Brașovul este considerat în acest moment cel mai accesibil oraș din perspectiva transportului în comun, în opinia locuitorilor. Chiar dacă se numără printre cele mai aglomerate din lume, Bucureștiul beneficiază de o rețea extinsă de transport public. La polul opus, orașul Călărași și cartierul Popa Șapcă din Pitești sunt percepute ca fiind cel mai greu accesibile în privința transportului în comun, arată un studiu realizat de Storia.
Principalele orașe din România în care locuitorii consideră că transportul în comun este accesibil sunt Brașov, Târgoviște și Sibiu. Pe de altă parte, în Călărași, Alexandria și Drobeta-Turnu Severin locuitorii consideră că există dificultăți majore când vine vorba despre accesul la transportul în comun.
Autorii studiului spun că informațiile sunt obținute din surse precum Google Traffic, Google Places, Airly și Storia și conțin perspective ale locuitorilor din zonele respective. Aceștia au fost întrebați despre cât de accesibil transportul în comun.
„Percepția locuitorilor asupra transportului public este esențială pentru a înțelege nevoile și așteptările comunităților. Clasamentele realizate pe baza indexului T.R.A.I. reflectă atât succesele, cât și provocările pe care le întâmpină locuitorii la capitolul mobilității urbane. Diferențele între orașe și cartiere subliniază necesitatea de a continua investițiile în infrastructura de transport pentru a asigura un nivel de accesibilitate ridicat pentru toți locuitorii României”, a declarat Monica Dudău, Senior Marketing Manager Storia & OLX Imobiliare.
Orașele din România cu cel mai ușor transport în comun
Orașul Brașov ocupă prima poziție în clasament, cu un scor de 84,6, fiind considerat în acest moment cel mai accesibil oraș din perspectiva transportului în comun, în opinia locuitorilor.
Pe următorul loc se află Târgoviște, cu un scor de 83,2. Locuitorii spun că sunt mulțumiți de accesul la sistemul de transport în comun, potrivit studiului. Pe următoarea poziție se află Sibiul, cu un scor de 83 de puncte, urmat de București, cu 81,5 puncte, care, deși este unul dintre cele mai aglomerate orașe, beneficiază de o rețea extinsă de transport public, arată studiul.
Râmnicu Vâlcea, cu un scor de 80,7 și Galați, cu 80,5, completează topul orașelor cu transport public considerat accesibil. Buzău și Iași au înregistrat scoruri egale de 80,2 puncte, arătând că locuitorii din aceste orașe percep într-un mod pozitiv accesibilitatea la transportul public. Suceava și Oradea completează topul, cu scoruri de 79,9 și 79,7 puncte, confirmând satisfacția generală a locuitorilor din aceste zone.
Orașele în care transportul public este greu accesibil
De asemenea, în România există orașe în care transportul public este perceput ca fiind greu accesibil. Cu un scor de 58,6 puncte, Călărași ocupă ultima poziție în clasament, ceea ce reflectă dificultățile cu care se confruntă locuitorii în utilizarea transportului în comun.
De asemenea, Alexandria și Drobeta-Turnu Severin sunt alte două orașe în care locuitorii simt nevoia de îmbunătățiri în ceea ce privește transportul public. Miercurea Ciuc și Slobozia, cu scoruri de 61,4 de puncte și 63,9, se numără printre orașele cu transport public greu accesibil.
Alte orașe în care oamenii întâmpină aceleași probleme privind mobilitatea sunt Giurgiu (68,4), Botoșani (69,1), Deva (69,3), Tulcea (69,3) și Piatra Neamț, care a obținut un scor de 70,1.
Cartierele cu cel mai ușor accesibil transport în comun
Cât despre cartiere, Basarab din București este considerat cel mai accesibil la capitolul transportului în comun, obținând un scor de 95,8 puncte. De asemenea, locuitorii din cartierul Universitate din București au oferit un scor de 95,5, când vine vorba despre cât de mulțumiți sunt de transportul în comun.
În top se află și Mazepa 1 din Galați, cu 94,7, și Gara din Constanța, cu 94. În Brașov, cartierul Gării a obținut un scor de 93,9, confirmând satisfacția locuitorilor față de mobilitatea în zonă. Alte cartiere din top includ Gara de Nord din București (93,6), Eroii Revoluției (93,5), Tineretului (93,4), cartierul Călărași din Brăila (93,3) și Victoriei din București, cu un scor de 93,3.
Cartierul din Pitești cu probleme în materie de transport
În schimb, locuitorii din cartierul Popa Șapcă din Pitești cred că transportul public din zonă este cel mai greu accesibil, motiv pentru care a obținut un scor de doar 37,2 puncte.
Ronaț din Timișoara, cu 40,5 și Nicolae Grigorescu din Oradea, cu 42,8, sunt alte cartiere unde locuitorii percep transportul public ca fiind greu accesibil. De asemenea, Cartierul Energia din Constanța (43,5) și Braytim din Timișoara (43,8) sunt percepute la fel. În clasament se află și Lacu-Dulce din Brăila (45,7), Bariera Vâlcii din Craiova (45,9), Oncea din Oradea (47), Dâmbul Rotund din Cluj-Napoca (47,4) și 2 Moldoveni din Călărași (48,2), unde locuitorii cred că accesibilitatea la mijloacele de transport în comun ar putea fi îmbunătățită.
Capitala europeană în care locuitorii sunt cei mai mulțumiți de transportul public
Transportul public are un impact semnificativ asupra satisfacției generale a locuitorilor față de orașul în care trăiesc, relevă un raportul Comisiei Europene privind calitatea vieții în orașele europene, citat de Euronews.com.
Sondajul privind calitatea vieții în orașele europene, care a colectat răspunsuri de la peste 71.000 de persoane din 83 de orașe din Europa, a evidențiat că, în 2023, aproximativ șapte din zece locuitori vor fi în general mulțumiți de transportul public din orașul lor.
Cu toate acestea, există un decalaj uriaș în ceea ce privește nivelul de satisfacție cu privire la transportul public în capitalele și orașele europene.
Când vine vorba despre transportul public din capitalele europene, nivelul de satisfacție al locuitorilor variază de la 29% în Roma și Tirana, la 91% în Viena. Acest contrast este și mai mare în privința orașelor, cu rate care variază de la 22 % în Palermo (Italia) la 95 % în Zurich (Elveția).
În ceea ce privește capitalele, există o tendință geografică conform căreia orașele din nordul și vestul Europei au raportat un grad mai ridicat de satisfacție cu privire la transportul public, în timp ce orașele din sudul și estul Europei au înregistrat rate mai scăzute de satisfacție.