Cu datorii de peste patru miliarde de lei, CFR Marfă va dispărea, iar locul ei va fi luat de o nouă companie, Carpatica Feroviar. Aceasta va avea atât capital de stat, cât și privat, anunță Ministerul Transporturilor. Noua companie ar urma să fie înființată în acest an, iar timp de șase luni ar urma să funcționeze în paralel cu CFR Marfă. Din 2025 rămâne doar Carpatica Feroviar. Inițiatorii proiectului spun că transformarea e necesară pentru că România are nevoie de o companie care poate transporta oricând militari și armamente pentru România. Cei 3.500 de angajați ai CFR Marfă ar urma să fie transferați la noua companie.
Ionuț Săvoi, secretar de stat ăn ministerul Transporturilor: ”Noi vizăm înființarea unei companii feroviare care să aibă posibilitatea să aibă și capital privat în interior, deci o să fie o companie mixtă, un capital mixt. În perspectivă trebuie să demonstrăm discontinuitatea companiei CFR Marfă. O companie viabilă trebuie să fie bancabilă. În momentul când ai o datorie de 4 miliarde, mai mult de 4 miliarde de lei, evident nu te poți dezvolta, nu poți să creditezi o astfel de companie, pari un partener sub risc de funcționare. De aceea asta este una din motivațiile pentru care noi am dorit un fresh start, cum se spune, pentru transportul feroviar de marfă din România. CFR Marfă trebuie să achite practic să i se lichideze patrimoniu prin care este sub sechestru în acest moment depus de ANAF și acest lucru în mod cert se va întâmpla.”
CFR Marfă trebuia să rămână în piaţă, fiind brandul României, spun sindicaliștii
CFR Marfă nu trebuia închisă, iar conjunctura era favorabilă pentru o renegociere cu Comisia Europeană, astfel încât compania să rămână în piaţă, fiind brandul României, a afirmat, joi, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România, Iulian Măntescu, înainte de începerea dezbaterii publice referitoare la proiectul de Hotărâre de Guvern privind înfiinţarea Carpatica Feroviar.
"Dacă mă întrebaţi pe mine, pentru statul român era mai important să fi rămas CFR Marfă. Aştept înfiinţarea acestei noi societăţi, aştept acest act normativ de foarte mult timp. Sper ca în final să devină realizabil şi funcţional, dar părerea mea este că, totuşi, conjunctura era favorabilă ca să se renegocieze cu Comisia Europeană şi să putem să discutăm despre un CFR Marfă care să rămână în piaţă, fiind brandul României. Eu îmi doresc ca statul român să aibă o societate, o entitate, mi-aş fi dorit ca CFR Marfă să rămână, fiind brandul României. Miza este decizia Uniunii Europene, a punerii ei în aplicare şi rezultatul negocierii de a se înfiinţa o nouă entitate, iar CFR Marfă să fie închisă. Părerea mea personală este că CFR Marfă nu trebuia închisă", a afirmat Măntescu, potrivit Agerpres.
La finalul dezbaterii, liderul sindical a făcut un apel, atât la autorităţi, cât şi la mediul privat, să facă ceva pentru calea ferată şi să mute măcar 13% din transportul de mărfuri de pe rutier pe feroviar.
"S-au pus foarte multe întrebări aş vrea să dau nişte procente vizavi de activitatea CFR Marfă, care în 2020 avea ca şi cotă de piaţă 21,56%, în 2021 a scăzut la 19,55%, iar în 2023 se apropie de 30%. Asta ţine de managementul companiei şi de faptul că ministerul a făcut ceea ce trebuie în ultima perioadă. Aici nu rămâne decât să felicit conducerea societăţii şi conducerea ministerului (Transporturilor - n. r.) pentru ceea ce s-a întâmplat şi aş vrea să spun că, indiferent dacă CFR Marfă ar dispărea, celălalt concurent puternic din piaţă cu capital privat românesc nu va putea să acopere piaţa. Dar revin la PNRR: haideţi, fraţilor, să ne dăm mâna să rezolvăm problemele căii ferate şi să mutăm din cele 80 de procente de transport de mărfuri pe şosele, aşa cum angajamentul României este în PNRR, nu 26%, dar măcar 13% până în 2026. Şi atunci, probabil, că şi cota de piaţă se va dubla şi pentru concurent şi pentru CFR Marfă (...) Apelul meu şi pentru privat şi pentru stat este 'Haideţi să facem ceva pentru calea ferată, haideţi să facem ceva să mutăm volumul de mărfuri de pe rutier pe feroviar şi atunci toată lumea va fi mulţumită. Haideţi să rezolvăm problemele cu care confruntăm'", a îndemnat Iulian Măntescu.
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a organizat joi dezbatere publică privind proiectul de Hotărâre a Guvernului privind înfiinţarea Carpatica Feroviar. Potrivit Notei de fundamentare care însoţeşte proiectul de HG, societatea va avea obligaţia legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăţilor de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situaţii de criză.