Noul Guvern analizează toate opțiunile legate de celebra ordonanță-trenuleț. Anul 2025 va avea măsuri dure, pentru că este imposibil altfel. Iar specialiștii au avertizat, de mult timp, că exact așa se va întâmpla, cu înghețări de creșteri salariale, suspendarea angajărilor la stat, eliminarea voucherelor de vacanță, etc.
Măsurile guvernamentale, criticate: „Să terminăm cu stilul ăsta de înșelătorie în masă ”
Specialiștii spun că s-a ajuns aici pentru că guvernanții nu țin cont de sfaturile experților și pentru că acele „pomeni electorale” nu și-au atins scopul niciodată.
Există însă vreun studiu de impact pentru aceste măsuri care urmează să fie luate?
Dumitru Costin, președintele Blocului Național Sindical (BNS): „Eu nu am văzut niciun fel de studiu de impact. Conform legislației în vigoare, aceste bugete se construiesc pe legislații în vigoare. Legat de subiectul pensii publice, vă reamintesc că e în vigoare acum o prevedere în noua lege a pensiilor, adoptată în acest an, care stabilea o indexare a punctului de pensie pentru 2025, care intră în vigoare de la 1 ianuarie. Deci ei trebuie să aprobe și să publice în Monitorul Oficial acest pachet legislativ, inclusiv cel care vizează pensiile, pentru că vor trebui să proroge termenul de aplicare a acelui articol din actuala lege a pensiilor, care e o lege foarte nouă.
Eu am scos în spațiul public, în prima săptămână din noiembrie, variantele de lucru pe care le-a avansat Banca Mondială către Ministerul de Finanțe. De asemenea, am scos în spațiul public elementele negociate cu Comisia Europeană, dar nimeni nu avea timp și chef să discute așa ceva. Mai mult, am scos și o analiză macro, o cercetare asupra situației salarizării în sectorul public din România.
Știu că i-am iritat pe mulți, am isterizat pe mulți, dar am atras atenția asupra unor riscuri uriașe și am semnalat, cu vreo trei săptămâni înainte ca Guvernul să arunce pe sub uși o primă formă de ordonanță-trenuleț, că o să ajungem în ipostaza pe care o discutăm acum. Pentru că era clar că toate lucrurile din ultimii doi ani, din punct de vedere al cheltuielilor bugetare, marea lor majoritate au fost cadouri electorale care nu și-au atins scopul.
Eu le-am atras atenția că niciodată, din 1990 până în prezent, nu au fost votați atunci când au oferit diverse recompense financiare, că au fost salarii, că au fost creșteri de pensii, de la acele categorii sociale pe care le-au vizat. Niciodată. Pentru că există un tip de mentalitate, în poporul român, care zice: 'mulțumesc că mi-ați dat, dar nu vă mai votez pe voi, ci pe ceilalți, să-mi dea și ăia. Că voi ne-ați dat și, după ce rămâneți la putere, n-o să ne mai dați'.
Efectele? Păi erau clare din toamnă. Avem un deficit bugetar uriaș, cel mai ridicat, nu am făcut nimic pentru a repara găurile mari din sacul în care strângem taxe și impozite. Mă refer, în principal, la blestematul ăla de 'gap TVA', pentru care nu se găsesc soluții, rămânem în continuare campioni în sens negativ, miliarde de euro rămân plătiți de poporul ăsta și necolectați."
Avertismentul specialiștilor, legat de companii: „Aproape 10% sunt căpușe de partid”
Realitatea este că lipsesc de la buget peste 70 de miliarde de lei, care ar trebui să fie la capitolul venituri, dar ei nu sunt, pentru că se aplică scutiri, deduceri, facilități fiscale, cote reduse de impozitare.
În plus, există un organism parazitar în sistemul public din România, după cum spun specialiștii.
Dumitru Costin, președintele Blocului Național Sindical (BNS): „Vă reamintesc că, la ultima întâlnire pe salariul minim, noi am propus renunțarea la blestemăția aia de 300 de lei deducere fiscală pentru cei angajați pe salariul minim, atrăgând atenția, încă din august, că e o mizerie care conservă peste un milion de salariați în complicitate cu angajatorii lor, să-și păstreze în scripte înregistrat salariul minim, ca să aibă acces la un net un pic mai mare. E o mare prostie, la care trebuie să renunțăm și să ieșim o dată din mizeria asta.
