România este una dintre țările europene cu cei mai puțini copii care merg la grădiniță, desi studiile arată că educația timpurie este esențială pentru dezvoltarea lor. Unul din cinci părinți români nu-și trimite copilul la grădiniță, iar unul din trei părinți care alege să țină copilul acasă până la pregătitoare spune că face asta din cauza lipsei banilor
Educația timpurie este gratuită în terorie. Părinții, chiar daca dau copiii la grădinițele de stat, tot trebuie să cumpere rechizite, haine și mâncare pentru pachetul copiilor.
Simina Tomescu, părinte: „Cât de cât ceva financiar trebuie să avem ca să dăm copilul la grădiniță. Care sunt costurile lunare pentru a trimite un copil la grădiniță? Cred că în jur de 500 de lei, dacă nu mai bine.”
Mihaela Nabăr, World Vision: „Evident că inflația joacă un rol și evident că inflația este unul dintre factorii care adâncește acea neparticipare în educație timpurie. Sărăcia se adâncește și crește în România odată cu creșterea inflației. Nu este o cauză unică, vorbim de inflație și sărăcie, vorbim de lipsa de educație a părinților, despre neînțelegerea rolului și importanței educației, despre neîncrederea în sistemul de educație și despre „noi considerăm că se poate și așa”, asta ne spun părinții.”
Trimiterea copiilor la grădiniță are beneficii foarte mari pentru dezvoltarea creierului, în special din punct de vedere social.
Domnica Petrovai, psiholog: „Un beneficiu este faptul că un copil învață să se înțeleagă și să se descopere pe el din interacțiunea cu alți copii prin faptul că se joacă, începe să colaboreze, sunt mai multe experiențe de grup și asta îl ajută să aibă o identitate mai bogată, nu-l ajută doar experiența cu un alt adult și apropos de copiii care sunt crescuți și interacționează doar cu adulți, nu învață o relație egală în care are nevoie să fie atent și la nevoile celuilalt pentru că e o perioadă de vârstă foarte important și din perspectiva granițelor personale, a empatiei.”
Ce învață copilul în primul an de grădiniță
Elena Pavel, educatoare: „În primii ani învățăm cum ne numim, să vorbim correct, cum se numesc membrii familiei, culorile, cifrele.”
Reporter: „Și dacă un copil ajunge la pregătitoare fără să fi trecut pe la grădiniță, care sunt dificultățile pe care le întâmpină?
Elena Pavel, educatoare: „Poate să aibă și dificultăți mortice, deprinderi, să ceară voie la baie, sunt foarte multe dificultăți.”
Pentru că educația timpurie nu este încă obligatorie, ministerul are puține intervenții pe tema aceasta.
Viorica Preda, Inspector general pentru preuniversitar Ministerul Educației: „Avem și noi o campanie pe care urmează să o derulăm cât mai curând, cel mai probabil începând de luna viitoare. Educație timpurie de calitate, în care sperăm să-I aducem cât mai aproape de școală pe părinți și să înțeleagă care sunt efectele educației timpurii pe termen lung.”
În momentul de față, în România sunt înscriși la grădiniță peste 510.000 de copii, numărul fiind în scădere cu 10-15 mii față de anii de dinainte de pandemie.