Un nou raport Greenpeace a dezvăluit situația transportului public din 30 de țări europene. Organizația a clasificat țările în funcție de patru criterii: simplitatea sistemelor de emitere a biletelor, accesibilitatea biletelor pe termen lung, reducerile pentru grupurile dezavantajate din punct de vedere social și ratele TVA. Raportul a analizat, de asemenea, capitalele individuale, evaluându-le pe baza acelorași categorii.
Fiecărei capitale și țări i s-a atribuit un punctaj din 100 de puncte posibile, potrivit Euronews Green.
Luxemburg, Malta, Austria, Austria, Germania, Cipru și Spania s-au clasat pe primul loc, cu punctaje ridicate pentru bilete ușor de utilizat și reduceri. Tallinn din Estonia, Luxemburg și Valletta din Malta au ocupat primele trei locuri în clasamentul orașelor.
Grecia, Croația și Bulgaria au ocupat ultimele locuri în clasamentul pe țări, Bulgaria neobținând niciun punct la niciuna dintre cele patru categorii.
În ceea ce privește orașele individuale, Amsterdam în Olanda, Londra în Marea Britanie și Dublin în Irlanda au obținut cele mai slabe rezultate în ceea ce privește costurile și accesibilitatea.
Unde în Europa transportul public costă cel mai puțin?
Orașele cu cele mai ieftine bilete lunare sau anuale în acest moment sunt Praga, Bratislava, Roma și Viena. În aceste locuri, costul este de aproximativ 0,85 euro sau mai puțin pe zi, după ajustarea nivelului prețurilor.
Madridul se află și el pe listă, dar numai temporar, cu o reducere de 60% la biletele lunare, valabilă până la 30 iunie anul acesta. De asemenea, Spania a făcut ca trenurile regionale și de navetiști să fie gratuite pentru utilizatorii frecvenți până la sfârșitul anului 2023, deși există unele restricții, inclusiv un maxim de patru călătorii pe zi.
Cele mai scumpe orașe din Europa au fost Londra, Dublin, Paris și Amsterdam. Aici, biletele vă vor costa mai mult de 2,25 euro pe zi.
Poate transportul public gratuit să convingă oamenii să nu-și folosească mașinile?
"Noi nu susținem în mod explicit transportul gratuit. Spunem întotdeauna că transportul ar trebui să fie accesibil, dar nu gratuit. Este în regulă dacă acest lucru se face în Luxemburg, care este o țară super bogată", spune Herwig Schuster, expert în transporturi pentru campania Mobilitate pentru toți a Greenpeace.
Tallinn a fost unul dintre primele orașe care a făcut ca transportul public să fie gratuit pentru rezidenți în 2013 și a dus la o creștere a cererii de 1,2 % de când a fost introdus.
Luxemburg a fost prima țară europeană care a oferit bilete gratuite atât pentru navetiști, cât și pentru turiștii străini. Cu toate acestea, nu a reușit să încurajeze oamenii să renunțe la mașini.
Greenpeace notează că acest lucru se datorează probabil faptului că peste 200.000 de persoane fac naveta în și dinspre Luxemburg, ceea ce înseamnă că ar trebui să cumpere în continuare un bilet pentru o țară vecină.
"De obicei, oamenii merg din Germania în Luxemburg, din Belgia în Luxemburg și folosesc în continuare mașina, deoarece nu este foarte util dacă nu plătesc pentru secțiunea din Luxemburg", spune Schuster.
În 2022, Malta a devenit a doua țară din UE care a făcut ca transportul public să fie permanent gratuit. Dar aceasta nu include toate formele de transport - liniile de autobuz expres și feriboturile sunt excluse.
Utilizatorii de transport public trebuie în continuare să prezinte un "card de bilet Tallinja", care permite călătoria gratuită după o înregistrare unică în schimbul unei taxe de 15 euro. Aceasta înseamnă că transportul public accesibil din Malta este mai puțin accesibil pentru nerezidenți.
Ce va încuraja mai mulți oameni să folosească transportul public?
Greenpeace susține că reducerea costului transportului public este una dintre cele mai "ușoare și rapide" modalități de a transfera oamenii de la mașini la trenuri și autobuze. De asemenea, ar putea contribui la combaterea crizei legate de costul vieții și a sărăciei tot mai mari în domeniul transporturilor.
Dar costul transportului public trebuie să fie mai mic decât cel al unei mașini și să merite prețul, altfel oamenii nu îl vor folosi. Raportul menționează că multe țări și orașe au ieftinit transportul public în ultimele săptămâni, luni și ani, dar că mai sunt încă multe de făcut.
Cu toate acestea, există un "potențial uriaș" de a transfera bani de la subvențiile pentru combustibilii fosili sau de a introduce taxe pe biletele de avion și pe kerosen pentru a plăti prețurile reduse ale biletelor, adaugă Schuster. Una dintre cele mai ușoare modalități de reducere a costurilor ar fi eliminarea TVA, unele țări din Europa de Est având rate de până la 20%.
De asemenea, este important să se facă sistemele mai ușor de navigat, cu sisteme simple de emitere a biletelor. Schuster spune că cardurile electronice care pot fi folosite peste tot - precum cele din Olanda - reprezintă o soluție bună. Mai ales în comparație cu Bulgaria, unde s-ar putea să aveți nevoie de mai multe bilete pentru un autobuz sau pentru a schimba trenurile.
Combinarea costurilor reduse, a unei infrastructuri bune și a unui sistem de emitere a biletelor simplu de înțeles ar putea fi cea mai bună modalitate de a încuraja mai mulți oameni să folosească transportul public.
Ce este un "bilet climatic" și ar putea fi acesta răspunsul?
Potrivit Greenpeace, mai multe țări și orașe progresiste au stabilit o tendință la nivel european în direcția unui "bilet climatic".
"Definiția noastră a unui bilet climatic este un bilet de transport public care este valabil pentru toate sau majoritatea mijloacelor de transport public... pentru o anumită perioadă", explică Schuster.
Trei dintre cele 30 de țări - Austria, Ungaria și Germania - au introdus până în prezent acest tip de bilete relativ accesibile, care pot fi folosite în toată țara.
"Cred că singurul model care se apropie destul de mult de [recomandarea] noastră este modelul austriac, deoarece biletul climatic austriac acoperă toate mijloacele de transport. Astfel, puteți folosi abonamentul atât în mediul rural, cât și în metroul din Viena", spune Schuster.
Greenpeace solicită tuturor țărilor europene care nu au redus încă costul transportului public să introducă un tichet climatic. Cele care au introdus deja acest tip de abonamente trebuie, de asemenea, să le îmbunătățească.