Alţi 283 de cetăţeni români au revenit în România, în siguranță, din Israel, potrivit MAE.
MAE: Românii au revenit în țară din Israel, inclusiv prin Iordania
Românii s-au întors în țară cu trei curse Tarom - două din Tel Aviv, Israel, şi una din Amman, Iordania - precum şi a unei curse operate de o companie privată, în cursul nopţii de marţi spre miercuri, transmite Ministerul Afacerilor Externe.
Echipa consulară mobilă din cadrul Ambasadei României la Tel Aviv şi a Oficiului de Reprezentare al României la Ramallah şi echipa din cadrul Unităţii de Reacţie Rapidă a Celulei de Criză MAE rămân în continuare pe Aeroportul Ben Gurion din Tel Aviv pentru a acorda asistenţă consulară cetăţenilor români aflaţi pe aeroport.
Ministerul reaminteşte că cetăţenii români care se află pe teritoriul acestui stat se pot adresa Ambasadei României la Tel Aviv şi îşi pot anunţa prezenţa în regiune, comunicând astfel datele de identificare şi propriile coordonate la adresa de e-mail telaviv@mae.ro şi la numărul de telefon de permanenţă al Ambasadei României la Tel Aviv: +972 54 5643279, precum şi numărul Consulatului General de la Haifa: +972 543 998 038, pentru a putea fi contactaţi.
Știrea inițială:
Radu Filip, purtătorul de cuvânt al MAE, a vorbit la Euronews România despre situația românilor care au revenit în țară din Israel și din Gaza.
Purtătorul de cuvânt al MAE: „Până la acest moment, peste 1.500 de cetățeni români au revenit în România”
Radu Filip, purtătorul de cuvânt al MAE: „Până la acest moment, peste 1.500 de cetățeni români au revenit în România prin intermediul celor 15 curse organizate de către compania națională Tarom, dar și de alte companii private. Prin intermediul acestora, cetățenii români care au solicitat sprijin din partea misiunii diplomatice pentru revenirea în țară au reușit să ajungă în România, până la acest moment”.
Vor mai urma solicitări de repatriere, susține purtătorul de cuvânt MAE.
Radu Filip: „Colegii mei din Celula de criză, dar și echipele consulare mobile ale Ambasadei României la Tel Aviv, ale Oficiului de Reprezentare a României la Ramallah, precum și echipa consulară mobilă din cadrul Centralei Ministerului Afacerilor Externe centralizează toate aceste solicitări ale cetățănilor români care doresc să revină în România”.
Radu Filip: „Discutăm în continuare cu companiile aeriene, naționale sau private, pentru suplimentarea curselor sau locurilor disponibile în avioane, iar apoi cetățenii români sunt informați cu privire la disponibilitatea unor astfel de locuri”, a mai precizat Radu Filip.
„În prezent, avem în atenție aproximativ 300 de astfel de solicitări, cifrele, vă rog, să le luați la momentul actual, acestea pot flucta”.
Solicitări ale românilor aflați în Gaza
Radu Filip: „Colegii mei au în atenție cei aproximativ cei 350 de cetățeni români aflați în Fâșia Gaza. De la aceștia, au primit aproximativ 100 de solicitări de evacuare. (...)”
„Aici, situația diferă foarte mult. Pentru noi, primează situația de securitate și, în funcție de ferestrele de oportunitate pe care le avem, aceștia urmează să fie evacuați”.
Ce sfaturi au autoritățile pentru românii care aleg să rămână în zonele de conflict
Radu Filip: „Recomandările MAE au fost destul de clare, am recomandat cetățenilor români care se află, tranzitează sau intenționează să călătorească în Statul Israel să își reevalueze decizia de a călători, iar cei care totuși o fac să își reprogrameze călătoria, bineînțeles, și să urmărească rubrica Alerte de călătorie. Pentru cei care se află pe teritoriul acestui stat, i-am îndrumat să respecte instrucțiunile autorităților locale, să se adăpostească în clădiri și atunci când situația o impune, să părăsească această țară”.
De ce zborurile organizate de MAE presupun o plată din partea celor repatriați?
Radu Filip: „Vorbim aici despre repatriere, nu evacuare. Cursele aeriene regulate au fost efectuate de către companii naționale sau private, adică exista posibilitatea revenirii în România, însă din cauza solicitărilor mari venite din partea cetățenilor de diverse naționalități, care se aflau în Israel, locurile din avioane erau indisponibile, motiv pentru care celula de criză a identificat soluțiile despre care v-am spus pentru cetățenii români, aceștia putând reveni în România prin intermediul curselor suplimentare sau locurilor suplimentare puse la dispoziție de companii naționale sau private”.
Poate exclude MAE că s-ar ajunge în situația în care oamenii să își primească banii înapoi?
Radu Filip: „Decizia cu privire la ceea ce m-ați întrebat nu aparține MAE, țin să vă reamintesc că în marea majoritate vorbim despre cetățeni români care și-au achiziționat bilete/sejururi prin intermediul companiilor de turism, unele dintre acestea suportând costurile biletelor de revenire în țară”.