Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Viitorul mobilității la CES 2025. De la mașina care se conduce singură și îți spune bancuri, la cea care se încarcă de la soare

CES 2025 a adus în prim plan soluții inovatoare de transport care ne dau încredere că viitorul sună bine. Din țara soarelui răsare, Sony și Honda au prezentat la Las Vegas prima lor mașină electrică. Afeela 1 e dotată cu zeci de senzori, ceea ce o face capabilă să se conducă singură. Nu lipește nici interfața cu inteligență artificială, motiv pentru care mașina îți poate spune, dacă vrei, chiar și glume. În schimb, start-up american Aptera ne propune o mașină electrică, pusă în mișcare de energia solară.

De asemenea, sud-coreenii de la Hyundai Mobis vor să elimine în întregime ecranele tactile din mașini și să le înlocuiască cu afișaj holografic pentru parbriz.

Niponii de la Sony Honda Mobility au adus la CES 2025 primul lor model de mașină prin care vor să revoluționeze transportul. Sedanul Afeela 1 este dotat cu sisteme avansate de asistență la condus care integrează 40 de senzori LiDAR, camere, radare și sisteme de detecție cu ultrasunete.

„Acesta este un vehicul conectat în totalitate, ceea ce înseamnă este conectat la rețele 5G și Wifi. De asemenea, utilizăm un sistem de senzori Lidar extrem de sigur, de ultimă oră. Sunt 40 de senzori și o putere de procesare de 800 de trilioane de operațiuni pe secundă. Sunt 40 de senzori care includ și 18 camere, 9 radare, 1 senzor Lidar și 12 senzori cu ultrasunete.

De asemenea, mașina are conducere autonomă la nivelul 2+. Puteți pune destinația și să lăsați sistemul AD/ADAS să conducă mașina. Acea funcție se numește Afeela intelligent drive”, a declarat Raisu Williams, reprezentant Sony Honda Mobility, pentru Euronews România.

De asemenea, mașina are un sistem cu inteligență artificială, motiv pentru care poate „comunica” cu șoferul și pasagerii pentru a le oferi informații utile șoferului sau pasagerilor. Prin comenzile vocale, AI-ul poate controla și sistemul de entertainment de la bord, unde nu putea lipsi bine-cunoscuta consolă Playstation a celor de la Sony.

„Cu ajutorul acestei aplicații de pe telefonul mobil, poți deschide ușa la apăsarea unui buton. Puteți folosi o funcție de cheie inteligentă când te apropii de mașină și se va deschide automat. Poți folosi aceste butoane de aici și se va deschide așa.

Atunci când ești în mașină, ai ecranul panoramic, oglinzile retrovizoare digitale care elimină unghiul mort”, a mai spus Williams.

Vehiculul electric va veni cu o baterie de 91kWh litiu ion ce oferă o autonomie de 483 de kilometri. Puterea este transmisă către cele două motoare de electrice de 241 de cai putere, montate pe fiecare punte.

Pentru piața din Statele Unite, Afeela 1 va fi produsă într-o uzină din Ohio. Prețul acestei mașini pornește de la 89.000 de dolari, în cazul variantei de bază, și poate ajunge și la aproape 103.000 de dolari pentru varianta de top. În această gamă de preț, mașina niponilor va rivaliza cu Tesla Model S Plaid sau Lucid Air.

Primul parbriz cu proiecții holografice, prototipul Hyundai pentru a înlocui ecranele tactile

La CES 2025, compania sud-coreeană Hyundai Mobis, parte a grupului Kia Hyundai, a prezentat o tehnologie de afișare holografică a imaginilor pe parbrizul mașinii. Aceasta a fost dezvoltată alături de compania germană Zeiss, specializată în optică. Inovația funcționează fără a avea nevoie de ecrane fizice.

Display-ul conține o peliculă specială cu un element optic holografic ce folosește principiul difracției luminii. În acest mod, pot fi proiectate informații despre condus, imagini și clipuri în câmpul vizual al șoferului pentru ca acesta să rămână concentrat la drum.

