Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Fuga de acasă, dată ca exemplu la școală într-un manual pentru clasa a V-a, aprobat de minister

Într-un manual de Educație Socială, aprobat de Ministerul Educației, părinții sunt prezentați în rol de abuzatori, iar elevii învață că fuga de acasă este o soluție. Înainte să ajungă pe băncile elevilor, manualul a trecut printr-un proces de verificare a Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare.

Fuga de acasă, dată exemplu la școală

În manualul publicat de editura Litera, sunt prezentate două scenarii pentru piese de teatru educațional. În primul, Maria, o fată de la țară, joacă rolul „oprimatei” în timp ce tatăl ei este descris ca „opresor” deoarece se opune ca ea să meargă la un liceu din oraș.

Oprimată: Maria, o fată de la țară care vrea să meargă la un liceu din oraș

 Opresor: tatăl, care consideră că fetele trebuie să aibă grijă de casă și de copii

 Scena I

Maria vine de la școală și se apucă de învățat în camera ei. Tatăl vine acasă și este supărat că fata nu îi pune masa. Fata îi arată că învață pentru a ajunge la un liceu bun. Tatăl se supără foarte tare pentru că dorința fetei i se pare nepotrivită pentru o fată cuminte.

(...) 

Scena III

Maria plănuiește cu sora ei să fugă împreună de acasă la o mătușă de la oraș ca să își continue studiile.

SURSA: Manualul de Educație Socială de clasa a V-a

La final, Maria și sora ei, deja căsătorită, plănuiesc să fugă de acasă la o mătușă, ca să își continue studiile. În cel de-al doilea scenariu, Andrei, un băiat de clasa a 6-a, vrea să își urmeze visul de a deveni chitarist, dar mama, prezentată ca „opresor”, vrea ca el să se pregătească pentru a deveni medic.

Oprimat: Andrei, un băiat de 12 ani, în clasa a VI-a, care vrea să fie chitarist

Opresor: mama, care consideră că Andrei trebuie să învețe pentru a deveni medic

Scena I

Mama intră în cameră în timp ce Andrei cântă la chitară și începe să țipe la el că ar trebui să lucreze la matematică, pentru Evaluarea Națională, că trebuie să aibă o slujbă bine plătită, să fie medic precum bunica lui. Andrei țipă și el că a terminat toate temele. (până aici citim)

(...)

Scena III

Andrei vorbește cu WhatsApp cu tatăl lui, care spune că tot din cauza mamei și a bunicii din partea mamei a preferat să plece și îl invită pe Andrei să se mute cu el.

SURSA: Manualul de Educație Socială de clasa a V-a

Deznodământul sugerat este același. Andrei plănuiește să se mute la tatăl lui, care îi spune că și el a ales să plece tot din cauza conflictelor pe care le avea cu soția și cu soacra.

Conform informațiilor de pe prima pagină, manualul de Educație Socială a fost realizat în conformitate cu programa școlară și a fost aprobat Ministerul Educației în 2017. 

Într-un răspuns pentru Euronews România, Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație a spus că „proiectul educațional propus de autori nu aduce atingere familiei sau autorității parentale. Proiectul fiind doar un exercițiu de gândire critică pentru situații conflictuale care pot exista în orice mediu în care copiii își desfășoară activitatea”. De asemenea, instituția a mai precizat că lecția face parte dintr-o programă, unde scrie că una dintre activitățile de la clasă trebuie să fie: „identificarea, prin activități în perechi, a problemelor cu care se confruntă unii copii, din perspectiva asigurării dreptului la educație și discutarea la nivel de clasă a ceea ce apare comun în analizele elevilor”.

Nu în ultimul rând, se mai precizează că scenariile din manual au rol de model pentru metoda de dezbatere Teatru Forum, iar „lecția în sine răspunde recomandărilor din programă pentru a atinge competențele specifice propuse pentru disciplina Educație socială”

Specialiștii din domeniu susțin că termenii sunt adesea utilizați în domeniu, iar exercițiul este unul potrivit pentru elevi.

Andreea Popescu, profesoară de psihologie: „Știm că termenii respectivi de opresor, oprimat, ce mai apare acolo, o presiune sunt termeni specifici teatrului-forum. Este o metodă de intervenție socială care stimulează creativitatea, stimulează dialogul între oameni și are ca scop final această schimbare de atitudine în privința unor probleme sociale. Mi se pare un exercițiu potrivit pentru toate categoriile de elevi. Eu lucrând ca și consilier școlar în și în gimnaziu și în liceu, am văzut că a prins foarte bine, mai ales în liceele în care copiii chiar se confruntă cu probleme reale, de ruptură de părinți sau de de de lipsă de suport din partea familiei.”

Poziția editurii care a publicat manualul: "Este, în fapt, o propunere de proiect educațional"

Editura Litera, care a publicat manualul face următoarele precizări: „Lecția despre care se discută este, în fapt, o propunere de proiect educațional și face parte din unitatea 5 din manualul mai sus menționat care, prin introducerea acestui concept (de proiect educațional) respectă programa școlară și competențele ce se urmăresc a fi formate conform acesteia, printre care identificarea, prin lucru în echipă, a unor măsuri de intervenție posibile pentru cazuri semnalate de încălcare a drepturilor copilului sau de promovare a acestora."

Lecția este prezentată folosind tehnica Teatrului Forum, dezvoltată de Augusto Boal (Augusto Boal, Theatre of the Oppressed, anii 1970) – metodă participativă care îi încurajează pe elevi să exploreze situații sociale și să caute soluții creative; prin intermediul unor scenarii, elevii sunt invitați să identifice probleme, să-și exprime opiniile și să propună alternative.”





ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE