Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Energie regenerată, dar fără plată. Noile locomotive de ultimă generație construite la Craiova, capabile să regenereze energie

România face pași spre zona de material rulant de ultimă generație, capabil să regenereze energie. Un exemplu vine de la Craiova, unde locomotivele construite au astfel de sisteme care pot regenera între 10 și 30% din energia consumată. Aceasta este injectată gratuit în sistemul național dar nu există reglementări prin care banii să revină la cei care o produc. Probleme sunt și la consumatorii casnici care au panouri fotovoltaice și care întâmpină dificultăți în recuperarea banilor pe energia verde livrată în sistemul național.

Suntem la Fabrica de locomotive de la Craiova. În fiecare lună iese pe poarta fabricii o locomotivă cu dotări de ultimă generație. Locomotivele sunt capabile să facă economii substanțiale de energie față de vechile modele aflate în uz.

Cristian Prundeanu, director în cadrul fabricii de locomotive de la Craiova: „Referitor la partea energetică nu sunt locomotive energofage. Adică, nu consumă mult pentru ceea ce dau. Am adaptat pe locomotivele noi sistemul de recuperare energie, exact ca la mașini.Când locomotiva frânează, energia nu este transformată în căldură ci este injectată în rețeaua națională de distribuție a CFR ului în catenară.”

Statul român nu răsplătește energia regenerată

 Doar că această calitate nu este răsplătită de statul român.

Cristian Prundeanu, director în cadrul fabricii de locomotive de la Craiova: „Din nefericire în România nu beneficiem de această energie injectată. Pe scurt, statul român nu contabilizează, nu cuantifică această energie injectată. Pe un drum București- Constanța poate recupera numai din frânări un 10% din consum, sunt cifre sănătoase.”

Doar că problemele sunt departe de a fi rezolvate. Este nevoie de schimbări legislative pentru a remedia problema.

Doru Cireașă, jurnalist club feroviar:Acum doi ani, în octombrie 2022, Autoritatea Națională de Reglementare în energie a emis un proiect de ordin care prevedea obligativitatea acceptării în sistem a energiei regenerative provenită de la frânarea locomotivelor dar sensul ordinului a fost total neclar.”

Mai mult, Guvernul a aprobat o finanțare de 45 de milioane de lei pentru două sisteme de telegestiune experimentale.

Doru Cireașă, jurnalist club feroviar: „Au trecut doi ani și după cum știm în România, lucrurile se mișcă foarte încet, proiectele se blochează, proiectele intră în disputele între diversele instituții, iar acest sistem nu funcționează. Statul Român beneficiază de această neclaritate, principalii beneficiari sunt actorii care livrează energie electrică.”

Lucrurile nu sunt mai simple nici în cazul consumatorilor casnici care au investit în energie verde și injectează la rândul lor surplusul de energie în sistemul național.

Laura Nazare, coordonator proiect tranziție energetică: „Lucrurile nu sunt tocmai simple de altfel și ANRE a revenit anul acesta cu modificări legislative cu privire la tipul de instalații pe care ar trebui să le aibă prosumatorii. Au existat situații când prosumatorii au avut acces la modul de funcționare a invertoarelor. Au fost anumite situații când au modificat limitele de tensiune astfel încât să injecteze mai multă energie în rețea.”

Oficialii spun că situația această poate duce la distrugerea aparaturii individuale sau chiar la întreruperi ale furnizării energiei în rețea pentru ceilalți consumatori.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE