Viitorul modei sunt hainele digitale: mai sustenabile și mult, mult mai creative. Din ce în ce mai mulți designeri aleg să creeze piese virtuale, ce pot fi atașate peste poze sau videoclipuri, scăzând astfel risipa și oferind posibilitatea unei garderobe infinite.
Roblox, platforma cu peste 200 de milioane de utilizatori activi
Gaming-ul și industria modei sunt două lumi ce pot părea o asociere ciudată, dar delimitarea dintre cele două se estompează pe măsură ce Generația Z vede din ce în ce mai mult jocurile ca pe o parte integrată a identității lor și ca mod de exprimare. Cel mai bun exemplu este Roblox, o platformă cu peste 235 de milioane de utilizatori activi în 2023. Roblox este un hub virtual în care utilizatorii pot explora, socializa și își pot construi propriile experiențe.
Este, de asemenea, un loc în care moda prinde viață în moduri neimaginate până acum. În acest ”playground” digital, utilizatorii îsi pot crea, vinde și expune propriile ținute, coafuri și accesorii unice, exprimându-și stilul fără constrângerile lumii reale, cum ar fi costul, producția sau normele sociale. În acest context, hainele reale, palpabile pot părea plictisitoare și vin cu mai multe dezavantaje, printre care uzura și spațiul de depozitare. Așa că designerii au început să creeze haine digitale atât pentru aceste jocuri, cât și pentru rețelele sociale: care pot fi cumpărate la un preț rezonabil și aplicate peste o poză sau un videoclip. Cel mai mare avantaj? Sunt sustenabile si salvează Planeta.
Luisa Balaban, manager de sustenabilitate textile: „Este o variantă foarte sustenabilă din punctul de vedere al excluderii unei cumpărări de ținută din programul unei persone și poate să fie foarte versatilă dacă urmăm să cumpărăm o ținută doar pentru un eveniment”
Hainele digitale, disponibile la prețuri accesibile
Un studiu publicat anul trecut peste Ocean arată că 95% dintre cei 3000 de participanți sunt interesați să cumpere haine digitale. Iar factorul decisiv este prețul. Una dintre cele mai cunoscute platforme de digital fashion, Dress-X, vinde haine cu 10-20/dolari bucata. Articole vestimentare similare ar putea costa în viața reală de 10, chiar și de 20 de ori mai mult.
Tot ce trebuie să faci pentru a obține o haină virtuală este să încarci o poză cu tine într-o ținută mulată, culoarea pielii, în care dorești să porți respectiva ținută digitală, iar platforma te va îmbrăca automat în piesa aleasă - pe care o mai poți atașa ulterior și altor fotografii.
De asemenea, crearea unei piese digitale produce cu 95% mai puține emisii de carbon decât o haină normală, susțin fondatorii Dress-X. Iar experții în susteabilitate sunt de acord.
Luisa Balaban, manager de sustenabilitate textile: „Dacă vrem să ne satisfacem ideea de nou, putem folosi ceva digital și să avem această noutate în garderobă”.
La fel ca și în cazul articolelor reale, există și un segment de lux, unde hainele digitale sunt vândute ca NFT-uri, iar prețurile ajung la mii, ba chiar zeci de mii de dolari.
Piața globală a modei digitale, care include NFT-uri, articolele printate 3D, AI și hainele virale valora în 2021 aproape 500 de milioane de dolari, iar Forbes estimează că va ajunge la 4.8 miliarde de dolari până în 2031.
Iar într-un viitor episod Hype vom discuta și despre realitatea virtuală, prin care consumatorii pot proba de acasă haine reale, cu ajutorul telefoanelor sau a ochelarilor VR.
Așadar, există posibilitatea sa ne îmbogățim garderoba fără a ne mai umple șifonierul.
Locație filmare: Modamore București