Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Nicușor Dan prezintă soluții pentru traficul din București. Când apar primele semafoare inteligente și de ce trenul metropolitan e „blocat" la Voluntari

Nicușor Dan a obținut al doilea mandat de primar al Bucureștiului, după alegerile de pe 9 iunie, însă problemele cu care se luotă Capitala sunt multe și costă bani, nervi și timp. Edilul a avut două întâlniri în trei zile cu Marcel Ciolacu și i-a arătat premierului, cu hârtiile pe masă, de ce una dintre problemele traficului este legată de construirea haotică.

  • Statistic, orașul București se află pe locul al optulea în lume, între cele mai aglomerate orașe, după Pune, Bengaluru, Lima, Milano, Toronto, Dublin și Londra.

Autorizațiile date pentru construcții haotice au dat traficul peste cap

Nicușor Dan, primarul Bucureștiului: „În întâlnirea pe care i-am propus-o premierului și căruia i-am arătat azi schițele, ca să dau un singur exemplu de cum o dezvoltare urbană nesustenabilă generează trafic, avem un proiect imobiliar cu 2.000 de apartamente, iar asta înseamnă 5.000 de oameni, într-o zonă în care nu ai decât locuințe. Și toți oamenii ăștia, estimând 3.000 de adulți și 1.000 de copii, vor ieși dimineața ca să se ducă la serviciu sau la școală.

În primul rând, vor avea dificultăți să iasă din cartier, pentru că ies pe două străduțe de 6 metri, pe un fir și apoi ies în Șoseaua Gherghiței, care deja e sufocată. Deci o să fie o nenorocire. Și tipul ăsta de investiții, poate nu așa de mare, dar de câteva sute de apartamente, avem multe în București și toate provoacă tipul ăsta de blocaj. Asta trebuie să evităm. Există o știință, urbanism, pe care trebuie să o aplicăm.

Cu situația dată, ce putem să facem este să vedem ce au făcut orașele occidentale. Mai întâi au greșit, au făcut niște autostrăzi prin oraș, niște poduri suspendate, iar mașinile veneau mai multe și mai multe. Și și-au dat seama că nu se poate și au mers către transportul în comun, ceea ce facem și noi. Sunt bucuros că am crecut numărul de utilizatori cu 40% în trei ani, am adus tramvaie, avem deja proiectele și contractele semnate pentru modernizarea liniilor de tramvai, astfel încât toată rețeaua de 150 de km, din București, să fie modernizată. Vrem să mai cumpărăm 250 de tramvaie, ca să schimbăm cu totul flota, vrem să mai cumpărăm troleibuze."

Însă într-o capitală atât de aglomerată, este extrem de necesară semaforizarea inteligentă, ca o condiție principală pentru fluidizarea traficului.

Nicușor Dan, primarul Bucureștiului: „Apoi în sfârșit, semaforizarea inteligentă, pentru care suntem în curs de a face studiu de fezabilitate. Este împărțită în patru etape. Prima fază, cu semafoare în intersecțiile în care lipsesc, eu zic că, realist, într-un an și jumătate-doi, o să avem niște unde verzi pe bulevarde mari care ies din București. De exemplu Iuliu Maniu."

Inadvertențele cu primăria Voluntari blochează construcția a două pasaje

O propunere mai veche, care venit din partea ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu este ca metroul să fie preluat sub tutela Primăriei Generale București, așa cum este în marile capitale ale lumii. Numai că, deși varianta aceasta a fost propusă de doi ani, există un impediment.

Nicușor Dan, primarul Bucureștiului: "Eu sunt foarte deschis la această propunere (n.r.: ca Primăria București să preia metroul de la Ministerul Transporturilor). Cel mai important e să avem garanția finanțării. Or noi suntem într-o incertitudine financiară.

