Falsificarea kilometrajului la mașinile scumpe prinde amploare în România. Un studiu recent al pieței auto arată că 14 din 20 de modele cu odometrul dat înapoi sunt din clasa premium. Peste un milion și jumătate de români au verificat, anul trecut, la Registrul Auto Român, istoricul mașinilor cumpărate.
Mărcile germane au numărul de kilometri dat cel mai des înapoi, potrivit unui studiu recent din piața auto. Din topul celor 20 de mașini cu odometre falsificate, 14 sunt modele ale unor mărci considerate de clasă premium. Potrivit studiului, kilometrajul a fost dat înapoi, în medie, cu 85.000 de kilometri.
Jurnalist: De ce aleg șoferii români mașini din Germania?
Cosmin Boltaș - reprezentant dealer autorizat de pe kilometraj falsificat: Cred că datorită aspectului pe care îl au Audi, Volkswagen, BMW, Mercedes, fiabilitate și istoricul din spate al Germaniei. Importăm mașini doar de la site-uri de licitații autorizate, care ne oferă full istoric service și full test Decra.
Peste 1 milion și jumătate de șoferi au verificat, în 2023, pe site-ul Registrului Auto Român datele mașinilor. Ei au vrut să vadă dacă numărul de kilometri a fost dat înapoi sau dacă autovehiculele aveau probleme grave.
Dan Babu - expert auto de pe kilometraj falsificat: Ce se face la mașinile mai scumpe și mai noi este să se prevină înregistrarea kilometrajului. Există niște metode să întrerupi comunicarea cu modulele care înregistrează kilometrajul și să mergi cu mașina.
Numărul real de kilometri poate fi verificat la RAR
Studiul arată cu 1 din 6 mașini Audi A8 ar putea avea kilometrajul original falsificat. Pe listă sunt și modele precum Porsche Cayenne, Audi A7, Porsche Panamera și Volkswagen Phaeton. Șoferii pot merge și fizic la RAR, pentru a verifica numărul real de kilometri, iar procedura costă aproximativ 180 de lei. Ei pot verifica și la reprezentanță sau la un evaluator independent, care poate percepe costuri între 400 și 1.400 de lei.
Dan Babu - expert auto de pe kilometraj falsificat: Metoda pe care noi o folosim este să ne conectăm cu testerul pe diverse module ale mașinii, de exemplu: modulul de motor poate înregistra kilometrii unei mașini, modulul de cutie de viteză, modulul de ABS. O mașină are între 15.000-17.000 de repere pe care le poți testa. Sunt foarte mulți senzori și unul sigur a înregistrat o eroare și găsești valoarea kilometrajului acolo.
Din luna decembrie, orice vânzător va trebui să obțină documentul RAR auto pass de la Registrul Auto Român. Certificatul conține date despre istoricul mașinii.
Ing. Cristian Bucur - director tehnic al Registrului Auto Român: Avem informații despre evoluția odometrului vehiculului în cauză. Avem informații despre reparații determinate de avarii grave la sistemul de frânare, la sistemul de direcție, la structura de rezistență sau la sistemele de asistență avansată a conducătorului auto, cât și la campaniile de rechemare în service.
Certificatul RAR auto pass se poate obține online.