Ministerul Transporturilor vrea să înființeze ”Carpatica Feroviar”, companie care ar putea prelua activitatea CFR Marfă. Instituția se dorește a fi una de interes strategic pentru transportul de armament și militari, după cum prevede proiectul de Hotărâre de Guvern, citat de Economedia. De asemenea, guvernanții plănuiesc și să listeze la bursă compania feroviară.
După tentativele eșuate din 2022 și 2023 prin ordonanță de urgență, Ministerul Transporturilor a publicat un nou proiect pentru a înființa ”Carpatica Feroviar”, o companie ”de interes strategic pentru nevoile de apărare ale țării”.
Pentru a putea fi adoptat, actul normativ are nevoie și de avizul Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) și de cel al Consiliului Concurenței.
În nota de fundamentare, inițiatorii proiectului invocă situația războiului de la granițe, nevoia de mobilitate militară, transport de trupe și armament ale României și partenerilor strategici și mai puțin pe rațiunile comerciale
Cu toate acestea, proiectul Ministerului Transporturilor prevede că ”societatea se va privatiza după încheierea primilor doi ani financiari, în condițiile legii, prin diminuarea participaţiei statului cu un procent de 20% din valoarea acţiunilor capitalului social iniţial/Acţiunile emise de Societate pot fi cotate la bursă şi tranzacţionate liber pe piaţa de capital”.
Ministerul Transporturilor vrea să înființeze Carpatica Feroviar pe fondul războiului din Ucraina
”Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:
- transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;
- transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;
- transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.
România și-a asumat creșterea mobilității militare
De asemenea, mobilitatea militară reprezintă un element nou introdus de către Comisia Europeană pentru perioada de programare 2021 – 2027, acesta fiind inclus și în Regulamentul privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021 – 2027 (CEF 2.0). În plus, România și-a asumat creșterea mobilității militare prin aderarea la cooperarea structurată permanentă (PESCO) și în cadrul Summit-ului NATO din luna iunie 2018.
În vederea satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi în limita obiectului său de activitate, Societatea are următoarele obligaţii:
a) să participe împreună cu ceilalţi factori responsabili la întocmirea şi la punerea în aplicare a planului de mobilizare;
b) să asigure rezervele şi capacităţile necesare îndeplinirii sarcinilor de mobilizare;
c) să întocmească documentele privind completarea forţei de muncă necesare în caz de război cu personal cu obligaţii militare;
d) să asigure protecţia civilă a personalului propriu, a călătorilor şi a bunurilor încredinţate pentru transport în cazul unor situaţii speciale, inclusiv al calamităţilor.
Potrivit sursei citate, România este obligată să recupereze ajutorul de stat de 2,6 miliarde de lei, declarat ilegal de Comisia Europeană în februarie 2020, acordat CFR Marfă.
”Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării.”, mai prevede proiectul.
Capitalul social al Societății este de 125.000 lei şi se constituie prin vărsare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Transporturilor și Infrastructurii pentru anul 2024, iar banii vin din Fondul de Rezervă al Guvernului.