Pentru Generația Z, TikTok este locul la care trebuie să apelezi atunci când cauți răspunsuri. Unde să găsești cafenele drăguțe în oraș? Care este cel mai bun restaurant italian din Londra? Ce expoziții au loc în Paris? Cum se scrie o scrisoare de intenție?
În timp ce acestea ar putea fi întrebări pe care boomerii și milenialii le-ar pune pe Google și le-ar găsi pe WikiHow sau Tripadvisor, s-a constatat că Generația Z caută sfaturi pe TikTok, potrivit euronews.com.
Încă din 2021, compania de securitate și performanță web Cloudflare a raportat că aplicația video a depășit Google în ceea ce privește numărul de căutări pe platforma sa.
Cu peste trei milioane de descărcări în întreaga lume și un număr de utilizatori în creștere, folosirea TikTok ca motor de căutare a crescut rapid, până în punctul în care mulți se întreabă dacă nu cumva ar putea în cele din urmă să detroneze Google și să pună capăt supremației sale de zeci de ani.
„Aproape 40% dintre tineri nu apelează la Google Maps sau la Search, ci la TikTok”
În cadrul conferinței Brainstorm Techconference din vara anului trecut, Prabhakar Raghavan, vicepreședinte senior al Google, a declarat că studiile companiei au constatat că „aproape 40% dintre tineri, atunci când caută un loc pentru prânz, nu apelează la Google Maps sau la Search. Ei se duc pe TikTok sau Instagram”.
În acest caz, Raghavan nu a părut neapărat preocupat de ceea ce înseamnă obiceiurile Generației Z pentru viitorul Google, recunoscând în schimb că drumul spre colectarea de informații online a început „în forme diferite decât înainte, forme bogate vizual".
Pe măsură ce noii utilizatori ajung la o vârstă la care vor începe să caute lucruri online pe TikTok și Instagram, Google va trebui să „creeze așteptări complet noi”, adoptând o „tehnologie cu totul nouă”, după cum a spus Raghavan, pentru a ține pasul cu concurența.
Există multe avantaje în utilizarea TikTok ca motor de căutare: informații actualizate și furnizate rapid, un algoritm în continuă evoluție și, în general, un conținut atractiv.
Generația Z consideră că informațiile de pe TikTok sunt mai personalizate
Potrivit mai multor interviuri media realizate cu utilizatorii, Generația Z consideră că informațiile de pe TikTok sunt mai personalizate, și, prin urmare, mai „reale” și mai valoroase decât un rezultat de căutare pe Google.
„Algoritmul platformei este conceput pentru a le oferi utilizatorilor conținut de care este posibil să fie interesați, pe baza interacțiunilor lor anterioare. Această personalizare a avut ca rezultat o experiență de utilizare extrem de captivantă și distractivă, care îi face pe utilizatori să revină pentru mai mult. În plus, TikTok a devenit un hub pentru tutoriale DIY, sfaturi de modă și de frumusețe și multe altele, ceea ce îl face o sursă excelentă pentru ca utilizatorii să descopere noi produse, idei și tendințe”, a declarat pentru Euronews Next Abdul Rahim, un profesionist în domeniul IT, fondator și CEO al Software Test Tips.
Dar exact aceleași avantaje ar putea fi considerate și dezavantaje. Algoritmul TikTok, prin faptul că menține utilizatorii pe platformă cât mai mult timp posibil, face mai dificilă părăsirea aplicației pentru a verifica informațiile.
Platforma, deținută de compania chineză ByteDance, nu penalizează, deocamdată, dezinformarea pe platforma sa, dând prioritate angajamentului și popularității utilizatorilor.
Popularitatea TikTok este în creștere
Însă, în timp ce popularitatea TikTok este în creștere și aplicația scade din popularitatea Google, pare puțin probabil ca aceasta să înlocuiască în totalitate motorul de căutare numărul unu în lume.
„În timp ce utilizatorii de tehnologie din Generația Z s-ar putea baza pe TikTok pentru tot felul de căutări, a sugera că TikTok va depăși Google ca motor de căutare numărul unu în lume, ca să nu mai vorbim de a depăși Google, este un drum prea îndepărtat”, a declarat Nick Swan, expert în tehnologie și fondator al www.SEOTesting.com.
Cu toate acestea, Google are încă multe avantaje, a declarat Hannah Campbell, co-fondator și director general al companiei de marketing digital One Twelve Agency.
„Nu cred că este posibil ca Google să fie complet înlocuit de TikTok. Oricât de mult ar fi utilizată TikTok de către Generația Z, există încă mai multe generații mai în vârstă care nu vor urma niciodată această tendință. De asemenea, nu trebuie să uităm că și Generația Z folosește Google. TikTok nu este la fel de bun pentru a căuta informații concrete sau recomandări specifice unui anumit subiect sau unei anumite zone geografice”, a spus ea.
De asemenea, Google și-a construit reputația de-a lungul a două decenii și, în general, este considerat mai demn de încredere decât informațiile găsite pe TikTok. Motorul de căutare este, de asemenea, mai rapid în colectarea informațiilor pe măsură ce acestea se produc, în timp ce TikTok rămâne în urmă.
Google încearcă în mod constant să se îmbunătățească și să țină pasul cu concurența
În plus, Google încearcă în mod constant să se îmbunătățească și să țină pasul cu concurența.
„Este înțelept să evităm să ne gândim la Google ca la o constantă. În timp ce interfața nu s-a schimbat aproape deloc de la versiunea Beta din 1998, tehnologia și algoritmii din spatele interfeței se ajustează și se actualizează constant în funcție de nevoile utilizatorilor și ale agenților de publicitate. Dacă, de exemplu, TikTok a început să fie preferat pentru că utilizatorii s-au plictisit de prea multe postări promovate pe Google, atunci este posibil ca Google să își modifice algoritmul pentru a atenua această problemă. Dacă Google se poate asigura că utilizatorii săi se vor simți întotdeauna mulțumiți că au învățat suficient despre un subiect pentru a ajuta la atingerea unui anumit obiectiv după ce au citit conținutul unui site web, mai ales fără a fi nevoie să caute din nou alte informații, dacă este posibil, atunci Google va rămâne motorul de căutare numărul unu în lume”, a declarat Campbell.
Google ar putea încerca să ajungă din urmă TikTok, devenind asemănător. În luna septembrie a anului trecut, Google a anunțat noi caracteristici care vor face căutarea o experiență mai rapidă și mai vizuală pentru utilizatori.
„Google va continua să dețină cele mai multe informații despre modul în care oamenii fac căutări. Până când TikTok nu va putea acționa ca un ghișeu unic pentru toate informațiile și până când creatorii nu vor putea înțelege întrebările utilizatorilor la fel de bine ca Google, platforma va avea dificultăți în a depăși complet Google”, a declarat Marina Glavan, agenția de marketing AMV BBDO.