O să scoatem, în ianuarie, alte cifre care o să vă șocheze. Vă pot da în avanpremieră o informație: știți că, în România, de la începutul acestui an, a crescut spectaculos o cifră? Am depășit 800.000 de contracte individuale de muncă, cu normă întreagă. Nu vorbim de contracte part-time. La sfârșitul lunii, salariații realizează venituri salariale mai mici decât salariul minim brut pe țară.
Vă dați seama ce mizerie și ce plagă e întinsă în tot mediul economic al României? Și care este tolerat. Am avut o discuție, săptămâna trecută, cu Casa de Pensii, pentru că încercăm să identificăm de unde vine nebunia asta, care sunt acele domenii de activitate, care sunt acei angajatori, în complicitate cu angajații lor, care își permit să facă în continuare astfel de șmecherii, fraudând bugetul. În timpul ăsta, îi auzim pe politicieni că ar mai vrea să crească un pic fiscalitatea pe muncă. Am spus-o răspicat că așa ceva nu e de tolerat.
Revenind, suntem în pod cu deficitul. Încă avem, până la finalul acestui an, o mulțime de cheltuieli, din care unele pot fi stopate sau amânate câteva luni sau un an, pentru că riscul pe care îl avem este nu asupra câtorva sute sau milioane de salariați, ci asupra întregii economii și mai avem un pic până la 70% datorie publică, moment în care România își pierde suveranitatea.
Avem de ales între a continua acest delir, a continua să protejăm evaziunea și frauda, a ne face că nu vedem lucruri grave din economia și societatea românească, sau să ne facem bine. Nu mai au percepția prezidențialelor, altă miză politică nu mai e, momentan, ar trebui să terminăm o dată cu stilul ăsta de înșelătorie în masă, pe care vrem să-l facem cu tot felul de soluții.
Eu am atras atenția asupra faptului că, într-o unitate de administrație publică locală, erau oameni care veneau la 11 la serviciu și plecau la 14.30-15 și mi-a sărit întreg sistemul în cap. Mă așteptam să existe o reacție publică din partea lucrătorilor din sistemul public. Peste 90% dintre ei sunt oameni onești, dar aproape 10% sunt căpușe de partid care vin când vor și pleacă când vor de la serviciu, sunt plătiți fără să facă nimic. Să învețe cei din sectorul public că trebuie să apere sistemul și, odată cu asta, jobul lor, pentru că, pe munca lor, trăiesc niște paraziți."
Ce înseamnă reorganizare în sistemul public?
Dumitru Costin: „Se vorbește, dar niciodată n-am vrut să o facem în mod real, sănătos, să luăm instituție cu instituție, să luăm legea fiecăreia de funcționare, să generăm organigrama, stat de funcțiuni și să vedem în mod real pe ce ar trebui să stea dpdv organizațional. N-am făcut niciodată acest lucru.
Sunt niște zone suprapopulate și am atras atenția, în studiul pe care l-am scos în urmă cu o lună, asupra faptului că avem o zonă suprapopulată în administrația publică locală, pe care am cadorisit-o cu legea de salarizare în sectorul bugetar 153, când le-am eliminat orice grilă de salarizare, le-am pus un minim și un maxim. Am fost singura organizație care, în Comisia de Muncă de la Cameră, a spus: 'domnilor politicieni, faceți o mare prostie, pentru că, în momentul în care eliminați o grilă de salarizare și îi lăsați la nivel local să-și stabilească niște salarii între minim și maxim, cică negocieri, fără să le puneți niște matrici de organizare, atunci vor da liber la angajări, vor plăti cum vor vrea salarii pentru angajații pe care-i au în autoritățile locale și după aia vor veni la Ministerul de Finanțe, la fiecare rectificare: 'dați-ne bani, că nu putem să închidem bugetul comunității locale, n-avem bani de căldură în școli, de cornul și laptele'.
N-au bani pentru că trebuie să-i cheltuie cu unii pe care i-au angajat și care nu fac nimic. Acolo vor crește taxele locale, dar tot nu le ajung banii. Trebuie să stabilim clar: avem o comunitate de 5.000 de suflete, ce funcțiuni trebuie să îndeplinească unitatea asta administrativ-teritorială pentru cetățeni? Câți oameni trebuie să lucreze? Cu ce tehnologii?
Avem resurse suficiente, nerambursabile, pentru a investi în noi tehnologii, bani pentru a școli funcționarii care rămân, astfel încât să facă servicii de calitate în folosul cetățenilor. Nu vrem. Gândiți-vă că am ratat o perioadă întreagă de programare, în care am avut 1,1 miliarde de euro nerambursabili, perioada 2014-2020, pentru modernizarea administrației publice. N-am făcut nimic, am rămas cu banii necheltuiți și, când a început războiul, fiecare stat membru din UE a fost obligat ca acele resurse pe care nu le aveau cheltuite să fie orientate nu către propriii lor cetățeni, ci către valul de refugiați. Amărâții ăia nu au nicio vină.
Atât timp cât nu vor vrea să renunțe la clientela de partid, la lipitorii de afișe, nu vom avea soluții nici în administrație. Uitați-vă ce au scris în program, că vor scoate toată clientela politică din administrație și din societățile comerciale cu capital majoritar de stat.
Dacă îmi arătați o societate comercială în care, începând de la AGA și la oamenii care conduc, nu sunt puși de partidele de la putere, eu am demisionat mâine sau acum. Toate firmele sunt căpușate de oamenii lor, una nu respiră ca lumea. Să-i văd cum vor face curat, că și-au asumat asta. Îi presează OECD-ul, la care vrem să aderăm. Și ei spun: faceți-vă, dracului, curat în curte! Nu mai puteți să stați cu tumorile alea care omoară mediul economic, distrug absolut tot. Pentru că sunt oameni care nu sunt în stare să conducă o companie. Uite, Poșta Română. Cu o săptămână înainte de alegeri, iese directorul general, care nu știu ce sculă PNL este, și anunță că mai bine de jumătate din personal urmează să dispară. Ia gândiți-vă ce reacții au avut oamenii ăia."
D. Costin: „Justiția e o cangrenă"
Dumitru Costin, lider sindical BNS: „Eu tare mă mir ce vor face. Pentru că există în sectorul public o altă cangrenă care s-a umflat de 20 de ori în ultimii 12-15 ani, justiția din România. Și-au crescut salariile de vreo 20 de ori, din 2010 până în prezent, pe tot felul de hotărâri judecătorești.
Fix acum un an, întrebam, într-o ședință la Guvern, la cât se ridică creanțele salariale. Pe lângă obligațiile de creștere de salarii, pe care și le dau pe tot felul de hotărâri judecătorești. Am încercat, cu ministrul de Finanțe, să le găsim o soluție. N-au vrut acea soluție. Să nu mai rostogolim datorii și penalități și să stopăm naibii miile de procese pe care le intentează și în care își câștigă drepturi pe bandă rulantă!
Vă spun de pe acum că această ordonanță-trenuleț este o copie, ca model legislativ, a unor ordonanțe-trenuleț date în anii precedenți, care, pe procese în instanță, în primăvara și vara anului viitor, vor genera alte și alte cheltuieli, alte și alte despăgubiri pentru diverse categorii de salariați din spațiul public.
Vă reamintesc că Guvernul avea obligația ca, până la finalul acestui an, să aibă adoptată o nouă lege a salarizării în sectorul bugetar, e jalon în PNRR. N-am făcut-o. Degeaba încercăm să punem petece, pentru că malaxorul instanțelor de judecată va genera noi și noi despăgubiri, în ciuda acestei generații-trenuleț, de când era Boc premier. Până nu avem niște legi clare, generăm niște efecte secundare, de antrenare de costuri, pe hotărâri de instanțe de judecată."
Ordonanța „trenuleț”, cea mai nouă variantă
- Înghețarea salariilor personalului plătit din fonduri publice
- Înghețarea indemnizațiilor demnitarilor
- Înghețarea salariilor angajaților din administrația locală
- Munca în plus se recompensează doar cu timp liber
- Nu se vor plăti bonusuri, prime, nu se vor acorda premii în bani
- Nu se acordă vouchere de vacanță
- Nu se plătesc vacanțele militarilor
- Se blochează angajările, cu excepția posturilor unice vacante
- Eșalonarea pe 5 ani a plății sumelor rezultate din hotărâri judecătorești
- Scade indemnizația acordată partidelor: „Suma alocată va fi de cel puţin 0,005% şi de cel mult 0,01% din produsul intern brut”
- Pensiile speciale nu se indexează cu rata inflației
- Plata pentru concediul medical scade de la 75% la 65% din salariu
- Nu se indexează pensiile cu rata inflației: „În anul 2025 valoarea punctului de referință se menține la nivelul de 81 lei”