Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Taxa de lux. Electorală sau preambul la cea pe avere? Analist: „Dă bine în an electoral, să iei de la bogați”

Taxa de lux, fără un impact semnificativ la bugetul de stat, ar putea fi primul pas către celebra taxă pe avere, care a determinat exodul marilor afaceriști din țări precum Franța, atrag atenția analiștii financiari. Ei apreciază că un astfel de pas ar putea fi făcut de către guvernanți abia după alegeri. Până atunci, așa numita taxă pe lux este privită cel mult ca o măsură electorală care va aduce încasări foarte mici la bugetul de stat și nu va influența piețele de profil.

Taxa de lux. Electorală sau preambul la cea pe avere?

După cinci luni de amânări, statul român a venit în aceste zile cu formularul care trebuie completat până în septembrie de către posesorii de automobile scumpe, iar de către proprietarii de vile somptuoase, până la finele acestui an.

Pentru piața imobiliară, impozitul de 0,3% din tot ce valorează peste plafonul de jumătate de milion de euro nu va provoca o creștere a prețurilor în cazul celor 2.000 de apartamente și case de lux aflate acum la vânzare. În schimb, noii proprietarii de case foarte scumpe, caz în care noul impozit anual poate ajunge la zeci de mii de euro, ar putea să se folosească de unele tertipuri legale pentru a eluda această plată.

Daniel Crainic, director marketing platformă imobiliară: Este o practică care nu va fi inventată acuma. Și la achiziția de proprietăți pentru a deduce TVA, uneori, sunt persoane, sunt achiziții care care sunt făcute pe firmă. Că fiecare încearcă să-și optimizeze capitalul de lucru, banii pe care îi plătește pentru taxe ș.a.m.d.. Este nesemnificativ impactul de impozitare în prețul final al unei astfel de proprietăți. E mai mult PR decât impact, dă bine în an electoral, te dai guvernare de stânga, să iei de la bogați. Cam despre asta e vorba.

În cazul proprietarilor de mașini de lux, impozitul va fi tot de 0,3% și se calculează similar celui pentru casele de lux. Sumele sunt însă sensibil mai mici. Pentru un autoturism de 100.000 de euro, impozitul va fi 75 de euro pe an, în timp ce pentru o mașina de top, precum Ferrari, Lamburghini, Bugatti, cu o valoare de achiziție de 300.000-400.000 de euro, proprietarul va scoate din buzunar până într-o mie de euro.

Impactul la bugetul de stat, unul neglijabil

Pornind de la aceste sume, este de așteptat ca impactul la bugetul de stat să fie neglijabil. Măsura este privită de specialiști mai degrabă ca un preambul, fie pentru o majorare post-electorală, fie pentru o alta, mult mai riscantă.

Dan Schwartz, analist financiar: Este, de fapt, primul act al unei schimbări de legislație fiscală mult mai profunde. Mă refer la celebra taxă pe avere, care a generat foarte multe controverse, în special în Franța, unde s-a ajuns până la renunțarea la cetățenia franceză de către mari personalități ale culturii franceze și ale business-ului francez, doar pentru a nu plăti această taxă pe avere. Știm foarte bine că principala cauză a deficitului nostru bugetar este slaba colectare. Acolo trebuie să umblăm. Trebuie să luăm bani de acolo de unde în momentul de față nu luăm.

Introducerea taxei pe lux nu constituie o noutate la nivel internațional. În Franța, proprietățile cu valori de peste 1.300.000 de euro sunt taxate cu procente între 0,5% și 1,5%, în funcție de valoare. Spaniolii plătesc o taxă de 8% pentru locuințele de lux, belgienii dau în plus 11% din prețul de achiziție pentru astfel de case noi, în timp ce danezii cu proprietăți de peste 400.000 de euro plătesc o taxă suplimentară de 3% pe tot ce depășește acest plafon.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE