Navele sunt printre cei mai mari poluatori din lume. Pentru a le înlocui, este necesar să se găsească alternative la motoarele diesel tradiționale. Având în vedere că schimbările climatice sunt în prim-planul industriei, companiile testează apele cu soluții sustenabile, conform Euronews Green.
Soluții sustenabile găsite de numeroase companii
Ați putea crede că o navă cu pânze de marfă este ceva desprins dintr-o carte de istorie, dar, de fapt, acestea sunt de fapt rezultatul a ani de cercetare și dezvoltare de ultimă oră. Compania franceză „Grain de Sail” susține că a creat prima barcă cu vele modernă care îndeplinește cerințele flotei comerciale.
„Înainte ca motoarele cu aburi și motoarele cu combustibil să existe, toate transporturile se făceau cu pânze. Dar am folosit metode moderne atunci când am proiectat această navă pentru a o face mult mai eficientă”, a declarat Xavier Demeulenaere, director regional al Grain de Sail, înaintea călătoriei transatlantice a echipajului.
Met with Xavier Demeulenaere from @Graindesail1 that brings its coffee and cocoa beans from Latin America on a sailboat ⛵️ instead of diesel ships 🚢 — I was curious to know about the business logic behind it! What do you think about using sailboats for cargo transportation? pic.twitter.com/mjNmfbKX88
— Denis Loctier (@Loctier) December 18, 2022
Compania care produce ciocolată și cafea din boabe de cafea din America Latină și-a construit velierele de la zero cu gândul la sustenabilitate - cum ar fi cala de marfă de 50 de tone special concepută, cu un sistem de control al climei alimentat de energia solară și eoliană.
François Le Naourès, marinar și membru al echipajului, spune: „Am demonstrat că [metodele noastre] sunt viabile din punct de vedere economic și suntem pregătiți să mergem și mai departe în viitor, poate cu o flotă mult mai mare de bărci, sperăm noi.”
În prezent, compania construiește o navă mai mare și o nouă fabrică de ciocolată în Dunkerque, Franța. Utilizarea vântului pentru a reduce emisiile este o tendință în creștere în industria navală.
Există și alte proiecte sustenabile pentru industria navală în curs de desfășurare. Compania de transport maritim „Alizés” construiește o navă hibridă echipată cu pânze mecanice pentru a transporta piesele rachetei „Ariane 6” din Europa la locul de lansare din Guyana Franceză.
Un alt dezvoltator, „Airseas”, propune un sistem de tip zmeu automatizat care vizează reducerea consumului de combustibil și a emisiilor navei cu 10% până la 40%.
Feriboturile electrice din Norvegia
Cu toate acestea, navele de pasageri trebuie să meargă repede și nu se pot baza doar pe energia eoliană. În Stavanger, „capitala petrolului” din Norvegia, serviciile de feribot spun adio combustibililor fosili.
Sărbătorit drept „Nava anului”, Medstraum este primul feribot de mare viteză 100% electric din lume. Bateriile sunt dispuse în siguranță deasupra punții, alimentând două motoare electrice. Nava nu are nevoie să se bazeze pe combustibilii fosili ca rezervă. De asemenea, este mult mai mică și mai compactă decât un motor diesel.
Mikal Dahle, managerul proiectului TRAM de la Kolumbus, care operează feriboturile Medstraum, salută potențialul noii tehnologii.
„În total, [ne oferă] 1500 de kilowați oră de energie. O mașină electrică obișnuită ar avea între 70 și 90 de kilowați oră, așa că în cazul acestui vas este de cel puțin 15 ori mai mult,” a declarat Mikal Dahle.
Feribotul poate gestiona cu ușurință o rută de navetiști de 90 de minute, cu mai multe opriri, între Stavanger și insulele din apropiere. Acesta transportă 150 de pasageri și are spațiu pentru biciclete, oferind în același timp o călătorie lină, silențioasă și sustenabilă.
Echipajul spune că pilotarea acestuia este la fel ca pe vechile feriboturi și se desfășoară exact la timp.
„Când folosim motoare electrice, pornirea este mult mai rapidă. Este ca o mașină. Nu este nicio problemă să fim la timp, pentru că avem puterea și viteza, așa că este ușor”, spune căpitanul feribotului, Arnulf Bie.
Feribotul face parte din sistemul de transport public din zonă
Mulți oameni care lucrează în Stavanger locuiesc pe insulele din apropiere. Înainte, aceștia trebuiau să aleagă între transportul terestru lent și navele rapide și poluante.
Această tehnologie va fi foarte utilă pentru respectarea reglementărilor de mediu din ce în ce mai stricte ale Norvegiei, care cer ca toate feriboturile viitoare să fie cu emisii zero și/sau cu emisii reduse.
Kolumbus se așteaptă să își îmbunătățească considerabil amprenta de carbon, reducând emisiile cu 1.500 de tone pe an doar cu acest feribot. Aceasta este echivalentul retragerii a 60 de autobuze de pe șosele.
„Dacă ne uităm la emisiile noastre de CO2, acestea sunt dominate de câteva feriboturi rapide foarte puține. Faptul că putem să le electrificăm și să eliminăm aceste emisii reprezintă o parte semnificativă pentru a deveni neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2 în următorii doi ani”, spune Dahle.
Medstraum parcurge aproximativ o duzină de rute circulare în fiecare zi și se conectează la priză pentru reîncărcări rapide între călătorii. Iar partea cea mai bună este că toată electricitatea provine din surse de energie regenerabilă.
Astfel, acest nou feribot rapid stabilește cursul pentru înlocuirea ambarcațiunilor care poluează cu fum cu o alternativă cu adevărat curată