Alegerile prezidențiale din România din 2024 au fost ținta unei campanii digitale sofisticate, axată pe manipularea algoritmului platformei TikTok cu implicarea unor influenceri.
Este concluzia unui raport realizat de Serviciul de supraveghere și protecție împotriva ingerințelor digitale străine din Franța.
Metodele de manipulare informațională folosite în România ar putea fi ușor replicate în alte țări, inclusiv în Franța, pentru a influența alegerile, potrivit raportului.
În primă fază este descris contextul în care Călin Georgescu a câștigat cu 23% din voturi primul tur al alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie 2024, ulterior anulat de CCR. Deși era puțin cunoscut și nu avea un buget de campanie declarat, popularitatea sa a fost construită aproape exclusiv pe TikTok unde a avut o creștere explozivă în doar două săptămâni, arată raportul, în care sunt descrise și strategiile utilizate.
Pe ce s-a bazar manipularea informațională
Manipularea informațională s-a bazat pe mobilizarea coordonată a mii de conturi, unele înregistrate încă din 2016 și activate în timpul campaniei pentru crește artificial popularitatea cuvintelor cheie asociate lui Călin Georgescu și pentru a manipula algoritmul de recomandare TikTok fiind utilizată o strategie de astroturfing în care a fost creată iluzia unui sprijin masiv.
Au fost folosite și platformele Telegram și Discord, unde grupuri organizate au transmis instrucțiuni precise despre conținutul distribuit și despre metodele de manipulare a algoritmului, fără a fi detectate, potrivit raportului.
Influencerii, parte a strategiei de promovare a lui Georgescu
O altă strategie a fost recrutarea a peste 150 de influenceri care au fost plătiți să promoveze indirect candidatura lui Georgescu. A existat și o finanțare ascunsă pentru că influencerii și susținătorii au fost plătiți prin donații pe TikTok după cum spun și procurorii din România care au un dosar în lucru în acest sens.
Această manipulare a algoritmului demonstrează că deși sunt supuși unor numeroase obligații de reglementare în ceea ce privește moderarea și etichetarea conținutului, operatorii de platforme online nu își respectă responsabilitățile în acest domeniu, arată raportul.
Sunt analizate și posibilele riscuri pentru Franța, că strategii similare ar putea fi folosite pentru a manipula opinia publică franceză, mai ales pe TikTok, spre exemplu: conturi false care au fost activate în România, ar putea fi folosite și în Franța pentru a influența viitoarele alegeri.