Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Scumpirea detergenților cu 25% va fi anchetată. Consiliul Concurenței vrea să vadă dacă creșterea prețurilor e justificată

Cu fiecare spălare, detergenții ne curăță buzunarele, în sens figurat, desigur. Fie că sunt detergenți de rufe, de spălat vasele sau soluții de curățat pe jos, aceste produse s-au scumpit consistent, cu 25% în ultimul an, potrivit ultimelor date statistice oficiale.

Creșterea semnificativă i-a determinat pe cei de la Consiliul Concurenței să analizeze cu atenție ce se întâmplă pe această piață, pentru a vedea dacă scumpirile sunt justificate.

Fiecare ciclu de spălare consumă câte o doză de detergent, adică cel puțin 1 leu și 50 de bani, asta fără a lua în calcul energia și apa folosite. O pungă de detergent pudră cu 40 de spălări costă 70 de lei, la fel și o cutie cu 22 de capsule, iar pentru o sticlă de 2 litri cu detergent lichid plătim 50 de lei.

Detergenții au avut o creștere de 25%

Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, în aprilie anul acesta, am dat cu 25% mai mult pe detergenți față de aceeași lună a anului trecut, în timp ce articolele de igienă și cosmetice sunt mai scumpe cu 13%. Sunt creșteri de prețuri înregistrate într-o perioadă în care inflația a început să coboare.

Premierul nu are o explicație pentru aceste evoluții, dar anunță o anchetă a inspectorilor de concurență.

Prețurile produselor nealimentare au început să crească după ce Guvernul a plafonat adaosul comercial pentru alimentele de bază. Consiliul Concurenței vrea să vadă dacă nu cumva unii comercianți au profitat de această situație și au crescut prețurile la restul produselor, ca să nu iasă în pierdere.

În economie se numește ”waterbed effect”. Esta ca și cum te-ai așeza pe o saltea de apă, ea se lasă într-o parte și urcă în altă parte. Anterior, tot Consiliul Concurenței a exclus că aceste scumpiri ar viza înțelegeri anticoncurențiale.

”La ora actuală, procesăm datele primite de la comercianți pentru a verifica dacă aceste creșteri de prețuri sunt justificate. Noi monitorizăm constant prețurile produselor de bază, atât alimentare cât și nealimentare. Așa cum am mai spus, am observat asa numitul ”waterbed effect”, adică o reducere a prețurilor produselor cu adaos comercial plafonat și o majorare a prețurilor celorlalte produse.

Ca urmare, verificăm dacă unii comercianți nu cumva au profitat de această conjunctură și au crescut prețurile nelegitim”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE