucru bun, să speram că primarii o să facă mai mult, că ei promit, promit”, spune un bărbat.
„În câteva luni o să vedeți scris peste tot, tot felul de… ăsta-i românul...”, este de părere un călător.
„Îmi place foarte mult că sunt joase, că nu mai sunt scări și că nu mai sunt zgomotoase ca celelalte”, spune un călător.
Tramvaiele noi au stat cinci luni în depouri
Deși au fost livrate încă din luna mai, tramvaiele Imperio București au stat cinci luni în depouri, din cauza unor succesiuni de nereguli și amânări. Ultimul termen de punere în funcțiune a fost Ziua Națională, când vehiculele ar fi trebuit să fie introduse pe linia 41. Potrivit primarului general, documentele nu au fost gata nici atunci.
Nicușor Dan, primarul general al Capitalei: „Acest tramvai este omologat. Toate documentațiile sunt corecte la virgulă, acesta e un motiv pentru care a durat atât de mult.”
Problema peroanelor prea scurte
Un alt motiv pentru care s-a întârziat plecarea tramvaielor pe traseu a fost legat de peroanele prea scurte pentru noile modele.
Multe dintre stațiile în care opresc cele 15 tramvaie noi nu au peroanele modernizate. Spre exemplu, la statia Cașin tramvaiul depășește peronul, iar oamenii nu pot folosi toate intrările.
Până la sfârșitul lui 2022 ar trebui să mai fie aduse încă cinci tramvaie care să circule tot pe linia lui 41. Restul, până la 100, ar trebui livrate, treptat, anul viitor. Chiar și așa, autoritățile susțin că este nevoie de mult mai multe tramvaie noi.
Adrian Criț, director general STB: „Avem nevoie de acestea 100 și, în viitor, de încă cel puțin 100, cât mai repede, în condițiile în care noi o să mai modernizăm din ele, în uzina proprie.”
Serviciul de transport în comun București a făcut însă câțiva pași în modernizarea serviciilor, astfel încât călătorilor să le fie mai ușor să circule. Un astfel de exemplu este plata cu cardul sau cu telefonul mobil direct în mijloacele de transport.