Proiectele de legi pentru învățământul preuniversitar și cel superior au fost puse în dezbatere publică și sunt prezentate de ministrul Educației, în ședința de guvern.
Cele două proiecte legislative vor fi destinate pentru învățământul universitar și unul pentru învățământul preuniversitar. Documentele au fost lansate în dezbatere publică de miercuri, 13 iulie, pentru 35 de zile, până pe data de 17 august, perioadă de consultare, în care Ministerul Educației așteptă opinii din partea tuturor celor interesați.
Cele mai importante modificări
Învățământul obligatoriu vă cuprinde grupa mica începând cu 2030. Evaluare va fi concentrată pe competene și este important să i se ofere elevului feedback în timp real. Aceste evaluări vor sta la baza planurilor individuale de învățare. Pentru copiii care se vor găsi în luna septembrie 2023 în grupa mare a grădiniței, cadrul didactic care asigură educația preșcolarilor trebuie să întocmească un raport de evaluare a competențelor cognitive emoționale și sociale ale copilului.
Activitatea didactică pe parcursul clasei pregătitoare vă ține cont de constatările acestui raport. La finalul clasei pregătitoare și a clasei întâi, cadrul didactic responsabil trebuie să întocmească un raport descriptiv de evaluare atât dezvoltării fizice socioemoționale cognitive, cât și a limbajului și abilităților de citit, descriere, de calcul matematic, precum și a dezvoltării capacităților și aptitudinilor de învățare.
Proiectul Legii învățământului preuniversitar:
La finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a elevii susţîn evaluare națională la matematică și comunicare. Rezultatele evaluărilor vor fi folosite pentru realizarea planurilor individualizate ale elevilor de învățare și se comunică părinților. Totodată, vor fi trecute în portofoliul educațional al elevului. Rezultatele elevilor se exprimă, după caz, în învățământul primar prin calificative anuale unice, cu excepția clasei pregătitoare unde nu se acordă calificative. În învățământul secundar inferior se acordă note de la 1 la 10, în învățământul secund superior și liceu – la fel. elevii care vor începe nu vor mai avea calificativ.
La Arte și Educație Fizică și Sport nu se vor mai acorda note de la 1 la 10, cel mai devreme din septembrie 2023 orientarea profesională și portofoliul elevului vor fi obligatorii la finalul clasei a VIII-a. Școala le va emite. Portofoliul va cuprinde notele din catalogul electronic, recomandări de profil și evaluări, diplome și certificate și alte înscrisuri dobândite în diferite contexte în procesul de învățare. Portofoliul educațional se va utiliza încă de la grupa mijlocie de la grădiniță și vă fi obligatoriu pe tot parcursul învățământului preuniversitar.
Elevii care vor începe în septembrie 2022 clasa a VII-a vor putea susţine admitere la liceu. Este vorba despre dreptul colegiilor naționale de a organiza examene de admitere pentru ocuparea a 90% din numărul de locuri, restul de 10% se vă ocupa prin metoda clasică după evaluare națională. De asemenea, vor avea șansa să se prezinte la evaluarea națională pentru a putea candida că și până acum. În situația în care nu se vor ocupa toate locurile în locurile rămase libere se ocupă prin repartizarea computerizată deja cunoscută.
Schimbări la examenul de bacalaureat
Modul în care se va organiza examenul de bacalaureat începând cu promoția care va urma deja educația planuri cadru noi, cele realizate pentru liceu in septembrie 2023. Examenul de bacalaureat va avea următoarele probe: o singură probă scrisă de evaluare a competențelor generale la discipline cuprinse în trunchiul comun – limba romana, matematica, istorie, stiinte, geografia României. Este o problemă comună pentru elevii de la toate filierele, profiluri și specializări. Examenul se va susţine astfel: evaluare la două limbi de circulatie internationala. Vor fi verificate competențele de bază echivalente nivelului B1. Rezultatul evaluării se va exprima prin nivelul de competență în raport cu standardele europene de competență recunoscute.
Pentru competențele digitale. Noutatea constă în faptul că și acei elevi care promovează proba de competențe digitale, dar consideră că au abilități de programator, de exemplu, vor avea la dispoziție o probă pentru a demonstra aceste competențe și, în măsura în care vom reuși să organizăm credibil, ea va fi luată în considerare și de angajator și de universități. Examenul de bacalaureat devine un pașaport pentru învățământul superior.
Proiectul Legii învățământului universitar: