Unul din doi copii din România se află la limita sărăciei și excluziunii sociale atunci când ajung în băncile școlilor. Avertismentul a fost lansat de reprezentanții organizației ”Teach for Romania” care instruiește profesori pentru a preda în școli din medii vulnerabile. Printre ei se numără și Irina Dumitrașcu, care a lucrat mult timp în domeniul IT, însă a ales să fie învățătoare la o școală din cartierul Ferentari din București.
Irina Dumitrașcu a studiat la Universitatea Politehnica din București și a lucrat mai mulți ani în domeniul IT. În perioada pandemiei, a decis să facă o schimbare în carieră și a decis să lucreze în învățământ. De mai mulți ani, este învățătoare la școala ”Petrache Poenaru” din cartierul Ferentari.
”Schimbarea principală s-a făcut în pandemie când ajungând și pe la vârsta de 40 de ani am făcut o reevaluare a vieții mele și mi-am spus că îmi doresc mai mult. Îmi doresc să am un impact direct și să ajut oameni care au nevoie de ajutor.
Provocarea «Teach for Romania» mi s-a părut foarte mare pentru că ei trimit oameni în școlile care au cea mai mare nevoie de ajutor. Copiii aceștia poate nu au altă șansă. Mediul, în schimb, este unul cu provocări, multă violență. Sunt mai mari dificultățile economice. (...)
Am o clasă extrem de variată. Am copii supradotați care din cauza faptului că familia nu are venituri deosebite nu pot urma niciun curs pentru copii supradotați, pentru că nu au găsit ceva gratuit.
Am copii care au probleme de sănătate sau membri ai familiei cu probleme de sănătate serioase. Copii care au părinți ce nu știu să scrie sau să citească, unii deloc. Sunt copii, dat fiind faptul că familiile sunt cu un singur părinte, stau foarte mult singuri”, a declarat Irina Dumitrașcu, la Euronews România.
La rândul ei, Mara Niculescu, director de comunicare al organizației ”Teach for Romania”, a explicat că profesorii care îi recrutează constată dificultățile cu care se confruntă elevii din mediile defavorizate.
”Este o realitate că unul din doi copii din România astăzi este la limita sărăciei și excluziunii sociale, iar asta are niște consecințe imediate asupra premiselor cu care el începe școala, chiar înainte de a începe școala.
Un copil care acasă are părinți ce au petrecut puțini ani în școală, la rândul lui, un copil care nu are cărți acasă, căruia nu i se vorbește, căruia nu i se citește, va începe din prima zi de școală cu câțiva pași în spate față de colegii lui.
Dacă învățătorul cu care el lucrează, nu știe să-l ajute pe copil în mod activ să recupereze din prima zi de școală pașii aceia din spate, ei vor deveni din câțiva pași în câțiva kilometri. Așa se ajunge ca să ai copii în clasa a VII-a sau a VIII-a cărora tu trebuie să le predai la biologie chestiuni complicate de genetică, dar ei nu știu toate literele alfabetului”, a afirmat Mara Niculescu, la Euronews România.
Sunt în jur de 1.000 de școli din România în care niciun copil nu reușește să treacă examenul de Evaluare Națională
”Sunt în jur de 1.000 de școli din România în care niciun copil nu reușește să treacă examenul de Evaluare Națională în clasa a VIII-a.
Dacă mergem să vedem cum arată școlile acelea pe exterior, sunt în regulă. Nu cad zidurile.
Cea mai mare nevoie de investiții este în infrastructura care nu se vede - cea umană. Se vede o dată la trei ani cu testele PISA. Avem nevoie de oameni care să fie bine pregătiți”, a mai spus Mara Niculescu, la Euronews România.
Burse pentru profesori, oferite de ”Teach for Romania”. Cum îți pot suplimenta dascălii veniturile
”Fiecare profesor din program primește pentru doi ani o bursă care suplimentează veniturile din salariul pe care-l obține de la Ministerul Educației de la școala respectivă.
Venitul poate să fie o provocare (pentru profesorii debuntanți, n.red). Încercăm să compensăm pentru a face gestionabilă perioada de acomodare. În jur de 1.000 de lei pe lună este venitul suplimentar.
Peste 400 de ore de formare în fiecare an, mentori, tutori, sprijin metodic dedicat.
Pentru a alege 100 de profesori, vedem 2.000 de candidați. Este foarte greu. Îi trecem printr-un proces de selecție și intervievare ca pentru o poziție de management într-o corporație din România. Au screening al CV-ului, au un interviu, au o probă practică în care trebuie să joace un rol - dacă e deschis la învățare, dacă e deschis la feed-back. Acest proces durează câteva săptămâni.
Bursa pe care o oferim profesorilor este și menită să acopere tipuri de cheltuieli. Ea este variabilă. În principiu, pot fi și decontate serviciile de navetă”, a mai precizat Mara Niculescu, la Euronews România.