„În mod normal avem un ecran separat care are informații despre vreme sau display-uri care sunt plasate pe consola centrală. Toate vor fi înlocuite cu acest dispozitiv. Proiectorul va afișa vremea, viteza, aspecte diferite. Poți spune și camerele de unghi mort și va ilumina în zona aceasta. Îți poți pune și navigația. Cel mai important e că nu îți vei lua ochii de la drum. E până la 90% la transparent, așa că poți vedea tot ce se întâmplă pe drum”, a explicat Nari Lee, reprezentant Hyundai Mobis.

Reprezentanții firmei sud-coreene spun că parbrizul holografic este doar un prototip, motiv pentru care nu au putut vorbi despre prețul unei astfel de dotări pentru mașini.

De asemenea, Hyundai Mobis a arătat cum funcționează M.brain, un dispozitiv prin care monitorizează în timp real nivelul de atenție al șoferului prin analizarea undelor cerebrale. Gadgetul asemănător cu o cască cu Bluetooth are scopul de a atenționa șoferul în momente de oboseală sau de neatenție. De exemplu, dispozitivul este conectat în permanență cu sistemele mașinii și, la nevoie, poate porni luminile ambientale sau o melodie relaxantă în momentul în care șoferul pare a fi stresat din cauza traficului.

Mașina electrică cu trei roți care e pusă în mișcare de energia solară

Start-up-ul american Aptera Motors își propune să revoluționeze transportul deoarece a construit o mașină electrică, propulsată cu energie solară. Este posibil deoarece vehiculul are instalate patru panouri fotovoltaice, plasate strategic pe capotă, bord, plafon și în zona portbagajului mașinii. Acestea sunt suficient de rezistente la grindină, iar elementele din structura caroseriei sunt realizate din fibră de carbon.  

„În demersul nostru de a produce cel mai eficient vehicul din lume, am descoperit că eliminarea celei de-a patra roți înseamnă economisirea de energie. Avem două roți pe puntea față, cu ampatament mare ca mașina să fie stabilă, iar aceste protecții ale anvelopelor fac mașina să fie mai aerodinamică”, a afirmat Quincy Hilla, reprezentant Aptera.

Dacă este lăsată să se încarce solar, mașina oferă o autonomie de aproape 65 de kilometri, ceea ce înseamnă un transport gratuit și prietenos cu mediul, spun producătorii.

Mai mult, vehiculul poate circula aproape 650 de kilometri dacă bateria acestui este alimentată la o stație de încărcare.

Așa se face că într-un singur an poate fi străbătută o distanță de aproape 18.000 de kilometri doar cu ajutorul energiei solare.

Experții americani spun că mașina electrică este eficientă energetic pentru că are doar trei roți. Și chiar dacă are doar două locuri, portbagajul ei e suficient de mare pentru ca doi adulți să poată dormi în el într-o excursie.

„La sfârșitul acestui an vom trece prin autorizație, teste de siguranță pentru a dovedi eficiența. La sfârșitul acestui an sperăm să începem producția. Ideal, vor fi produse mașini în 2026”, a mai spus Quincy Hilla.

Reprezentanții Aptera spun că prețul de lansare al mașinii care se încarcă solar este de 40.000 de dolari.

Cum funcționează mașina care se deschide prin recunoaștere facială

De asemenea, grupul german Continental a prezentat la CES un sistem revoluționar pentru mașini inteligente. Camerele 360 au fost adaptate pe un vehicul electric pentru a include funcția de recunoaștere facială.

Așa se face că mașina electrică se poate deschide în momentul în care depistează trăsăturile feței șoferului. Acest lucru este posibil pentru că imaginea a fost încărcată în sistemul special al mașinii inteligente pentru recunoaștere facială.  

În prezența reporterului Euronews România, reprezentanții companiei germane au făcut un experiment pentru a putea vedea dacă pot păcăli sistemul. Au arătat spre camera mașinii o fotografie tipărită cu șoferul deja înregistrat în baza de date, însă mașina nu s-a descuiat.

Experții Continental au mai precizat că pot fi integrate în sistemul de recunoaștere facială și imaginile membrilor familiei și că pot fi făcute setări speciale. De exemplu, copiii pot deschide mașina atunci când sunt recunoscuți de camere, însă nu îi pot porni motorul.

De asemenea, sistemul de recunoaștere facială a fost integrat și pentru a deschide portbagajul atunci când șoferul ajunge la o distanță de aproape un metru de mașină și, de exemplu, are mâinile ocupate cu bagaje.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE