Elon Musk,directorul executiv al companiei Tesla, a declarat că producătorii de mașini electrice din China vor ”demola” rivalii globali, în lipsa unor bariere comerciale. Miliardarul a lansat acest avertisment în contextul în care Tesla, lider pe piața de vehicule electrice din Statele Unite, are parte de concurență din partea companiei chineze BYD care are planuri să se extindă la nivel global, relatează agenția Reuters.
Musk a făcut aceste declarații, după ce BYD, o firmă sprijinită de miliardarul Warren Buffett, a invadat piața auto cu modele ieftine și a depășit Tesla la capitolul vânzări, în ultimul trimestru din 2023, în pofida campaniei de reduceri de prețuri.
Companiile auto chinezești au fost printre ”cele mai competitive" și "vor avea un succes semnificativ în afara Chinei, în funcție de ce fel de tarife sau bariere comerciale vor fi stabilite", a declarat Musk, conform sursei citate.
"Dacă nu se stabilesc bariere comerciale, vor «demola» destul de mult majoritatea celorlalte companii auto din lume. Sunt extrem de buni", a mai spus Musk.
Războiul prețurilor declanșat de Musk îngrijorează investitorii
Musk are motive de îngrijorare. În 2023, a declanșat un război al prețurilor pentru a atrage clienții afectați de costurile ridicate ale creditelor, ceea ce a dus la reducerea marjelor Tesla și la îngrijorarea investitorilor.
Musk a avertizat că Tesla a atins "limita naturală de reducere a costurilor" cu gama sa existentă.
Tesla vrea să înceapă să producă un crossover compact mai ieftin, cu numele de cod "Redwood", la jumătatea anului 2025, pentru a concura cu producătorii auto care au în gamă modele de mașini ieftine.
Musk a confirmat miercuri că Tesla se așteaptă să înceapă producția următoarei sale generații de vehicule electrice la fabrica sa din Texas, în a doua jumătate a anului 2025.
În schimb, producătorii chinezi de mașini electrice țin sub control costurile de producție datorită unui lanț de aprovizionare stabil. Din acest motiv, tot mai multe companii din China vor să acapareze piețele auto din străinătate, după au primit subvenții de stat mai mulți ani pentru a stimula vânzările pe piața internă.
"Caracterul complet și rezistența construcției infrastructurii de procesare a materialelor pentru baterii, orientată de stat de mai multe decenii, din China, se resimte din greu", a declarat Ross Gregory, partener al consultantului New Electric Partners din Melbourne.
De exemplu, compania chineză SAIC Motor a plasat comenzi pentru mai multe nave pentru vehicule din flota sa, pentru a contracara costurile de transport. Cu toate acestea, notorietatea producătorilor auto din China este extrem de scăzut în Statele Unite, iar fiabilitatea și siguranța lor sunt mediocre, motiv pentru care au un drum lung de parcurs pentru a câștiga cotă de piață în SUA, a declarat Spencer Imel, partener la firma Lansgton, specializată în analiza consumatorilor, conform Reuters.
"Ele se bucură de o cerere ridicată în China, cu inovații precum tehnologia din mașină și schimbul de baterii. Acest lucru, credem noi, va fi un element important și un factor de diferențiere în viitoarea lor creștere în străinătate", a spus Imel.
Limitarea producătorilor chinezi, temă de campanie pentru alegerile prezidențiale din SUA în 2024
Afirmațiile lui Musk vin, de asemenea, în contextul în care campania pentru alegerile prezidențiale din Statele Unite ia amploare. Președintele Joe Biden a declarat că "nu va lăsa” China să domine piața de vehicule electrice.
Fostul președinte Donald Trump, care este favorit pentru nominalizarea republicană la președinție în acest an, a semnalat că va dubla tarifele dacă va fi ales, solicitând un tarif universal de 10% pentru toate importurile în SUA și revocarea statutului de națiune comercială cea mai favorizată a Chinei.
Musk a declarat miercuri că nu există "nicio oportunitate evidentă" de a încheia parteneriate cu rivalii chinezi, însă că Tesla este deschisă să le ofere acces la rețeaua sa de încărcare și să le acorde licențe pentru alte tehnologii, cum ar fi cea de autoconducere.
De asemenea, Europa a adoptat o poziție protecționistă față de producătorii chinezi de vehicule electrice. În 2023, Comisia Europeană a lansat o investigație pentru a stabili dacă să impună tarife punitive pentru a proteja producătorii din UE împotriva importurilor de mașini electrice chinezești mai ieftine care beneficiază de subvenții de stat.