Comisia Europeană a ridicat interdicția de import a cerealelor ucrainene în cinci state din Europa centrală și de Est, printre care și România. În schimb, Ucraina trebuie să aplice măsuri care să împiedice destabilizarea piețelor celor cinci state, strategie ce va fi prezentată până pe 18 septembrie.
Polonia, Ungaria și Slovacia au anunțat că nu vor respecta decizia Comisiei Europene. România evită să se pronunțe pe acest subiect. Guvernul a anunțat că va lua o decizie după ce va vedea planul de actiune al Ucrainei si promite că va proteja fermierii romani.
Fermierii români au cerut insistent prelungirea interdicției privind importul de cereale din Ucraina și au amenințat cu acțiuni de protest dacă dorința nu le va fi respectată.
Ei spun că vânzarea cerealelor din Ucraina sufocă piața internă din cauza prețului mult mai mic. Premierul Marcel Ciolacu a promis ajutoare financiare celor afectați de deciziile liderilor europeni.
”Speram ca în ceasul al 12-lea ca reacția guvernului României să fie asemanatoare cu cea a Poloniei, Slovaciei sau a Ungariei. Vom cere o întâlnire cu Premierul în prima zi a săptămânii viitoare, dacă nu se va decide acest lucru, următorul pas este să facem ce am facut în primavară, să ieșim în stradă și să ne apărăm drepturile și priopriile ferme.”, spune un agricultor.
România este cea mai mare țară de tranzit pentru cerealele ucrainene. 60% dintre grâne trec pe la noi. De la începutul războiului și până în prezent, prin România au fost exportate peste 30 de milioane de tone de cereale.
Prin Portul Constanța, numai în luna august a acestui an au trecut peste 2,5 milioane de tone, iar nivelul de tranzit al granelor prin Romania se va dubla in perioada următoare. Anunțul a fost făcut de ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, la finalul întâlnirii cu oficialii ucraineni, moldoveni, americani și reprezentanți ai Uniunii Europene.
”Nivelul la care ne dorim să ajungem în lunile următoare este de 4 milioane de tone şi este posibil acest lucru şi am să vă dau câteva decizii pe care le-am luat azi şi câteva modalităţi prin care se poate creşte această capacitate de tranzit. prima ar fi implementarea proiectului european pentru navigabilitate pe Sulina 24 de ore din 24 şi acest lucru se va termina în această toamnă”, a declarat Sorin Grindeanu.