Producătorul chinez de autovehicule BYD a primit subvenții guvernamentale direct de cel puțin 3,4 miliarde de euro. Acordarea acestui ajutor face parte din strategia Guvernului de la Beijing de a domina piața de vehicule electrice și a altor tehnologii necesare tranziției verzi, relevă un studiu publicat miercuri de un institut german.
În 2020, ajutoarele pentru BYD, cel mai mare producător chinez de mașini electrice, au crescut de la 220 de milioane de euro, până la 2,1 miliarde de euro doi ani mai târziu, au precizat reprezentanții Institutului Kiel pentru Economia Mondială, potrivit Agerpres.
Mai mult, BYD a beneficiat și de sprijin din partea producătorilor locali de baterii, precum și de reducerile acordate clienților care cumpără mașinile sale, mai precizează autorii studiului.
Cercetarea a fost publicată, în contextul în care Uniunea Europeană investighează ajutoarele de stat incorecte de care au beneficiat producătorii chinezi de mașini electrice, notează sursa citată.
Subvenţii similare cu cele acordate BYD ”au permis firmelor chineze să crească rapid, să domine piaţa chineză şi au facilitat expansiunea pe pieţele din UE”, au mai precizat reprezentanții Institutului Kiel pentru Economia Mondială, care consiliază şi guvernul german.
- Chinezii de la BYD vor construi o fabrică de mașini electrice în Ungaria
- Dacia a anunțat prețurile pentru noul Spring. Cum reacționează la ofensiva producătorilor chinezi care vor să cucerească Europa
- China vrea să devină lider pe piața mașinilor electrice. Două din trei mașini vândute la nivel global au fost fabricate în țara asiatică
Cum vrea UE să schimbe relațiile comerciale cu China
Uniunea Europeană vrea să-și reechilibreze relațiile comerciale cu China, în condițiile în care unele state europene, printre care și Franța, susțin că există o amenințare economică, de pe urma valului de produse chineze care intră în piața europeană.
Companiile chineze BYD, Nio şi Geely vor să se extindă în Europa, după ce au crescut pe piața din China, unde producători ca Tesla şi Volkswagen sunt afectați, în contextul unui război agresiv al preţurilor pe domeniul mașinilor electrice.
Zeci de miliarde de euro, puse la dispoziție pentru a contracara firmele din China
Institutul Kiel pentru Economia Mondială mai evidențiază că aproape toate companiile chineze listate au primit subvenţii guvernamentale directe. Experții instituției au vorbit în mod special de sprijinul oferit pentru producătorii de turbine eoliene, panouri fotovoltaice şi fabricanţii de materiale rulant.
Ajutoarele industriale din China sunt "de cel puţin trei sau patru ori" mai mari decât în ţările mari din UE şi OCDE, arată institutul german, conform sursei citate.
UE a creat un fond de inovaţie în valoare de 40 de miliarde de euro pentru a concura cu China şi subvenţiile prevăzute de autorităţile americane în Inflation Reduction Act. În luna octombrie 2023, Comisia Europeană a demarat o anchetă pentru a stabili dacă ajutoarele chineze pentru companii precum BYD, SAIC şi Geely au dat industriei chineze un avantaj incorect.
Compania BYD și-a început activitatea ca producător de baterii, însă ulterior a investit sume mari în cercetare şi dezvoltarea de tehnologii în domeniul vehiculelor electrice şi plug-in hybrid. BYD a putut să crească pe piața auto din China datorită subvenţiilor generoase oferite la achiziţionarea de mașini electrice.
În 2023, compania chineză a raportat un profit net de aproximativ 30 de miliarde de yuani (4,2 miliarde de dolari). Astfel, BYD a putut să îşi depășească rivalii occidentali la capitolul preţ în China, în condiţiile în care modelul său de tip hatchback Seagull se vinde pentru mai puţin de 10.000 de dolari.