Din 2025, România va participa pentru prima dată la studiul de măsurare a alfabetizării populației, realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. Astfel, timp de patru ani, experții vor analiza gradul de alfabetizare, dar și competențele adulților din țara noastră. Date au strâns până acum și autoritățile de la noi, însă specialiștii atrag atenția că realitatea e mult mai gravă decât arată statisticile.
Nicușor s-a născut într-o familie defavorizată. În copilărie, își însoțea mama la piață să o ajute să vândă. Nu avea timp pentru școală. Mama sa a încercat la un moment dat să-l înscrie, dar nu a fost acceptat pentru că era deja prea mare pentru clasa pregătitoare. Așa a ajuns în programul A doua șansă derulat de organizația Salvați Copiii.
Nicușor, elev în clasa a XI-a: „Familia mea nu era o familie normală, era o familie de supraviețuire. Am cunoscut o persoană care m-a ajutat să merg la salvați copiii și am fost foarte primit aici, m-au ajutat din prima, mi-au explicat. Vă dați seama, eram foarte foarte timid, stăteam așa într-un colț. Nu știam absolut nimic, nu știam să socotesc. Eu nu aveam cunoștințe, eu nu aveam prieteni care mergeau la școală. Realizam că chiar dacă-mi place, chiar dacă nu-mi place, eu trebuie să învăț chestiile astea și eram pe „hai, trebuie să învăț, trebuie să învăț” pentru că n-aveam încotro.”
Nicușor are acum 18 ani, este în clasa a XI-a și lucrează deja în domeniul de retail.
Nicușor, elev în clasa a IX-a: „Vreau să dau BAC-ul și s fac o facultate. Dacă sunt copii cum am fost eu. Ar trebui să știe că educația îi ajută foarte mult să se dezvolte.”
Cazul său este unul norocos, spun experții de la Salvați Copiii. Anul acesta, programul s-a desfășurat pentru 300 de tineri în București, Iași, Dâmbovița, Constanța și Timiș. De asemenea, peste 22.500 de copii au luat parte la programul „A doua șansă”, derulat de Ministerul Educației.
Liliana Bibac, coordonator: „Datele spun că în jur de 0,8% din populația României este analfabetă, nu știe să citească. Poate că e mult mai grav pentru că nu sunt sigură că au reușit să măsoare absolut tot ceea ce vedem noi la firul ierbii: oameni care încă nu au acte de identitate, oameni care au plecat din țară și s-au întors înapoi în țară. Copiii și tinerii aceștia nu au nevoie numai de a învăța carte, mulți dintre ei sunt adolescenți, sunt tineri, sunt familii care sunt la început de viață și au nevoie și de acest sprijin financiar.”
Ultimul Studiu privind competențele adulților realizat de OCDE arată că regiunea din Europa centrală și de est în care se află și România este o regiune cu performanțe sub medie și prezintă chiar un declin în ceea ce privește nivelul competențelor de citire.