Generațiile de după 1990 au perceput democrația ca pe un „dat”. În contextul actual, am început să ne aducem aminte, însă, că nu a fost întotdeauna așa și că au fost români care au murit pentru acest sistem politic. Elevii învață prea puțin la școală despre democrație. Ei și-ar dori o schimbare a programei astfel încât să aibă mai des lecții despre drepturile lor, despre democrație și diferența dintre regimurile politice.
Elevii români vor mai multe ore de educație civică și istorie
Elevă: Și dacă stăm să ne gândim la ceea ce au trăit părinții și bunicii noștri, ei neputând să își spună o opinie fără să fie urmăriți sau ascultați de regim, este un adevărat pas înainte.
Elevă: Ei, pentru că nu au avut această libertate, vor ca noi să o avem și de aceea ne tot zic, uite, acum că am evoluat ca țară, puteți să discutați, aveți un privilegiu pe care noi nu l-am avut.
Conceptul de democrație este învățat mai degrabă din familie. La școală, este studiat prima dată la Educație civică, în clasa a V-a, și la orele de Istorie. Dar nu este suficient, o spun și profesorii, și elevii.
Maya, elevă în clasa a X-a: Prima dată cred că am aflat când părinții mei s-au dus să voteze.
Alexandru, elev în clasa a X-a: Acest lucru se întâmpla, cred, în 2014, la primele alegeri de care am auzit.
Maia, elevă în clasa a X-a: Singurii ani în care am făcut ceva legat de ceea ce înseamnă democrație și drepturile pe care le avem noi au fost a V-a și a VI-a, ceea ce nu este suficient.
Alexandru, elev în clasa a X-a: Educația civică este o materie la care nu prea se dă atenție, dar asta nu cred că este neapărat vina copiilor pe cât este vina sistemului educațional și cum este făcută curricula.
Marcel Bartic, profesor de Istorie: Profesorul este primul exemplu, prima lecție - dacă vreți - pe care o oferă copiilor pentru că trebuie să crezi în asta, pentru că tu trebuie să fii primul foarte convins de valorile democrației și abia atunci reușești să-i convingi și pe copii. Poate acesta este unul dintre motivele pentru care, astăzi, aproape trei milioane de concetățeni susțin ideea unui regim iliberal, autoritar, înseamnă că poate noi, în școală, niște lucruri nu le-am făcut bine.
Programa școlară ar trebui schimbată astfel încât elevii să învețe despre democrație nu doar la orele consacrate. Dacă nu ar fi poveștile bunicilor, mulți dintre ei nu ar înțelege de ce drepturi beneficiază ei acum față de generațiile anterioare.
Maya, elevă: Cred că este o traumă transgenerațională pentru că ne-a fost întotdeauna frică să spunem exact ce gândim.
Alexandru, elev: Cred că cel mai important drept de care noi beneficiem, iar părinții noștri, bunicii noștri nu au benefciat este dreptul la educație și la libera exprimare.
Maia, elevă: Suntem într-adevăr privilegiați. Informația nu este cenzurată, putem să ne documentăm în legătură cu absolut orice fără să ne fie frică.
Marcel Bartic, profesor de Istorie: Ar trebui o schimbare de paradigmă în sistemul nostru de învățământ prin care să facem trecerea de la niște lucruri foarte, foarte abstracte, la niște situații de învățare din care copiii ăia chiar să le înțeleagă că e OK să trăiești în democrație, chiar e fain, ia uite câte lucruri se pot întâmpla, sunt și drepturi, sunt și responsabilități.
În Constituția României de astăzi, țara noastră este descrisă ca fiind o republică democrată care garantează drepturile și libertățile cetățenilor.