Este oficial: social media este în prezent prima sursă de știri pentru tinerii din UE, depășind televiziunea și presa scrisă și digitală, potrivit Euronews.com.
Conform celui mai recent sondaj al Parlamentului European privind tineretul, 42% dintre europenii cu vârste cuprinse între 16 și 30 de ani se bazează în principal pe platforme precum TikTok, Instagram și YouTube pentru a accesa știri despre politică și probleme sociale.
Această abordare reflectă schimbarea atitudinii față de consumul de știri - accelerarea către un model rapid și ușor accesibil - și expune generațiile mai tinere la un risc tot mai mare de dezinformare.
Cu cât respondenții sunt mai tineri, cu atât este mai probabil să depindă de social media. Raportul a arătat că adolescenții cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani au încredere în TikTok și Instagram mai mult decât în orice altă platformă.
Tinerii cu vârste între 16-18 ani își iau informația din TikTok
Între timp, cei cu vârste cuprinse între 25 și 30 de ani se bazează semnificativ mai puțin pe TikTok (29% față de 51% dintre tinerii cu vârste între 16 și 18 ani) și Instagram (41% față de 52%). În schimb, aceștia preferă Facebook, care este de două ori mai popular în rândul lor (36%) în comparație cu cel mai tânăr grup (17%).
Cu toate acestea, respondenții cu vârste cuprinse între 25 și 30 de ani sunt, în cele din urmă, mai înclinați să obțină știri de pe platformele de presă online (30 %) și de la radio (19 %), comparativ cu doar 21 % și, respectiv, 13 % în rândul tinerilor între 16 și 18 ani.
Acesta este un motiv de îngrijorare: o altă investigație, 2024 Reuters Institute Digital News Report, a arătat că TikTok este o sursă flagrantă de dezinformare, cu 27% dintre utilizatori care consideră că este dificil să identifice conținutul înșelător. Între timp, compania mamă a Instagram, Meta, a decis recent să își relaxeze sistemul de verificare a faptelor, implementând în schimb notele comunității - care, după cum a demonstrat X al lui Elon Musk, sunt adesea nesigure.
Încrederea în fluxuri în detrimentul instituțiilor
Europenii sunt conștienți de riscuri și recunosc pericolele care le pândesc fluxurile. 76% din cei intervievați s-au confruntat cu știri false sau înșelătoare doar în ultima săptămână; dintre aceștia, 15% s-au confruntat cu dezinformarea „adesea”, iar 32% „uneori”.
Cu toate acestea, ei rămân fideli surselor de știri de dimensiuni mici, Instagram fiind cea mai populară (47% o preferă), urmată de TikTok și YouTube. Facebook și X rămân în urmă în rândul generațiilor tinere, în timp ce WhatsApp a fost principala sursă de știri pentru 16% dintre tinerii utilizatori.
Ciclul de știri din social media este condus de influenceri și de media alternative, mai degrabă decât de posturile de știri tradiționale.
Acest lucru face ca utilizatorilor să le fie mai greu să verifice faptele, diminuându-le totodată încrederea în jurnalismul tradițional. De asemenea, după cum se subliniază în raport, acest lucru le diminuează încrederea în instituțiile politice: 21% dintre tinerii intervievați și-au exprimat scepticismul față de UE, iar 15% au recunoscut că nu au participat la votul din 2024 din cauza lipsei de informații.
În paralel, tinerii se bazează din ce în ce mai mult pe platformele lor de socializare ca mijloace de activism, spre deosebire de simplul vot sau participarea la proteste și petiții.