4 din 10 elevi români sunt analfabeți funcțional, arată cel mai recent studiu național. Raportul a fost întocmit de o platformă educațională, în colaborare cu Ministerul Educației. Numai un elev din 10 are capacitate de a înțelege mesajul unui text. Aceste date vin în contextul în care parlamentarii dezbat în această primăvară noile Legi ale Educației. Specialiștii spun că școala nu îi ajută suficient de mult pe tineri în acest moment.
„Viitori adulți incapabili să citească un contract de muncă”
Aproape 15.000 de elevi cu vârsta cuprinsă între 6 și 14 ani au participat la acest studiu. 11% dintre tineri au fost încadrați în categoria "funcțional", adică înțeleg pe deplin sensul unui text. Cei 42% dintre elevi din categoria "nefuncțional" sunt cei care suferă de analfabetism funcțional. Restul de 47% au obținut rezultate mai bune, însă nu pot înțelege un text cap coadă.
”Asta înseamnă așa, din 3 milioane de copii, 1,7 milioane nu sunt capabili să înțeleagă ce citesc deloc. Această problema merge cu copilul pe toata durata vieții lui. Asta nu înseamnă că se încheie cu ieșirea copilului din sistemul educațional. Vom avea niște viitori adulți incapabili să citească un contract de muncă. Este o problemă națională și nu este una a copiilor, ci a întregului sistem și a noastră ca societate,” a spus Gabriela Bartic, CEO platformă educațională.
Ministrul Ligia Deca a propus în Legile Educației testări anuale pentru elevi, pentru creșterea alfabetizării funcționale.
”Școala are rol de mobilitate socială. Școala trebuie să poată compensa, prin măsurile pe care le luăm la nivel național, factorii defavorizanți care, din nou, nu țin de potențialul sau de șansele copilului,” a spus Ligia Deca, ministrul Educației.
Școala, impact minim asupra elevilor
Sofia învață la un liceu de prestigiu din Capitală și este de părere că programa școlară ar trebui schimbată complet. Elevii se plâng că pot reține informațiile doar într-un mod mecanic, iar apoi uită totul.
”Nu am avut niciodată măcar o oră într-un laborator. Chiar dacă în toate școlile în care am fost aveam, teoretic, laboratoare de fizică, chimie, biologie, niciodată nu am făcut vreo oră acolo. Nu am făcut niciun experiment. Pe de altă parte, pentru geografie ar ajuta foarte mult excursiile la munte, când înveți despre relieful montan. Sau la istorie să mergi în vizită la un muzeu,” a spus Sofia, elevă.
Statul și-a asumat să reducă rata analfabetismului funcțional prin programul România Educată. Nu este clar prin ce programe s-ar putea întâmpla acest lucru. Cifrele sunt aproape identice cu cele din anii precedenți.
După Revoluție, România a avut 24 de miniștri ai Educației. Șapte dintre aceștia au fost acuzați că au plagiat în lucrările lor. Ultimul a fost Sorin Cîmpeanu, care a și demisionat din funcție după izbucnirea scandalului.
Raportul mai arată că recuperăm aproximativ 4% dintre analfabeții funcționali după terminarea clasei a VIII-a. Cu alte cuvinte, experții spun că școala are un impact minim asupra elevilor.