În încercarea de a spori atractivitatea transportului durabil și de a ușura sarcina financiară a cetățenilor, unele guverne europene au impus angajatorilor să plătească pentru costul transportului public.
De obicei, acest lucru se întâmplă prin contractarea abonamentului lunar sau anual de călătorie în mod normal și apoi prin înmânarea chitanței către companie, care va rambursa o parte sau întreaga sumă.
Dar există reguli diferite în țările europene, așa că haideți să aruncăm o privire la unele dintre cele mai bune oferte de pe continent.
Majoritatea costurilor de transport public sunt acoperite în Belgia și Franța
Belgia are un sistem foarte generos de rambursare a transportului public. Există un minim obligatoriu de 75 % acoperit de angajator.
Într-un oraș precum Bruxelles, unde un abonament lunar costă 50 de euro, înseamnă că trebuie să plătiți doar 12,50 euro pe lună pentru a avea acces la toate metrourile, tramvaiele și autobuzele.
Chiar peste graniță, Franța, vecina Belgiei, are, de asemenea, o regulă națională obligatorie privind rambursările. Angajații francezi au dreptul la un minim de 50% din costurile de transport public.
Trecând în Europa Centrală, angajatorii sloveni trebuie să acopere costurile de transport ale angajaților către și de la locul de muncă. Acest lucru se face în conformitate cu acordurile colective la locul de muncă și, de obicei, ia forma plății biletelor de transport public sau a unei anumite sume pe kilometru pentru persoanele care fac naveta cu mașina.
Unde în Europa există transport public gratuit?
În Austria, transportul public este acum gratuit pentru toți angajații care lucrează pentru orașul Viena. Este posibil ca angajații din afara municipalității să nu beneficieze de condiții la fel de bune, însă aceștia au dreptul la rambursarea cheltuielilor de deplasare de la domiciliu la locul de muncă sub forma unei deduceri fiscale de până la 463 EUR, indiferent de mijlocul de transport utilizat.
Desigur, există unele locuri care depășesc toate acestea. În Luxemburg, transportul public este gratuit, fără restricții, din 2020. Orașe importante precum Montpellier din Franța și Tallinn din Estonia sunt, de asemenea, parte din schemă.
Pe de altă parte, există și multe țări în care nu există nicio obligație legală de a acoperi costurile de transport, dar multe companii, în special cele mari din marile orașe, încă o fac. Acesta este cazul în țări precum Italia, Polonia, Germania și Țările de Jos.