Patru din zece angajaţi (40%) şi-ar căuta alt loc de muncă dacă angajatorul le-ar solicita să lucreze preponderent de la birou, iar ei nu şi-ar dori acest lucru, iar 62% dintre salariaţi vor să muncească remote pentru a fi eficienţi, conform unui sondaj realizat la finalul lunii august de o platformă online dedicată angajaţilor din România.
Datele centralizate de Undelucram.ro arată că aproximativ o treime (33%) dintre specialiştii în resurse umane chestionaţi au răspuns că în companiile pe care le reprezintă angajaţii lucrează de la birou două zile pe săptămână.
În prezent, 61% dintre angajaţi lucrează preponderent de acasă (3-5 zile pe săptămână), iar restul de la birou. Totodată, 72% îşi doresc să continue să muncească remote, în timp ce doar 28% ar vrea să lucreze preponderent de la birou (3-5 zile pe săptămână).
Angajații cred că munca de acasă este mai eficientă
Potrivit sursei citate, cei care preferă să lucreze de acasă au ales acest mod de a munci pentru că li se pare mai eficient (62%) sau pentru că pot să aibă grijă şi de familie şi casă în timpul programului de lucru (57%). De asemenea, în jur de 13% dintre cei chestionaţi au afirmat că le place să lucreze de acasă, deoarece acest lucru le permite să aibă încă un job.
Dacă ar fi să se întoarcă să lucreze de la birou, în jur de 65% din totalul celor intervievaţi ar face acest pas doar dacă ar fi o cerinţă din partea companiei. În acest context, aproape jumătate (50%) dintre respondenţi spun că ar munci de la birou pentru a socializa, iar 27% din motive legate de eficienţă.
Pe de altă parte, în cazul în care compania le-ar cere să lucreze 3-5 zile pe săptămână de la birou, peste jumătate dintre salariaţi (54%) nu ar fi de acord.
Dacă nu ar putea lucra de acasă și-ar căuta alt loc de muncă
De asemenea, dacă li s-ar cere să lucreze în majoritatea timpului de la birou şi ei nu ar dori acest lucru, aproximativ 40% dintre salariaţi şi-ar căuta un alt loc de muncă. Totodată, aproximativ 36% ar vorbi cu alţi colegi pentru a convinge managementul şi departamentul de HR să schimbe această decizie, iar 25% s-ar conforma deciziei de a merge la birou pentru că nu au alternative.
Pe acelaşi subiect, sondajul relevă faptul că mai bine de jumătate dintre angajaţi (52%) spun că angajatorii nu i-au întrebat ce cred atunci când au decis cum se desfăşoară modul de lucru. În schimb, 90% dintre specialiştii în Resurse Umane chestionaţi susţin că şi-au consultat salariaţii cu privire la întoarcerea la munca de la birou. În acelaşi timp, aproximativ 7% nu au făcut acest lucru, iar 3% spun că o vor face.
Majoritatea experţilor în HR (83%) afirmă că au discutat anul acesta în departament sau cu managementul companiei despre ideea de a rechema angajaţii să lucreze preponderent de la birou, 13% nu au vorbit despre acest subiect şi în viziunea a 4% discuţia nu îşi are rostul pentru că, în ultimii doi ani, au lucrat doar de acasă.
În jur de 90% dintre specialiştii în HR spun că managementul susţine un echilibru între munca de la birou şi cea de acasă. Aproximativ 6% dintre experţii HR afirmă că managerii încurajează munca de acasă, iar 4% ar dori să cheme angajaţii la birou.
54% dintre specialiştii în Resurse Umane susțin că există reguli privind telemunca în companiile pe care le reprezintă
Experţii în resurse umane declară că, în urma discuţiilor avute cu managementul companiei, au hotărât: munca să se desfăşoare de la birou două zile pe săptămână (32% dintre specialiştii în HR), munca să fie de la birou patru zile pe săptămână (19%), decizia să fie a angajaţilor (12%), munca să fie trei zile pe săptămână de la birou (9%), angajaţii să vină în fiecare zi la birou (7%), angajaţii să lucreze patru zile remote şi una de la birou (3,3%), exclusiv remote - cu anumite excepţii (3,1%) şi angajaţii să lucreze trei zile remote (2,9%).
Peste jumătate dintre specialiştii în Resurse Umane (54%) menţionează că există reguli privind telemunca în companiile pe care le reprezintă, în timp ce 44% dintre angajatori au răspuns că vor stabili astfel de reguli.
Principalele îngrijorări reprezentanţilor din departamentele HR privind munca remote sunt: faptul că angajaţii nu mai comunică la fel de bine unii cu alţii - ceea ce poate afecta eficienţa (33%), tendinţa ca angajaţii să nu îşi mai dorească să lucreze de la birou (29%), eficienţa angajaţilor (24%), menţinerea motivării angajaţilor (24%), faptul că iniţiativele de HR nu mai sunt suficient de vizibile (10%) şi faptul că urmează o criză economică în care este nevoie ca angajaţii să fie mai uniţi şi eficienţi, iar aceştia nu vor să revină la birou (8%).
Sondajul Undelucram.ro a fost realizat pe un eşantion de 2.813 angajaţi şi 537 de experţi în Resurse Umane (HR).