Dacă aveți un cont pe o rețea de socializare și obișnuiți să faceți cumpărături online, cu siguranță ați intrat deja în contact cu platformele chinezești și produsele lor foarte ieftine. Pe alocuri chiar ciudat de ieftine. Ce trebuie să știm despre cum funcționează aceste platforme, de ce este reclama atât de agresivă, dar și ce drepturi avem atunci când comandăm din China.
Market place-urile chinezești au invadat online-ul, iar fenomenul îi face pe cumpărătorii din România să fie în același timp tentați să cumpere, dar și circumspecți cu privire la experiența care îi așteaptă. Strategia pe care o aplică platforme precum Temu, Shein sau Trendyol este simplă: bani mulți investiți în reclame online.
Estimările ne arată că doar Shein și Temu investesc în advertising un milion, cel mai mare magazin nu trece de 100.000 ca să înțelegem de ce sunt atât de multe reclame. Sunt prezente inclusiv în SUA. Temu a anunțat un buget de trei miliarde de dolari pentru advertising doar pe teritoriul Statelor Unite.
Deși clienții au experiențe dintre cele mai diverse, mulți descoperă că brandurile chinezești livrează în primul rând rapid. Sau mai rapid decât în trecut, când un colet avea nevoie chiar și de două luni pentru a ajunge în țară.
Robert Trandafir, specialist în marketplace-uri: ”Cam jumătate din retailerii din România care se bazează pe produse din China au pregătit logistic iar acum chinezii profită de logistică, au pregătit terenul, livrează repede pe infrastructura creată de europeni.”
Cel mai important pentru clienți este să înțeleagă faptul că, deși companiile nu au sedii fizice în România, ei se pot adresa autorităților din țara noastră atunci când au probleme cu produsele cumpărate.
Robert Trandafir, specialist în marketplace-uri: ”În teorie, orice market place se supune legislației, te poți adresa anpc sau comisiilor europene care au legătură cu drepturile consumatorului.”
Potrivit cifrelor din domeniul comerțului online, în fiecare zi, în România ajung aproximativ 250.000 de comenzi din China.