Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Studiu: Oamenii, tentați să cumpere produse de pe piaţa neagră, din cauza creşterii preţurilor

Majoritatea românilor sunt de părere că puterea de cumpărare a scăzut în 2022 şi sunt pesimişti cu privire la evoluţia nivelului de trai în 2023, potrivit unui studiu IRES, derulat la comanda Asociaţiei pentru Combaterea Traficului Ilicit Viitorul (ACTIV).

Studiul privitor la fenomenele contrabandei şi contrafacerii în România arată că trei sferturi dintre intervievaţi cred că, în contextul creşterii preţurilor, oamenii vor fi tentaţi să cumpere produse de pe piaţa neagră, la preţuri mai mici.

Totodată, majoritatea românilor consideră că puterea de cumpărare a scăzut în 2022 şi sunt pesimişti cu privire la evoluţia nivelului de trai în 2023. Mai mult de jumătate dintre participanţii la cercetare cred că vor trăi mai rău în acest an.

Întrebaţi dacă în contextul creşterii preţurilor oamenii vor fi tentaţi să cumpere produse de pe piaţa neagră vândute la preţuri mai mici, 74% dintre participanţi au răspuns afirmativ.

"Trei din zece respondenţi recunosc deschis că vor fi tentaţi să cumpere produse de pe piaţa neagră. Aceştia sunt mai degrabă bărbaţi, persoane tinere, cu nivel mai scăzut de educaţie", arată cercetarea.

Ce produse vor oamenii să cumpere de pe piațăa neagră

Principalele produse pe care intervievaţii menţionează că le vor cumpăra de pe piaţa neagră sunt produse alimentare (57% dintre persoane le menţionează), îmbrăcăminte şi încălţăminte (31%); alte produse, menţionate mai puţin frecvent sunt cosmetice şi produse de igienă (12%), electronice (11%), ţigări (10%).

"Creşterea preţurilor a fost pe tot parcursul anului 2022 principala îngrijorarea a românilor şi toate datele noastre arată că se menţine şi în acest an, cel puţin deocamdată, la acelaşi nivel. Creşterea preţurilor a generat scăderea puterii de cumpărare astfel că aproape o treime dintre participanţii la sondaj spun acum că ar fi tentaţi să cumpere produse de pe piaţa neagră, la un preţ mai mic.

Dar, în sine, cifra este îngrijorătoare, cu atât mai mult cu cât produsele alimentare sunt pe primul loc între categoriile de produse pe care respondenţii le indică pentru a face astfel de achiziţii. Credem că, în acest context, este important ca autorităţile, reprezentanţii producătorilor, cei ai distribuitorilor şi ai comercianţilor să îşi unească eforturile pentru a informa oamenii cu privire la toate riscurile la care se expun atunci când cumpără produse de pe piaţa neagră", a explicat Antonio Amuza, cercetător sociolog, IRES.

Românii au indicat industria lemnului (85%), industria tutunului (81%), industria alcoolului (76%), îmbrăcăminte şi încălţăminte (75%), industria alimentară (58%), industria farma (47%), industria auto (47%) şi industria cosmetică (43%) ca fiind sectoarele economice în care se prefigurează cele mai mari probleme legate de traficul ilicit de mărfuri în anul 2023.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE