Cele mai recente amendamente depuse în Parlament pentru a modifica legea RCA sunt motiv de dispută între transportatori și asigurători. Pe de-o parte, primii susțin că noile prevederi ar încălca drepturile asiguraților și i-ar obliga pe șoferii păgubiți la costuri suplimentare. De cealaltă parte, reprezentanții societăților de asigurări susțin că o astfel de interpretare reprezintă o dezinformare, iar modificările propuse urmăresc legislația RCA aplicabilă la nivel european.
Modificările RCA, subiect de dispută
Proiectul de lege aflat în Camera Deputaților a iscat dezbateri aprinse după ce au fost adăugate unele amendamente referitoare la costurile de piață ale reparațiilor. Pe de-o parte, transportatorii și reprezentanții service-urilor auto susțin că asemenea prevederi ar face ca șoferii păgubiți în accidente să suporte diferența între costul de piață și costul efectiv al reparației. Altfel spus, o coplată pentru repararea mașinilor.
Dan Barbu, președintele Patronatului Operatorilor de Service Auto din România: „Atât timp cât mașina este a persoanei prejudiciate, ea este cea care trebuie să și-o repare și care trebuie să accepte prețul de reparație. Acum, dacă asigurătorul nu-l acceptă, înseamnă că apare acea coplată. Va fi o diferență între prețul de reparație și prețul pe care îl va despăgubi societatea de asigurări”.
În replică, asigurătorii acuză un fake news din partea transportatorilor și transmit că prețul de piață este cel obținut prin cerere și ofertă. Reprezentanții societătilor de asigurare mai spun că modificările propuse vor aduce echilibrul într-o piață RCA în care service-urile auto facturează de foarte multe ori în mod exagerat.
Claudiu Sofron, specialist asigurări auto: „Nu a existat și nici nu va exista conceptul de a plăti din propriul buzunar o daună sau conceptul acesta de coplată ca păgubit în urma unui eveniment rutier. Directiva europeană spune clar că păgubitul trebuie repus în aceeași situație cum a fost la momentul accidentului. Este doar un fake news. Mai mult, costul - sau prețul de piață dacă vreți - este acela obținut prin cerere și ofertă și este prețul pe care păgubitul îl acceptă într-o situație în care este nevoit să își repare un autovehicul pe polița RCA”.
Dan Barbu, președintele Patronatului Operatorilor de Service Auto din România: „Vorbim de 72 de exemple din 350.000 de dosare pe an, dar 72 de exemple n-au fost toate din același an. Vorbim de câteva service-uri, probabil că 10-15 service-uri care ar practica niște ore de manoperă sau niște tarife care i-ar deranja pe ei. Dacă legea asta va trece în forma în care este propusă, vă spun cu certitudine că marea majoritate a service-urilor care lucrează caroserie vor închide”.
Transportatorii acuză și un alt amendament, care ar face ca păgubiții să fie obligați să accepte orice sumă oferită drept despăgubire. În replică, asiguratorii transmit că despăgubirea se stabileşte prin convenţie încheiată între asigurat, persoana prejudiciată şi asigurător.
Claudiu Sofron, specialist asigurări auto: „Principiul despăgubirii este unul foarte clar și transparent. Asiguratorii plătesc o daună medie, deci pentru fiecare daună în parte, cu 30% mai mult decât se plătește la reprezentanță. Evident, toate reprezentanțele au convenție cu asiguratori. Și ne punem întrebarea, de ce? Și am mers mai departe cu această analiză. Un service independent care nu are convenție cu un asigurator are o daună medie aproape de două ori mai mare decât un service care are convenție cu un asigurator”.
România este în continuare în topul accidentelor Europa. La fiecare 80 de secunde, pe teritoriul țării noastre are loc un accident rutier.