Printre cele peste 4000 de branduri prezente la Consumer Electronics Show (CES) în Las Vegas sunt și companii românești. Fie că sunt ajutate de statul român sau de instituții ale UE, toate speră să intre pe piețele internaționale cu produsele și serviciile lor.
Tocmai de aceea, evenimentul de tehnologie are un pavilion special, în care companiile își reprezintă țara de proveniență. Un fel de Campionat Mondial al Tehnologiei.
Companii românești, printre cele peste 4000 de branduri prezente la CES 2024
Orice companie visează să ajungă la Consumer Electronics Show, însă nu toată lumea își permite standurile pe care le pot construi și mai ales finanța marile branduri.
Pentru fiecare metru pătrat ocupat, o companie ajunge să plătească de la 1700 de dolari, iar costurile cu un stand simplu, fără prea multă sclipire sau detalii SF, pot sări de 220 de mii de dolari.
Sub umbrela Comisiei Europene, compania lui Cornel a adus în Vegas un produs revoluționar, care își propune să ajute persoanele cu deficiențe de vedere.
Cornel Amariei, CEO-ul companiei: „Avem această interfață haptică în față care face să simți cum ceva te trage de frunte și simți direcția în care trebuie să te îndrepți. Este incredibil de intuitiv. Este testat cu peste 300 de nevăzători. Este ceea ce a rezultat după ce am studiat tehnologia condusului autonom și am scalat-o pentru a putea sta pe cap. Am reușit să facem cel mai avansat wearable din lume”.
Cum persoanele cu deficiențe de vedere sunt dependente de baston sau de un câine-ghid, un astfel de dispozitiv le poate schimba viața în bine. Are o autonomie de până la două ore, costă semnificativ mai puțin decât antrenarea unui câine și are avantajul de a fi simplu de folosit și foarte intuitiv.
La pavilionul României am găsit 11 companii care oferă servicii și produse în domeniul tehnologiei. Unul dintre ele este un aspirator revoluționar prin design-ul pe care îl propune.
Constantin Ștefan, directorul companiei: „Combinăm necesitatea cu designul. Avem necesitatea de a aspira, dar produsul pe care îl construim poate fi apoi lăsat la vedere. Nu trebuie să ai un spațiu special de depozitare, să îl ascundem”.
Chiar dacă nu au parte de expunerea pe care și-o permit brandurile mari, companiile românești care au venit în Las Vegas încearcă să profite cât mai mult de oportunitate.
Mariana Rus, reprezentant ARIES: „Foarte multe companii își doresc să ajungă aici. Discutând pe parcursul anilor, am aflat că sunt costuri foarte mari și nu își pot asigura singure participarea cu un pavilion. Dar își doresc să fie aici. Un astfel de show demonstrează că întâlnirea cu alte companii rămâne sfântă. Primul lucru pe care și-l doresc companiile e nu să fure idei, ci să se inspire. Nu vin neapărat doar să încheie contracte, ci pentru a se inspira”.
Tehnologie pentru o viață mai bună. Pavilionul Venetian Expo reunește companii din America de Nord, Asia sau Europa
Iar la Consumer Electronics Show inspirația este o resursă nelimitată. În special atunci când găsești acele business-uri care, dincolo de profit, încearcă să transforme în bine viețile celor mai puțin norocoși. Așa cum este Raul, care este dependent de fotoliul său rulant electric, dar pe care de multe ori nu reușește să îl încarce. În ajutorul lui ar putea să vină tehnologia unei companii ucrainene, care produce standuri de încărcarcare wireless. Dacă acestea ar fi prezente pe străzile din orașe, viața lui Raul și a celor aflați în situația lui ar fi mai simplă.
Raul: „Dacă putem face din asta o tehnologie standard în care doar cauți un încărcător undeva, așa cum facem și cu telefoanele, ar fi fantastic. Am fost în multe situații în care nu mai aveam baterie în fotoliul rulant și e un spațiu uriaș pe care trebuie să îl parcurg și nu am idee de unde să găsesc un încărcător. Poate nu ai cablul. Corect. Aș putea doar să văd un încărcător wireless, să urc pe el, să mănânc un sandwich și să merg mai departe”.
Olena Bysko, reprezentantul companiei: „Este foarte util pentru persoane cu dizabilități. Sunt unele persoane care nu își pot folosi mâinile, dar vor să fie mai independente, să aibă mai multă libertate. Poate fi instalat oriunde și funcționează pe sistemul “parchezi și încarci”.
În pavilionul internațional al Consumer Electronics Show sunt prezente companii mici și start-up-uri din aproape toate țările lumii, de la Canada la India și de la Germania la Coreea de Sud.
11 firme au venit cu un program al Guvernului României la Consumer Electronics Show 2024
România are un stand la Cosumer Electronics Show, așadar. Sunt 11 firme care au venit cu un program al Guvernului României, prin ministerele care se ocupă de această zonă de business. Totuși, nu a fost promovat faptul că există firme românești care se află la acest eveniment și care își doresc să ajungă pe piețele externe, în special pe piața din SUA.
„Am discutat cu cei care reprezintă România la CES în acest an și ne-au spus că, totuși, sunt mulțumiți de felul în care arăta standul anul acesta. Și mai vorbeau despre faptul că au mai fost și la alte evenimente de genul acesta și au fost constant probleme cu felul în care România a fost reprezentată”, spune Radu Hângănuț, jurnalistul Euronews România prezent la CES 2024.
Un alt exemplu în acest sens, o companie din Cluj care are un produs extrem de interesant - ochelari pentru persoanele cu deficiențe de vedere – a fost plasată la un stand al instituțiilor Uniunii Europene și nu alături de celelalte companii românești de la standul României.
„Dintr-o eroare de comunicare, așa cum ne-au spus ei, pentru că nu s-a putut toată lumea mișca atât de repede pe cât și-au dorit”, a mai adăugat jurnalistul Euronews România.