Din septembrie 2026, elevii dintr-a IX- a vor studia pentru prima data în peste 20 de ani, gramatica limbii române la liceu.
Aceasta va apărea sub formă de capitole în continuarea materiei de gimnaziu.
Profesorii și elevii spun că este una dintre cele mai bune modificări puse în dezbatere publică de ministerul educației.
În prezent gramatica limbii române nu mai este predată la liceu. Ministerul Educației propune însă ca întregi capitole de gramatică să fie obligatorii în clasele a IX-a și a X-a. Profesorii spun că elevii au avut mult de suferit din cauza acestor lipsuri curriculare.
Ce spun profesorii
”Cred că cele mai multe greșeli le fac sub influența limbii engleze pe care ei o vorbesc de când sunt mici. Și automat toate tiparele sintactice ale limbii engleze influențează după aceea exprimarea lor în limba română. Inventează cuvinet echivalente ale celor din limba engleză sau preiau sensurile unor cuvinte din limba engleză. Elevii nu mai respectă profesorii, adică îi disrespectuiesc”, a declarat Adina Papazi, profesoară de Limba Română la Colegiul Național „I.L. Caragiale”.
”Am observat în lucrările elevilor mei, în loc de a lua o decizie - a face o decizie. E influență din engleză, care-i atrage foarte mult. Clișeele lingvistice sunt frecvente, formele de imperativ negativ, nu zi, nu face, nu te du, infinitivul scris cu doi de „i”. Se păstrează absența prepoziției „pe” pentru acuzativ și vine puternic din urma un parazit, așa l-aș numi - acel „și”, care este folosit de teama evitării cacofoniei. Auzim peste tot „ca și profesor”, „ca și invitat”. O teamă pentru evitarea unei greșeli s-a transformat într-o greșeală și mai mare. Practic, studiul limbii române s-a încheiat în generală, într-un punct în care nu a fost neaparat nivelul maxim de competență, de aceea apar exprimările defectuase atât în limba română, cât și în limba scrisă”, susține Carmen Dumitrescu, profesoară de română, CN Frații Buzești.
Rezultatul este că elevii au probleme de înțelegere a cerințelor la toate celalte materii. Momentan în planurile ministerului sunt trecute 2 ore de limba română pentru toți elevii de liceu, indiferent de specializare. Ore considerate, însă, insuficiente de profesori.
În plus, spun profesorii, orice astfel de schimbare va trebui neapărat continuată și în programa de Bacalaureat.
”Oricât de bune ar fi planurile-cadru, dacă programele nu sunt inspirat alcătuite, dacă manualele nu sunt atrăgătoare, dacă profesorii nu se uită și către celelalte discipline și elevii nu învață să facă corelații între discipline, ratăm tot acest demers de reformă”, conchide Oana Fotache, decanul Facultății de Litere a Universității din București.