Iubitorii de ciclism știu cât de liniștitor poate fi să mergi pe o pistă de biciclete, admirând farmecul unui oraș fără dezavantajele transportului public înghesuit sau blocajelor de trafic.
Și pe măsură ce guvernele din întreaga lume încearcă să reducă emisiile de carbon, tot mai multe orașe încurajează oamenii să abandoneze mașinile și le facilitează nevoile pentru a urca pe biciclete.
Care sunt cele mai prietenoase orașe pentru biciclete? Acestea se află în mare parte în Europa, conform Global Bicycle Cities Index din acest an.
Compania de asigurări digitale Luko a analizat 90 de orașe din întreaga lume și le-a clasat pe baza a șase parametri principali: procentul utilizatorilor de biciclete, condițiile meteorologice, criminalitatea și siguranța (cum ar fi ratele accidentelor și furtul de biciclete), infrastructura, oportunitățile de partajare a bicicletelor și evenimente precum „zile fără mașină”.
Rezultatele finale sunt prezentate pe o scară de la 0 la 100, unde cu cât scorul este mai mare, cu atât orașul este mai prietenos cu bicicletele.
Orașele europene se află în fruntea listei, în principal datorită pistelor de biciclete de calitate și condițiilor meteorologice care includ un număr mare de zile „ciclabile”.
10.Hanovra, Germania
Orașul german are parcuri splendide, așa că ce modalitate mai bună de a le vizita este decât cu bicicleta? Hannover a ajuns în topul clasamentului din acest an datorită infrastructurii sale de calitate și evenimentelor care promovează ciclismul, inclusiv „zile fără mașină”.
9.Bremen, Germania
Bremen este un alt oraș popular pentru iubitorii de biciclete din Germania, cu un teren foarte plat și piste de biciclete care străbat orașul și îl conectează cu alte orașe din apropiere. Bremen este, de asemenea, primul oraș german care găzduiește o întreagă „zonă pentru biciclete” în districtul Neustadt – un cartier cu o limită de viteză de 30 km/h, în care bicicletele au prioritate și unde este permisă circulația unul lângă altul.
8.Berna, Elveția
Potrivit indicelui, capitala elvețiană a investit foarte mult în infrastructura de ciclism de calitate, are scoruri deosebit de mari la bike sharing și organizează în mod regulat „zile fără mașină”. Orașul are, de asemenea, o rată a mortalității foarte scăzută în rândul bicicliștilor.
7.Hangzhou, China
Iată o apariție neașteptată în top 10: orașul chinez Hangzhou, singurul oraș non-european din primul nivel al clasamentului, are 30% dintre bicicliști în rândul populației sale și are scoruri mai mari decât majoritatea rivalilor când vine vorba de bike sharing.
6.Malmö, Suedia
Orașul suedez Malmö are o rată de mortalitate deosebit de scăzută în rândul bicicliștilor, datorită infrastructurii de calitate și evenimentelor regulate care promovează mersul cu bicicleta.
5.Amsterdam, Olanda
Poate v-ați așteptat ca Amsterdamul să ajungă în fruntea acestui clasament, dar scorul său de siguranță poate fi ceea ce o împiedică: Amsterdamul găzduiește peste 1.000 de accidente la 100.000 de bicicliști. Este de aproape cinci ori mai mult decât cel mai apropiat rival al său, Copenhaga.
4.Copenhaga, Danemarca
Nu doar faptul că această capitală daneză este mai sigură pentru bicicliști, dar este și mai sigură pentru biciclete datorită ratei scăzute de furt și a „zilelor fără mașină”. Orașul investește foarte mult în infrastructura de ciclism, iar majoritatea locuitorilor care merg pe bicicletă continuă să facă acest lucru pe parcursul iernii daneze lungi și grele.
3.Anvers, Belgia
Orașul-port belgian nu are un punctaj puternic pentru pistele dedicate bicicletelor, dar au un sistem puternic de bike-sharing și evenimente precum „duminică fără mașini”, care l-au făcut indiscutabil prietenos cu bicicliștii.
2.Munster, Germania
Orașul german are o rată scăzută de decese pe bicicletă, chiar dacă mai mult de 39% dintre locuitori folosesc bicicletele zilnic. Munster găzduiește, de asemenea, în mod regulat evenimente care promovează ciclismul.
1.Utrecht, Olanda
În fruntea clasamentului din acest an se află orașul olandez Utrecht. Orașul se mândrește cu scoruri mari pentru infrastructura sa de ciclism și condițiile meteorologice, iar mai mult de jumătate din populația sa (51 la sută) folosește bicicleta în viața de zi cu zi.