De la 1 ianuarie, Franța a înăsprit regulile privind taxele plătite la cumpărarea unei mașini noi. Pragul de greutate pentru vehiculele mai grele a fost redus de la 1,8 tone la 1,6 tone, ceea ce înseamnă că această taxă suplimentară va fi aplicată pentru majoritatea SUV-urilor sau a mașinilor 4x4, în general.
Mașinile, taxate în funcție de greutate, în Franța
Taxa este de 10 euro pe kilogram pentru vehiculele de până la 2,1 tone și 30 de euro pe kilogram pentru vehiculele mai grele de 2,1 tone. Pentru majoritatea SUV-urilor de dimensiuni medii, asta ar putea însemna aproximativ 16.000 de euro adăugați la costul inițial.
- Studiu: SUV-urile consumă, în general, cu aproximativ 20% mai mult decât mașinile obișnuite
A fost modificată și taxa pentru achiziționarea de vehicule mai poluante, cu stabilirea de limite de emisii mai mici, pentru ca taxele să se poată aplica și majorității mașinilor pe benzină. Acest "adaos de taxă", care pornește de la 50 de euro, crește, în funcție de emisii, pentru mașinile cu cantități de monoxid de carbon mai mari.
Astfel, se poate ajunge ca taxa să atingă 60.000 de euro pentru mașinile care emit peste 194 de grame de monoxid de carbon pe kilometru.
De asemenea, a fost eliminat un plafon care finanța până acum 50% din prețul de achiziție al unor autovehicule despre care guvernul spune că "beneficiul a fost în special pentru mașini foarte scumpe și foarte poluante".
Guvernul francez speră că taxele mai mari îi vor descuraja pe oameni să mai cumpere SUV-uri, sau mașini 4x4 mai grele, care creează mai multă poluare și sunt mai periculoase pentru pietoni sau bicicliști, în cazul unor accidente.
Franța încurajează cumpărarea de mașini electrice fabricate în Europa
"Reprimarea" autovehiculelor poluante face parte din eforturile Franței de a-i influența pe oameni să cumpere, în special, mașini electrice fabricate în Europa, în detrimentul celor din China și să utilizeze mai mult transportul public, într-un efort susținut de a reduce emisiile eliberate de mașinile convenționale.
Anul trecut, președintele Emmanuel Macron a spus că sunt oferite stimulente pentru cumpărătorii de vehicule electrice, inclusiv o schemă de leasing de 100 de euro pe lună pentru mașinile electrice fabricate în Europa.
În cadrul așa-zisului "bonus verde", se oferă 5.000 de euro (sau 7.000 de euro pentru familiile cu venituri mici) pentru vehiculele electrice care au prețuri sub 47.000 de euro. Dar în 2024, regulile pentru mașinile care sunt eligibile vor fi înăsprite și vor ține cont și de emisiile produse la fabricarea și expedierea vehiculului.
Majoritatea vehiculelor electrice vândute în Franța se află, totuși, pe listă, inclusiv cele fabricate în China, însă bonusul favorizează acum mașinile produse "mai aproape de casă". Asta înseamnă că multe mașini care sunt făcute în China, inclusiv Tesla, nu se vor mai încadra în acele sume maxime, potrivit Euronews.com.
- Macron a spus că, până în 2027, Franța speră să producă aproximativ un milion de vehicule electrice și să deschidă patru noi fabrici de baterii în nordul țării.
Totuși, Guvernul nu se concentrează doar asupra vehiculelor electrice. Macron a anunțat și un pachet de 700 de milioane de euro pentru 13 proiecte care prevăd trenuri care deservesc naveta în orașele din Franța.
În septembrie 2023, președintele francez a spus că, pentru a atinge obiectivele UE de reducere a emisiilor cu 55% până în 2030, Franța trebuie "să se miște de două ori mai repede decât o face în prezent. Această strategie ne va permite să reducem dependența de combustibilii fosili, în principal cărbune, petrol și gaze, de la 60% la 40% până în 2030".
Referendum în Paris pentru creșterea prețurilor parcării SUV-urilor
În februarie, Parisul va chema locuitorii să voteze, în cadrul unui referendum, privind creșterea costului parcării SUV-urilor.
Tarifele de parcare pentru vehicule mai grele, pentru cei care nu sunt rezidenți într-o anumită zonă, se vor tripla la 18 euro pe oră în centrul orașului și 12 euro pe oră în restul Parisului. Taxele mai mari ar urma să se aplice mașinilor pe benzină și diesel sau plug-in hibrid care cântăresc mai mult de 1,6 tone, precum și vehiculelor electrice de peste două tone.
Primarul Parisului, Anne Hidalgo, a spus că noile reguli vor viza "mașinile foarte scumpe, conduse de oameni care până astăzi nu și-au făcut încă schimbările de comportament ce trebuiau făcute".
Ea a precizat că aceasta "este o formă de justiție socială" care ar putea strânge 35 de milioane de euro pe an pentru Paris, îmbunătățind în același timp siguranța rutieră și calitatea aerului și încurajând oamenii să folosească transportul public.
Dacă locuitorii Parisului votează la referendum în favoarea noilor taxe, acestea vor fi introduse la începutul anului viitor. Un sondaj din publicația franceză La Parisien a constatat că 61% dintre locuitorii orașului sunt în favoarea creșterii prețurilor de parcare pentru SUV-uri.
În orașul Grenoble taxele mai mari de parcare pentru vehiculele mai grele vor fi introduse de la 1 martie, iar în Lyon, prețurile vor fi majorate la începutul anului viitor.