Care vor fi joburile viitorului, ce abilități caută angajatorii la tinerii absolvenți, ce fac marile companii cu datele noastre și cum ne protejăm de conținutul posibil-dăunător de pe rețelele de socializare? Am încercat să aflăm răspunsurile de la managerul care gestionează relațiile guvernamentale și de politici publice ale TikTok.
Lukasz Gabler a venit în România să lanseze, înpreună cu ONG-ul Școala de Valori, o competiție de idei pentru schimbarea educației astfel încât să-i pregătească mai bine pe tineri pentru joburile viitorului.
Reporter: Cum vedeți joburile viitorului în următorii 10 ani, care credeți că vor fi acestea?
Lukasz Gabler: Da, o întrebare foarte bună. Observăm că factori precum criza climatică și evoluția tehnologică influențează economiile societăților noastre, cum muncim. Spre exemplu, vedem cum inovări tehnologice pe care le-am introdus în ultimii doi ani în rutina noastră zilnică de muncă au schimbat deja modul în care lucrăm. Iar acesta este abia începutul schimbărilor pe care vom începe să le vedem. Sunt zone economice care vor fi foarte afectate de acest proces de adaptare la noile tehnologii și macro-trendurile pe care le observăm. Știm că impactul acestor tehnologii va fi revoluționar pentru economie și, în general, pozitiv, dar vor fi și situații în care domenii întregi vor pierde locuri de muncă, cum ar fi media, entertainment, agricultura, transportul. Este momentul să ne gândim cum ne protejăm carierele pe viitor, de ce abilități vom avea nevoie pentru a lucra pe această nouă piață, iar aceste abilități sunt în principal digitale. Studiile arată că 9 din 10 joburi vor avea nevoie de noi aptitudini digitale.
Reporter: Cum gestionați conținutul dăunător?
Lukasz Gabler: Conținutul dăunător este interzis pe platformă, așa cum am spus și este clar din ghidurile noastre că 95% din acest gen de conținut a fost scos de pe platforma noastră fără ca cineva să fi apucat să-l vadă. Avem sisteme care întrerup șirul de clipuri video pe care le vezi, algoritmul de recomandare îți propune nu doar conținutul pe care l-ai marcat sau indicat ca fiind interesant pentru tine, dar și conținutul care are legătură cu ceea ce-ți place să vezi și conținut care nu are nicio legătură cu ceea ce ai urmărit în mod constant. Astfel, ne asigurăm că nu vezi constant același gen de video pe ecran, pe pagină atunci când deschizi aplicația. Apoi, mai avem niște mecanisme care vin în ajutorul utilizatorilor care caută material negativ, dăunător. Mă refer la mecanisme bazate pe anumite cuvinte cheie, moment în care apare pe ecran un mesaj. Spre exemplu, dacă tu ai nevoie de un specialist care să te ajute psihologic, apar informații despre cum să ceri ajutor, cum să ajungi la specialist. În plus, avem metode de blocare a conținutului prezentat când anumite cuvinte cheie apar în căutări.
Manager TikTok: ”Conținutul plătit de politicieni pe platforma TikTok este interzis și înlăturat”
Reporter: Ce faceți în privința politicienilor care folosesc platforma pentru a-și înainta agenda? Au fost situații în care polticienii au devenit cunoscuți și au câștigat multe voturi, deși mesajul lor este foarte toxic pentru că au fost constant prezenți pe platformele de socializare... Urmăriți acest gen conținut și aveți în plan poate să limitați mesajele extremiste înaintate de politicieni?
Lukasz Gabler: Conținutul plătit de politicieni pe platforma TikTok este interzis și înlăturat. De asemenea, politicienii pot avea un anumit tip de cont pe platformă, sunt profiluri oficiale, guvernamentale, politice și nu au aceleași opțiuni pe care le are un cont obișnuit. Nu le permitem politicienilor să monetizeze prezența pe TikTok. Dar, desigur, există un discurs politic pe platformă pentru că sunt subiecte de interes pentru diverse comunități. De aceea, probabil că veți vedea politicieni care sunt prezenți pe platforma noastră. Însă, este vorba mai degrabă de a fi în legătură cu comunitățile lor pentru a discuta subiecte de interes, nu despre a-și face imagine publică, politică. Conținutul produs de politicieni pe platforma noastră este tratat ca orice fel de conținut, deci este supus acelorași reguli, deci au obligația de a se conforma regulilor noastre privind ce se poate spune sau arăta pe platformă.
Reporter: Cum și cine monitorizează conținutul? Spre exemplu, cineva încarcă un clip care are conținut dăunător, cum realizați că este pe platformă, cât de repede îl puteți descoperi? Cum evaluați dacă reprezintă o problemă, dacă este dăunător într-o anumită măsură?
Lukasz Gabler: Moderarea are două paliere pe platforma noastră. În primul rând intră în acțiune algoritmul, moderarea automată: atunci când îți pregătești video-ul și vrei să-l încarci pe platformă, mai întâi este verificat automat de sistemele de inteligență artificială. Fac un job destul de bun în înlăturarea conținutului dăunător din start. Însă, din când în când mai găsim diverse nuanțe în video-uri pe care sistemele de inteligență artficială nu le pot evalua corect încă. Atunci, materialul ajunge la echipa de oameni care se ocupă de moderarea conținutului. Practic, cineva se uită la video și verifică dacă este bun și poate să rămână pe platformă. Spre exemplu, dacă te uiți la decorațiunile de Halloween, este greu pentru un soft de inteligență artificială să-și dea seama dacă este doar o simplă decorațiune, sau un material dăunător. Astfel, sunt situații în care sistemul decide să mute decizia la echipa de oameni, care pot să vadă conținutul și să-l evalueze prin prisma minții umane.
Ce date colectează TikTok
Reporter: Ce fel de date adunați de la clienții voștri?
Lukasz Gabler: Datele pe care le adunăm... informăm care sunt acestea, în primul rând, pe site-ul companiei când intri, dar și atunci când încarci pe telefon aplicația, poți verifica care sunt datele pe care le colectează TikTok și acestea sunt destul de puține comparativ cu alte platforme sociale. E greu de enumerat unul câte unul ce fel de date poți colecta online, dar lista este publică, poți verifica.
Reporter: Și ce se întâmplă cu aceste date?
Lukasz Gabler: Depinde de ce fel de date vorbim, dacă vorbim de datele protejate, de cele personale, acestea sunt păstrate într-un loc foarte sigur, ceea ce numim o enclavă europeană pentru date, înseamnă că sunt securizate în centre speciale, iar accesul este extrem de limitat, mă refer la cei care ar putea să-l vadă. Mai există date publice cum ar fi clipurile încărcate pe platformă. Dacă vrei să fie publice la nivel global, pentru că și video-urile în sine reprezintă date, acestea sunt valabile global.