Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Pelerinaj feroviar pe drumul spre Iași. Cum arată drumul pelerinilor pe calea ferată

Toate drumurile au dus la Iași în ultima săptămână. Inclusiv cele pe calea ferată. Zeci de mii de credincioși au ales trenul pentru a merge în capitala Moldovei, la cel mai mare pelerinaj ortodox din țară.

Iar dacă pelerinii știau deja că vor aștepta ore întregi la coadă pentru a ajunge la racla Sfintei Parascheva, pe unii dintre ei i-a surprins starea trenurilor și aglomerația din vagoane.

Deși conducerea CFR spune că au fost suplimentate vagoanele în ultimele zile, călătorii s-au plâns că n-au avut acces peste tot în trenuri și, în unele cazuri, chiar au mers în picioare câteva stații. Urmăriți un nou episod din campania Euronews ”România pierde trenul”.

Cristian Popa, jurnalist Euronews: ”Și iată că suntem din nou la drum, de data asta spre Iași. Ne spunea doamna că mai sunt puțin peste 90 de locuri libere până la Iași. Plecăm la 6.51, ar trebui să ajungem la 13.02. Va fi ceva de mers dar cu siguranță este un drum pe care credincioșii îl fac an de an dintr-o dorință foarte simplă, de a fi la locurile sfinte. Să vedem dacă și CFR ne va ajuta să ne gândim la cele sfinte pe parcursul întregului traseu”.

Oamenii încearcă totuși să-și păstreze cumpătul, în drumul lor spre cele sfinte

Până la cele sfinte însă, din cauza distanței mari dintre scările trenului și peron îți trebuie condiție fizică de atlet doar ca să urci în vagon. Și apoi răbdare și înțelegere ca să-ți găsești locul de pe bilet.

Discuție călători:

”Aici este locul meu!

75?

77?

Ăla e 75 și 77 e ăsta.

În ce vagon?

Vagonul 5, locul 77!

Și eu am la fel.

Eu nu pot să merg în picioare, ia uitați-vă! Vagonul 5, locul 77! Ia să văd la dumneavoastră!

Imediat!

Și ce facem în cazul ăsta?

Nici nu ați plecat și deja sunt probleme.

Exact!

Stați în picioare până la Iași?

Doamne, Maica Domnului! Trebuie să mă așez undeva”.

Cu gândul la pelerinajul spre care se îndreaptă, oamenii încearcă să-și păstreze calmul. În plus, unii dintre ei sunt deja obișnuiți, știu cum funcționează sistemul feroviar de la noi.

Discuție reporter – călători:

”Trebuie să ai răbdare când vrei să te duci cu trenul. Dar oriunde trebuie să ai răbdare și la rând să stai, să ai liniște, să nu vorbești ceva ce nu trebuie. De asta mergem, nu să ne enervăm.

Și CFR-ul nu reușește să facă lucrul ăsta!

Ce o vrea Măicuța Domnului, să ne ajute!”.

Discuție reporter – călător:

”Nu există oră sau tren să nu aibă întârziere. Adică, 20 de minute, o oră. Spre exemplu, când am plecat ultima oară, am plecat din Vaslui cu o oră jumătate întârziere.

Din start.

Da. Și am ajuns pe drum la două ore și jumătate”.

Andrei nu e la prima experiență pe calea ferată și, cum a circulat de destule ori cu trenul și în străinătate, a văzut cu proprii ochi diferența dintre ce se întâmplă la alții și cum e la noi.

Discuție reporter – călător:

”Am plecat din Italia, din Milano, cu trenul spre Anglia, a avut oprire în Franța și din Franța către Anglia. Nu a avut întârziere, a venit chiar cu 15 minute mai devreme.

Și acum, este zăpadă sau care să fie explicația?

Habar n-am, că să zic...”.

Iar cu o întârziere mică orice tren este dator. De data asta, ne ține în loc la Tecuci, unde, din cauză că se termină linia electrificată, locomotiva electrică trebuie schimbată cu una care funcționează pe combustibil.

Discuție reporter – angajați CFR:

”De aici până la Iași câți kilometri mai avem?

154!

O să ajungem întârziați!

De ce?

Sunt multe restricții! Se lucrează, se lucrează la infrastructură, sunt scoase liniile.

Cam ce întârziere anticipați?

Cam jumătate de oră”.

De la București, întârzierea de jumătate de oră nu e o problemă, e o obișnuință

Ada Meseșan, purtător de cuvânt CFR Călători: ”Nu aș vrea să exagerăm, să facem din această o problemă, pentru nu este o problemă, este o realitate care se consumă de ani de zile, apropo de CFR Infrastructură, care lucrează nu numai la șină, lucrează și la instalațiile de înaltă tensiune pentru a permite mersul unui tren electric. În cazul de față, pe care l-ați invocat dumneavoastră, într-adevăr, la un moment dat, București-Iași, este obligat ca să schimbe locomotiva electrică pe diesel, pentru că nu există fire de înaltă tensiune. Este iar un aspect care nu este în administrarea CFR Călători. Dar nu contează. Se întâmplă de mult timp, se schimbă locomotiva diesel și ea merge mai departe. Întârzierea...să nu exagerăm, nu, să nu exagerăm. O schimbare de locomotivă poate să dureze un sfert de oră, 20 de minute. Interesul omului este să ajungă unde dorește să ajungă. Acum cred că un sfert de oră nu este o mare problemă”.

Vor, nu vor, călătorii n-au de ales. Cine a apucat să urce în tren suportă și întârzierile până la destinație cu gândul că e mai bine doar la alții.

Discuție reporter – călători:

”Sunt trenuri în lumea asta, în Europa, unde se circulă cu 300 de km la oră.

Da! Dar ei au infrastructură, s-a mers pe ceva. Așa să bagi un tren de mare viteză pe infrastructura asta...După aia, fiecare își spală mânuțele și mânuțele spală fața, e o întreagă încurcătură.

S-au ramolit toate, pentru că nu mai este nimic care să fi intervenit în nou și în bine”.

Mihai Crăciun, specialist în domeniul feroviar: ”Este un drum care se parcurge foarte greu, în mod normal, ținând cont că mare parte este linie de câmpie, aproape integral, ar trebui ca de la București la Iași să se ajungă în două ore, două ore și jumătate. La ora actuală, cred că în cel mai bun caz se fac cam cinci-șase ore”.

În plus, trenurile spre Iași au fost de mai multe ori neîncăpătoare în ultima săptămână, în condițiile în care zeci de mii de oameni din toată țara au mers în capitala Moldovei pentru pelerinajul la Sfânta Parascheva, situație care se repetă în fiecare an. Erau deja cozi de kilometri întregi la racla sfintei de la Iași când CFR a decis că ar fi cazul să mai adauge niște vagoane pentru cei care vor să ajungă acolo.

Ada Meseșan, purtător de cuvânt CFR Călători: ”CFR Călători a prevăzut acest aspect și s-a pregătit, ca în fiecare an, încă de la începutul acestei săptămâni (n.r. săptămâna trecută), respectiv s-au suplimentat vagoanele”.

Mihai Crăciun, specialist în domeniul feroviar: ”Sunt măsuri empirice, e stilul în care se lucra și în epoca comunistă. Îmi aduc aminte foarte bine cum, de 1 mai sau de alte astfel de ocazii, constatau că sunt mulți oameni în gară și că nu încap în vagoane, hai să mai aducem două vagoane din depou. Ăsta nu e management. Asta nu este o gândire de minister, de companie!”.

Chiar și cu mai multe vagoane, tot greu a fost pentru cei care și-au găsit drumul spre pelerinaj cu trenul.

Discuție reporter – călător:

”Cât ați făcut cu trenul? De unde sunteți?

Din Adjud. Am avut întârziere trei ore.

Trebuiau verificate trenurile, dar de fapt noi n-avem aproape nimic bun în țara asta”.

În unele locuri, a fost nevoie ca oamenii să facă scandal ca să aibă acces la vagoanele suplimentare.

Discuție reporter – călător:

”Cum a fost cu trenul?

Aglomerat, multă lume. Aglomerat.

Ar fi trebuit suplimentat numărul vagoanelor?

Au fost, dar n-au dat drumul, au blocat ușile.

De ce au blocat ușile?

Că n-ar avea lume atât de multă pentru trenuri.

Și dumneavoastră ce-ați făcut?

Am făcut gălăgie.

Și s-a deblocat?

Da, da”.

Reprezentanții CFR spun că pentru perioada 11-16 octombrie au pus la dispoziția călătorilor tot materialul rulant tehnic disponibil în acest moment, pentru a asigura legătura dintre marile orașe.

Echipa:

Reporter: Cristian Popa

Imagine: Paul Melinte

Editor montaj: Cosmin Buță

Editor: Amalia Dascălu

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE