Zeci de părinți și elevi au protestat luni în fața Inspectoratului Școlar din București. Ei acuză autoritățile din educație că nu îi ajută pe elevii cu dislexie și alte tulburări de învățare să aibă șanse egale la Examenele Naționale.
Necesitatea unor hărți mentale
Părinții și elevii spun că autoritățile le-au respins propunerile de materiale ajutătoare de care au nevoie candidații pentru a descifra ceea ce scrie pe foile de examen.
”Creierul lor nu funcționează ca cel al unui copil normal. Spre exemplu, un dislexic nu poate să citească cursiv, așa cum citește un copil normal. Uită foarte repede ceea ce învață, trebuie să repete de foarte multe ori pentru a se fixa, au nevoie de foarte mult timp, muncesc foarte mult acești copii. În momentul în care susține un examen, de ce ar avea nevoie? Au nevoie de hărți mentale, au nevoie de scheme conceptuale tocmai pentru că ei încurcă cumva în mintea lor toate aceste informații. Dacă pentru un copil tipic ar însemna o copiuță, pentru ei nu înseamnă o copiuță, este ca și cum un copil care nu vede bine poartă ochelari,” a explicat Nina, mama unei eleve cu dislexie.
”Se învață altfel, eu acasă efectiv îi predau fiecare materie din nou, profesorii de la catedră nu înțeleg ce anume nu poate ea să proceseze. Ei, fără aceste materiale, ei nu pot descifra niște lucruri, pentru ei este chineză,” a declarat Irina, mama unei eleve cu dislexie.
Ana este clasa a XII-a și reușește cu mare efort să respecte procedurile care nu țin cont de faptul că are nevoie de mai mult timp pentru învățare.
”Persoanele dislexice învață prin asocieri. De exemplu, eu am probleme cu stânga și dreapta, probleme de spațialitate cum majoritatea persoanelor dislexice au, mereu îmi aduc aminte că dreapta e mâna cu inelul, deci asociez anumite chestii ca să-mi aduc aminte anumite informații. Eu mi-am făcut singură materialele pentru Bacalaureat, deci am stat o vară întreagă, deci ca să am o șansă egală, ar fi să-mi aprobe sau să-mi spună cum să schimb acele materiale care nu au fost aprobate,” a declarat Ana Petraș, elevă în clasa a XII-a.
Ce este dislexia?
”Dislexia este o dizabilitate de citire, care duce la scăderea capacității de citire, evident, de învățare și de scriere. De obicei, copilul schimbă litere, inversează silabe sau nu știe să scrie, cu toate că inteligența lui este bună și chiar dacă oftalmologic nu are nicio problemă. Nu există remediu, însă există strategii pe care unii copii și le dezvoltă singuri pentru că nu sunt diagnosticați sau, ajutați de specialiști, adoptă o anumită metodă care în timp îi ajută și pot să depășească această dizabilitate,” a explicat Keren Rosner, psiholog.
Reprezentanții Inspectoratului Școlar București au transmis pentru Euronews România că: ”Au fost luate toate măsurile necesare pentru ca soluțiile compensatorii pentru elevii care au dreptul la egalizare de șansă să fie aprobate și transmise în școli astfel încât simularea examenului de bacalaureat să se desfășoare în condiții optime. Toate materialele compensatorii aprobate au ajuns în timp util în unitățile de învățământ”.
Elevii de clasa a XII-a susțin acum simularea examenului de Bacalaureat, urmând ca rezultatele să fie comunicate pe 6 aprilie. Notele nu sunt, însă, trecute în catalog. Simularea folosește pentru evaluarea nivelului de pregătire al elevilor înainte de examenele din vară.