Costurile reparațiilor mașinilor avariate ar putea beneficia de un tarif de referință, dacă amendamentele introduse în Parlament vor fi votate și vor intra în vigoare. Susținută și de Consiliul Concurenței, măsura ar urma să plafoneze atât tarifele de manoperă percepute de service-urile auto care repară mașini în baza polițelor RCA, cât și sumele facturate pentru închirierea mașinilor oferite la schimb șoferilor păgubiți.
Prin amendamentele depuse proiectului care va modifica legea RCA, parlamentarii vor să plafoneze tarifele service-urilor care fac reparații în baza polițelor RCA.
Nouă din zece români vor prețuri de referință pentru reparațiile auto
Costurile cu ora de manoperă pentru reparațiile auto au crescut în 2023 cu 21% față de anul anterior, potrivit analizei făcute de Biroul asigurătorilor auto. Au fost analizate peste 490.000 de calcule efectuate de service-urile auto din țară.
Măsura introducerii unui tarif de referință pentru reparațiile auto este susținută și de majoritatea șoferilor. Un sondaj IRES realizat în vara anului trecut arată că nouă din zece români vor prețuri de referință pentru reparațiile auto și pentru închirierea mașinilor date la schimb.
”Valoarea RCA e oricum f mare. Nu știu dacă e o soluție, adică nu e pentru noi, este pentru companiile de asigurare. Depinde foarte mult de oameni aici, pentru că oamenii iau banii și nu fac o lucrare de calitate și atunci mașina într-adevăr nu mai este la aceiași parametri”, spune un șofer.
Și președintele Consiliului Concurenței susține modificarea legislației.
Nu există un control asupra prețurilor pe care le practică service-urile. Cea mai importantă dintre propuneri este de a introduce o referenţiere şi pe zona de costuri. Nu e o obligaţie legală, nu te sancţionează nimeni dacă nu aplici preţul ăla, dar orientează piaţa în momentul când vine autoritatea statului şi spune: preţul ar fi cam atât, a transmis Bogdan Chirițoiu pentru Euronews.
Plafonările ar aduce echilibrul în piața RCA
Și reprezentanții societăților de asigurare consideră că plafonările ar aduce echilibrul într-o piață RCA în care anumite service-uri auto facturează exagerat atât orele de manoperă necesare reparațiilor, cât și închirierea mașinilor primite la schimb de persoanele păgubite. De multe ori, facturile au prețuri de sute de euro pe zi.
Claudiu Sofron, specialist asigurări auto: ”Sunt mașini comune, din clasa C, care sunt închiriate cu 400-500 euro pe zi. În 20 de zile sunt 10.000 de euro, au plătit mașina. Sunt foarte multe cazuri în care închirierea mașinii produce chiar un prejudiciu mai mare decât reparația în sine. Considerăm că un tarif de referință în această zonă, pentru care se poate acorda o mașină de închiriat, este absolut necesară.”
De partea cealaltă, reprezentanții service-urilor auto susțin că măsurile propuse sunt doar în favoarea companiilor de asigurare, iar service-urile care practică tarife nejustificate sunt foarte puține.
Dan Barbu, președintele Patronatului Operatorilor de Service Auto: ”Condițiile asigurătorului sunt: un discount la piese care pot ajunge la 30% și un nivel al orei de manoperă sub valoarea reală cu care ar trebui să lucreze un service auto. Dacă legea va trece în forma asta, marea majoritate a service-urilor care lucrează caroserie vor închide.”
Tot mai mulți români aleg să își repare mașinile prin polița CASCO, chiar dacă au și RCA. Șoferii își duc tot mai des mașinile în service, în condițiile în care România conduce în ceea ce privește numărul de accidente la nivel european. În țara noastră se produc, anual, aproximativ 400 de mii de accidente rutiere.