Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Ce spun specialiștii despre CNP-ul fiscal pregătit de Guvern: "Avem motive nenumărate de îngrijorare". Cum au făcut alte țări

Ministerul Finanțelor a pregătit legislația pentru introducerea numărului de identificare digitală, care poate înlocui CNP-ul pe facturile digitale emise pentru tranzacții online.

Conform proiectului aflat în dezbatere publică, orice persoană fizică cu un cod numeric personal poate solicita alocarea unui număr de identificare digitală, care va fi utilizat în relația cu băncile sau cu autoritățile. Acesta va putea fi obținut de la ANAF, iar cererea poate fi depusă inclusiv electronic.

Ce spun specialiștii despre CNP-ul fiscal pregătit de Guvern

De asemenenea, Ministerul Finanțelor intenționează să dubleze penalitățile percepute de la cei care nu își declară diverse obligații fiscale. Ele vor fi majorate de la 0,08% la 0,16% pe zi.

În direct la Euronews România, specialiștii au analizat efectele acestei potențiale măsuri.

Cristian Pelivan, director executiv al Asociației Magazinelor Online: "Dacă este însoțit poate de o măsură ce privește creditul fiscal, atunci ar fi o idee bună. Dar știți că o ideea bună este atât de bună pe cât este execuția. La cum a început execuția acestei idei, avem motive nenumărate de îngrijorare, pentru că, deși a fost publicat în consultare publică actul normativ, el naște mai multe întrebări decât oferă răspunsuri. Cum va fi utilizat? Pentru ce va fi utilizat? De ce este necesar? Ce se urmărește prin acest CNP fiscal?

Dacă ar fi să coroborăm cu declarațiile domnului ministru, de săptămâna trecută, s-ar urmări combaterea evaziunii fiscale. Dar eu mă întreb cum combați evaziunea fiscală în contextul în care el se aplică celor care emit deja factură fiscală și sunt fiscalizați. Așadar, încă nu știm ce se urmărește mai precis.

Magazinele online românești vând de miliarde de euro. Anul trecut, noi am estimat valoarea sectorului ca fiind șapte miliarde de euro doar pentru bunuri, iar dacă adăugăm și serviciile, depășim bine zece miliarde.

Dar trebuie spus că, în rândul magazinelor online, dacă ne referim la companii înregistrate în România, gradul de fiscalizare este extrem de ridicat, poate unul dintre cele mai ridicate, pentru că 35% din plățile efectuate pentru comenzi online sunt efectuate cu metode electronice de plată, cu cardul, transfer bancar sau metode de tip 'cumperi acum, plătești mai târziu', care sunt sută la sută fiscalizate, au sută la sută trasabilitate.

Pentru celelalte 65% dintre plăți, care sunt efectuate în numerar, la livrare, companiile de curierat, în fiecare lună, începând cu ianuarie 2023, declară la ANAF, prin declarația 395, toate aceste livrări, declară cine este expeditorul, cine este destinatarul, ce sumă și în ce cont a ajuns acea sumă. Așadar, avem asupra tuturor tranzacțiilor din comerțul electronic, indiferent că sunt făcute cu cardul sau cu numerar la livrare, trasabilitate sută la sută. Iar toate aceste informații ajung la ANAF.

Mai mult, mai sunt și obligațiile care rezultă din DAC7, prin care platformele care permit, prin intermediul lor, să se efectueze vânzări sunt obligate să transmită către ANAF date privind vânzările făcute de persoanele fizice sau juridice care le-au folosit. Informațiile acestea sunt transmise în totalitate către ANAF."

Prin CNP-ul fiscal, Guvernul ar obține efectul opus diminuării evaziunii fiscale

Dacă Guvernul insistă să introducă acest CNP fiscal, specialiștii recomandă ca el să fie opțional. În plus, această măsură, deși ar fi destinată evaziunii fiscale, nu ar face altceva decât să încurajeze această evaziune.

Cristian Pelivan, director executiv al Asociației Magazinelor Online: "Ar fi bine să fie opțional, pentru că, întotdeauna când a fost o măsură care să fie impusă, s-au dorit căi prin care cei care o evitau înainte să o evite în continuare și, astfel, a creat, practic, informații suplimentare pentru cei care erau deja cinstiți. Avem noi o vorbă: popa îi ceartă pe cei care vin la biserică.

Noi nu ne dorim să fim victimele unei birocratizări excesive, în contextul în care suntem comercianți cinstiți, având toate tranzacțiile fiscalizate. Ar fi o măsură care ne-ar îngreuna activitatea și le-ar face evazioniștilor viața mai ușoară, pentru că s-ar îndrepta poate mult mai multe persoane către ei. Pentru că, dacă eu nu vreau ca statul să afle ce cumpăr, o să mă îndept fie către cineva care vinde nefiscalizat, 'din portbagaj', fie mă voi îndrepta către site-uri din afară, pentru că comerțul electronic nu are granițe. Și, eventual, o să ducă la încurajarea oamenilor să cumpere de la magazinele din străinătate care nu le vor cere CNP fiscal, deoarece nu vor intra sub incidența acestei legi.

Orice măsură de luptă împotriva evaziunii fiscale, care ar aduce beneficii cetățeanului și l-ar încuraja să fie proactiv în a se alătura acelui sistem, este una benefică."

  • Proiectul poate fi consultat AICI

Exemplul Greciei, grăitor pentru România. Rezultatele sunt excelente

Cristian Pelivan, director executiv al Asociației Magazinelor Online:"Avem exemple, în alte state europene, de măsuri similare, dar care nu au implicat niciun fel de birocrație, nici din partea cetățeanului, nici din partea comercianților, cum este în Grecia, unde statul a luat o măsură pentru încurajarea plăților electronice și totul se întâmplă automat, eu nu trebuie să fac nimic, primesc la un moment dat o declarație precompletată de la stat.

Dacă am depășit pragul de la care mi se acordă deduceri fiscale, nu mă interesează să mai verific, iar dacă sunt sub, oamenii pur și simplu urmăresc să plătească cât mai mult cu cardul, pentru că această măsură urmărește să încurajeze plățile electronice.

Acea măsură nu a generat niciun fel de birocrație suplimentară, e un sistem automat, datele sunt luate direct de la bănci. A fost un sistem adoptat într-o mare majoritate, sunt 92% dintre cetățenii greci care au aderat la acest sistem și care beneficiază de astfel de reduceri. Într-un singur an, a micșorat gap-ul de TVA al Greciei cu 32 la sută. Grecia era la coada clasamentului, cu noi, iar acum este în primele cinci sau cel puțin zece state din UE, în ceea ce privește colectarea TVA."

Documentul pus în dezbatere publică de Guvern prevede că orice persoană fizică poate solicita organului fiscal central un număr de identificare digitală, iar acesta poate fi atribuit în scop fiscal. De exemplu, la plățile digitale în care se solicită identificarea cumpărătorului prin înscrierea codului numeric personal.

Acest număr ar urma să fie primit de o persoană fie prin "spațiul privat virtual", fie printr-o aplicație oferită de ANAF, fie prin telefon.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE