Compania Meta, cea care deține Facebook, Instagram și Threads, va trece printr-o serie de schimbări radicale care vor modifica semnificativ modul în care postările, videoclipurile și conținutul, în general, sunt moderate online.
Astfel, Meta își va ajusta politicile de revizuire a conținutului de pe Facebook și Instagram și va înlocui fact-checking (n.r.: verificarea informațiilor) cu așa-zise „note ale comunității”, care „vor fi generate de utilizatori”, similar cu ceea ce se întâmplă pe platforma X, deținută de Elon Musk. Anunțul a fost făcut de CEO-ul Meta, Mark Zuckerberg.
Meta renunță la fact-checking
Interesant este că aceste schimbări au loc cu câteva zile înainte ca președintele ales Donald Trump să-și preia mandatul. Trump și alți republicani l-au criticat pe Zuckerberg pentru ceea ce ei consideră ca fiind „o cenzură a vocilor de dreapta”.
„Fact check-urile au fost prea părtinitoare din punct de vedere politic și mai mult au distrus încrederea decât au creat-o. Ceea ce a început ca o mișcare pentru ca totul să fie mai incluziv, a fost din ce în ce mai utilizat pentru a bloca opiniile și a exclude oamenii cu idei diferite și s-a mers prea departe”, a spus Zuckerberg, într-un videoclip care anunță noua politică.
Cu toate acestea, Zuckerberg vorbește despre un „compromis” în noua sa politică și a recunoscut că pe platforma sa va apărea mai mult conținut dăunător ca urmare a modificărilor.
Noul șef al Afacerilor Globale de la Meta, Joel Kaplan, a declarat că parteneriatele lui Meta cu acești verificatori terți au fost „bine intenționate, de la început, dar pur și simplu a existat prea multă părtinire politică în ceea ce ei aleg să verifice faptele și cum o fac”.
Anunțul vine pe fondul unei aparente schimbări ideologice mai ample spre dreapta în conducerea Meta și pe măsură ce Zuckerberg încearcă să-și îmbunătățească relația cu Trump, înainte ca președintele ales să-și preia mandatul pe 20 ianuarie.
Cu o zi înainte, Meta a anunțat că amicul lui Trump și CEO-ul UFC, Dana White, se va alătura în consiliul său, împreună cu alți doi noi directori. Meta a mai spus că va dona un milion de dolari fondului inaugural al lui Trump și că Zuckerberg dorește să aibă și el „un rol activ” în discuțiile privind politica tehnologică. Kaplan, un republican proeminent, a recunoscut că anunțul de marți este direct legat de schimbarea administrației.
„Nu încape vreo îndoială că a existat o schimbare în ultimii patru ani. Am văzut o mulțime de presiuni în societate și presiuni politice, toate în direcția mai multor conținuturi, o moderare mai mare, mai multă cenzură. Și avem o oportunitate reală. Acum, avem o nouă administrație și un nou președinte care urmează să vină și care este un mare apărător al liberei exprimări, iar asta face diferența”, a spus Kaplan, potrivit CNN.
„Meta devine complet MAGA”
Compania Meta l-a informat în avans pe Donald Trump referitor la schimbările care vor apărea.
Real Facebook Oversight Board – o organizație externă de responsabilitate, parte din grupul oficial al companiei, format din academicieni, avocați și susținători ai drepturilor civile, inclusiv primul investitor pe Facebook, Roger McNamee – a declarat că schimbările de politică înseamnă că Meta devine „complet MAGA” (n.r.: MAGA este sloganul lui Trump și înseamnă Make America Great Again).
„Anunțul de astăzi al Meta înseamnă o abandonare a oricărei abordări sănătoase și sigure a moderării conținutului”, se precizează în comunicatul Real Facebook Oversight Board, care a numit aceste schimbări drept „competență politică”.
Practic, schimbările în ceea ce privește moderarea marchează „o inversare incredibilă” a modului în care Meta gestionează afirmațiile false și înșelătoare pe platformele sale.
În 2016, compania a lansat un program independent de fact checking, în urma acuzațiilor că nu reușea să împiedice diverși actori străini să-și folosească conturile pentru a răspândi dezinformarea și a semăna discordie în rândul americanilor. În anii care au urmat, a continuat să se confrunte cu răspândirea conținutului controversat pe platformă, cum ar fi dezinformări despre alegeri, narative anti-vaccinare, violență și discursuri instigatoare la ură.
Compania a creat „echipe de siguranță”, a introdus programe automate pentru a filtra sau a reduce vizibilitatea afirmațiilor false și a instituit un fel de „curte supremă independentă” pentru decizii dificile de moderare, cunoscută sub numele de Consiliul de Supraveghere.
Deși partenerii de fact checking ai lui Meta au spus, în mod repetat, că au verificat afirmațiile atât de la dreapta, cât și de la stânga, susținătorii lui Trump și alți conservatori susțin de mult că acest sistem „le-a diminuat vocea”.
Acum, Zuckerberg îi calcă pe urme „colegului” său, Elon Musk, care, după ce a achiziționat X în 2022, rețea cunoscută atunci sub numele de Twitter, a renunțat la acele echipe de fact checking din companie și a creat așa-zisele etichete de context generate de utilizatori, numite „note ale comunității", ca fiind singura metodă de moderare a platformei și de corectare a afirmaţiilor false.
„Cred că Elon a jucat un rol incredibil de important în inițierea acestei dezbateri și pentru a le reda oamenilor libera exprimare, ceea ce a fost cu adevărat constructiv și productiv”, a spus Kaplan.
Compania intenționează să-și ajusteze și sistemele automate care „scanează” încălcări ale politicii, despre care spune că au dus la „cenzurarea unui conținut prea mare care nu ar fi trebuit cenzurat”. Sistemele se vor concentra acum doar pe verificarea „încălcărilor ilegale și de gravitate ridicată”, cum ar fi terorismul, exploatarea sexuală a copiilor, drogurile, fraudele și escrocheriile. Alte preocupări vor trebui raportate de utilizatori înainte ca Meta să le evalueze.
Zuckerberg a declarat că sistemele complexe ale Meta de moderare a conținutului au dus, în mod eronat, la eliminarea de pe platformă a prea mult conținut „care nu încalcă nimic”. De exemplu, dacă sistemele greșesc ceva în 1% din totalul verificărilor, asta ar putea însemna milioane din cei peste două miliarde de utilizatori ai companiei.
„Am ajuns la un moment în care sunt prea multe greșeli și este prea multă cenzură”, a spus Zuckerberg.
Dar Zuckerberg a recunoscut că noua politică ar putea crea noi probleme în ceea ce privește moderarea conținutului.
„Această nouă realitate este că acesta este un compromis. Înseamnă că vom prinde mai puține lucruri rele, dar vom reduce, de asemenea, numărul de postări și conturi ale oamenilor nevinovați pe care le dărâmăm accidental”, a spus Zuckerberg.
Compania scapă, de asemenea, de restricțiile de conținut pe anumite subiecte, cum ar fi migrația și identitatea de gen și elimină limitele privind cât de mult conținut legat de politică văd utilizatorii în feedurile lor. Ca parte a schimbărilor, Meta își va muta echipele responsabile cu securitatea și încrederea și cele responsabile de politicile de conținut, din California, în Texas și în alte locații din SUA.
„Cred că asta ne va ajuta să construim încredere pentru a face această muncă în locuri în care există mai puține preocupări cu privire la părtinirea echipelor noastre”, a spus Zuckerberg.