Polițiștii care fac accidente rutiere în misiune, trebuie să pună bani deoparte și pentru plata daunelor la autospeciale. Deja câteva sute dintre ei au plătit pentru reparații, numai în ultimii doi ani, pentru că autospecialele nu au asigurare de tip CASCO.
Liderii de sindicat spun că situația este una hilară, iar polițiștii încep să refuze misiuni de teama unor astfel de incidente. Mai mult, misiunile de urmărire se pot transforma în misiuni de conducere a mașinii de poliție cu viteza melcului.
Polițiștii spun că dincolo de riscurile pe care și le asumă în fiecare misiune, trebuie să mai vină și cu bani de acasă pentru reparații.
Polițist: Mă duceam la un apel 112, era vorba despre o persoană sechestrată, mai fusesem la adresă acolo, știam că se confirmă, am comunicat pe stația emisie-recepție că mă deplasez în regim prioritar. La nici 5 minute după ce am raportat, s-a întâmplat în intersecție, mergeam pe șina de tramvai. Am intrat în intersecție cu lumini și sunete, prima mașină m-a văzut, a doua nu, am frânat, dar nu am reușit să mă opresc în timp util, am lovit mașina. Am dat pe stație să se ducă altcineva la speță.
Ancheta făcută de poliție l-a lăsat pe omul legii și fără leafa pentru câteva luni.
Polițist: Devizul autospecialei a fost undeva la 24 de mii de lei, a fost bușită capotă, aripă, faruri, toată grila față. Am mers cu ea pe rampă la constatare la Accidente Ușoare. A trebuit să achit eu partea mea de vină, juridic, mi s-a suspendat permisul și financiar, a trebuit să repar în regim propriu mașina.
Situația îi face pe mulți polițiști să fie mult mai precauți
Liderii de sindicat din poliție spun că în lipsa protecției polițiștilor de către structurile de conducere, randamentul va scădea.
Cosmin Andreica, liderul unui sindicat al polițiștilor: Este greu de înțeles, atâta vreme cât ai o astfel de mașină, de ce ministerul a considerat că nu este necesar să încheie o poliță de răspundere auto civilă facultativă, acele polițe de tip CASCO, în așa fel încât să își protejeze proprii angajați.
Oficialii din poliție spun că în alte instituții ale statului, mașinile de serviciu beneficiază de acest tip de asigurare.
Cosmin Andreica, liderul unui sindicat al polițiștilor: Și în MAI, până în 2009 existau aceste polițe de tip CASCO, exista acel CASCO forfetar, se încheiau 50 sau 100 de polițe, iar în situația în care aveau o daună, foloseau una dintre ele. A dispărut această variantă, între timp, și au dispărut cu totul aceste polițe CASCO. Pe alocuri, mai există aceste polițe CASCO și în MAI, dar doar pentru cei care dețin funcții de conducere, pentru mașinile pe care le folosesc ei.
Specialiștii în siguranță rutieră spun că în ultimii doi ani, tot mai mulți polițiști fac diverse cursuri de șofat preventiv.
Sorin Ene, specialist în conducere defensivă: În ultimul an, sunt cursuri la nivelul MAI, în care conducătorii auto ai autospecialelor poliției beneficiază de cursuri de pregătire profesională, în care este inserată și tehnică de pilotaj sportiv.
Problema lipsei polițelor de răspundere auto civilă facultativă, vine după ce MAI a cumpărat aproape 600 de mașini noi, în valoare de 38 de mii de euro, per autospecială, care deja au început să fie implicate în accidente rutiere costisitoare, iar unele sunt distruse total.
Am solicitat un punct de vedere IGPR pe această temă, dar până la momentul difuzării materialului nu am primit niciun răspuns.