Mileniali, Gen Z, Boomers. Sunt termeni pe care îi folosim frecvent pentru a plasa o persoană într-o anumită generație, în funcție de anul nașterii și de anumite trăsături de caracter.
Ca societate, nu suntem străini de războaiele purtate între generații. Spre exemplu, Gen Z îi ironizează frecvent pe mileniali pentru blugii lor strâmți, pentru faptul că încearcă să mulțumească pe toată lumea și folosesc excesiv emoticonul care râde cu lacrimi.
În cealaltă tabără, milenialii zic de cei din Gen Z că au cam mult tupeu și au o obsesie pentru TikTok.
Să aruncăm o privire asupra fiecărei generații și să aflăm mai multe despre atributele care vin la pachet.
Generația tăcută
Primul grup generațional se referă la cei născuți între 1926 și 1945 - deci persoanele care au trăit în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Numele său derivă din credința că tinerii care au crescut în această perioadă au muncit foarte mult, dar în principal au tăcut.
Au fost văzuți, dar nu au fost auziți.
Termenul „generația tăcută” a fost folosit pentru prima dată într-un articol din revista Time publicat în 1951, potrivit Euronews, în care se spune: „Cel mai surprinzător fapt despre tânăra generație este tăcerea ei. Cu câteva rare excepții, tineretul nu se află nicăieri în apropierea tribunei”.
Acești indivizi tind să fie patrioți, orientați spre muncă înainte de plăcere, au un respect ridicat pentru autoritate și au un simț al obligației morale.
Atribute cheie:
- Etică puternică a muncii,
- Valori tradiționale,
- Adepți ai regulilor.
Baby Boomers
Generația baby-boomer este definită ca fiind persoanele născute între 1946 și 1964.
Această generație a fost rezultatul unei economii puternice de după cel de-al Doilea Război Mondial, în care mulți oameni s-au simțit încrezători că vor putea întreține un număr mai mare de copii, ceea ce a dus la un val uriaș de nașteri.
În mass-media, mulți i-au criticat pe membrii acestei generații pentru rezistența lor la schimbările tehnologice, la schimbările climatice și pentru opoziția lor față de schimbarea valorilor generațiilor mai tinere - de aceea a luat amploare expresia din online „Ok, boomer".
În schimb, în SUA, baby-boomerii au fost etichetați drept generația „flower power”, datorită rolului lor în promovarea mișcării pentru drepturile civile, a protestelor împotriva războiului din Vietnam și a ascensiunii revoluției sexuale.
Atribute cheie:
- Competitivitate,
- Siguranță de sine.
Generația X
Generația X este definită în general ca fiind cei născuți între 1965 și 1980.
Acest grup este adesea denumit generația „pierdută” și „copilul de mijloc”, deoarece urmează binecunoscutei generații baby-boomer și precede generația milenialilor.
Mulți dintre membrii săi au crescut, de asemenea, într-o perioadă în care ratele de divorț erau mai mari și în care mai multe femei au început să intre pe piața forței de muncă. În consecință, mulți membri ai Generației X au fost „copii cu cheia la gât”, petrecând mai mult timp fără supravegherea unui adult.
Cei născuți în această generație au crescut, de asemenea, într-o perioadă în care tehnologia avansa rapid, dar nu era nici pe departe la fel de accesibilă ca în prezent.
Generația X este etichetată în mod obișnuit drept „generația MTV”, cu referire la popularul canal de muzică care a fost lansat la 1 august 1981.
Atribute cheie:
- Independenți,
- Plin de resurse,
Generația Y sau Milenialii
Milenialii (deoarece mulți dintre ei au devenit adulți la începutul mileniului) sau Generația Y sunt cei născuți între 1981 și 1996.
Această generație este adesea stereotipată în mod negativ ca fiind leneșă și obsedată de sine. Pe de altă parte, ei sunt mai deschiși la schimbare și mai conștienți de problemele sociale și de mediu decât orice generație dinaintea lor.
Ei sunt „nomazi digitali”, deoarece au crescut în era internetului și au fost martori la apariția rețelelor sociale, a mesageriei instantanee, a laptopurilor și a revoluției smartphone-urilor.
Atribute cheie:
- Încrezători,
- Pun la îndoială autoritatea.
Generația Z
Generația Z este cel mai frecvent definită ca fiind cea a persoanelor născute între 1997 și 2012.
Cei care fac parte din Generația Z ar avea dificultăți în a-și aminti o perioadă în care ecranele nu reprezentau o parte importantă din viața lor de zi cu zi.
Partea bună este că această accesibilitate la tehnologie și la internet le-a oferit celor din generația Z o abundență de informații, permițându-le să-și lărgească cunoștințele și să fie proactivi în învățare, ceea ce îi face să fie cea mai pricepută generație din punct de vedere tehnologic și cea mai receptivă din punct de vedere social de până acum.
Dar Generația Z este considerată și cea mai deprimată și pesimistă generație, din cauza creșterii multor presiuni socio-politice, cum ar fi amenințarea violenței, apariția social media și preocupările legate de schimbările climatice.
Potrivit unui studiu din 2019 publicat în Journal of Abnormal Psychology, între 2009 și 2017, ratele de depresie au crescut cu mai mult de: 47% în rândul tinerilor de 12-13 ani, 60% în rândul adolescenților de 14-17 ani și 46% în rândul tinerilor adulți de 18-21 ani.
Atribute-cheie:
- Cunoscători de tehnologie,
- Progresiv,
- Curioși.
Generația Alpha
Există o nouă generație în creștere de care nu mulți au auzit.
În câțiva ani, aceștia vor fi mai numeroși decât generația baby-boomers și mulți dintre ei vor trăi până în secolul al XXII-lea.
Generația Alpha îi include, din punct de vedere tehnic, pe cei născuți din 2010 încoace și care, în consecință, au crescut într-o lume complet digitală, dominată de tehnologie, streaming și social media.
În ciuda faptului că cei care aparțin Generației Alpha sunt copii, la momentul în care vor ajunge la maturitate, vor fi cea mai educată generație din toate timpurile.