De exemplu, în 9 luni din 2024, am încasat, din taxe și impozite, cu un miliard de lei (200 de milioane de euro) mai puțin decât în 2023. Cu subvenția pe care o plătim pe termie și subvenția pe transportul public și cu toate lucrurile obligatorii, spitalele din subordine, teatrele, infrastructură, suntem la limită. Ar fi o aventură să preluăm și metroul, care are și parte de subvenție și parte de mentenență, fără să avem o predicție financiară pe anii care urmează.

Noi avem o lege a finanțelor publice locale care în fiecare an este modificată de legea bugetului național. Eu vreau să avem o discuție o dată pentru totdeauna, să știm câți bani ia Primăria București din impozitele bucureștenilor și, în funcție de asta, să facem socotelile. Dacă cota pe care noi o primim este mai mare, da, ne-ar plăcea să avem si metroul. Cred că este loc pentru o discuție serioasă imediat după alegeri, cu noul Guvern, despre ce facem cu Bucureștiul. Eu sunt gata să particip."

La fluidizarea traficului vor contribui și viitoarele două pasaje care vor fi construite, despre care Nicușor Dan a mai vorbit la începutul acestui an. Însă locul în care lucrurile se împotmolesc este la Voluntari din cauza inadvertențelor cu primăria.

Un pasaj ar urma să se construiască în zona barierelor CFR din zona Petricani – Pipera (Voluntari) la trecerea Magistralei CFR 800 București – Constanța, iar altul, în zona Șoselei Andronache.

Nicușor Dan a explicat că, din punct de vedere administrativ, „câte un cap de pod aparține Voluntariului.”

Nicușor Dan, primarul Bucureștiului: „Sunt optimist. E foarte interesant, pentru că aceste două poduri sunt și conectate cu ce vrem cu toții să fie trenul metropolitan. Adică o linie de cale ferată care există în momentul acesta, cu niște stații pe care să le facem noi, un tren ca un fel de metrou de suprafață, din Gara de Nord până în Gara Obor, trecând prin Pipera, unde este un flux foarte mare de oameni.

O întârziere a venit din faptul că am așteptat un studiu de fezabilitate pe care CFR îl are în curs de realizare și care, pe zona asta, s-a terminat. Se punea inclusiv problema să fie o a treia linie, pentru că nu ar fi făcut față rețeaua, pentru că acum și transportul de marfă tot pe aici trece. Acum ne-am relaxat, știm care este traseul exact, știm unde să punem stațiile și o să începem să facem asta.

Cele două poduri sunt conectate pentru că deja barierele care există deja cumulează 3-4 ore pe zi. Dacă mai vii și cu 40 de trenuri care merg de la Gara de Nord, nu poți fără pod, totul este un complex. Unde se blochează pentru pod? În relația cu orașul Voluntari. Sunt convins că acum, după ce au trecut alegerile, putem să avem un dialog civilizat. Chiar și primăria Secroului 2 este dispusă să pună mai mulți bani, adică să nu fie jumătate, doar ca să se facă aceste poduri."

În 2023, Nicușor Dan a fost criticat în special de PSD pentru că a demarat reabilitarea podului Grant când elevii au început școala, ceea ce a dat traficul peste cap. La acea vreme, Nicușor Dan a spus că abia atunci a primit toate avizele, care ar fi fost întârziate în mod intenționat. Dar chiar și așa, pasajul a fost terminat la termen.

Tototdată, anul trecut a transformat Bucureștiul într-un șantier, pentru că o mare parte din rețeaua de termoficare a fost schimbată, din cauza avariilor tot mai dese. Astfel, în ciuda criticilor, primarul spune că a schimbat 50 de kilometri de rețea în 2023, iar planul este mai ambițios pentru acest an, din care mai sunt câteva luni.

Nicușor Dan, primarul Bucureștiului: „Am făcut 50 anul trecut, pe rețeaua principală și anul acesta am spus că facem 70, sunt foarte optimist că o să-i facem. Acum două săptămâni, eram la 45. Avem 15 șantiere deschise și pe fiecare dintre ele sunte în grafic.

O să fie avarii, dar mai puține. În zonele cum este Mihai Bravu, unde am terminat o bucată, nu o să mai fie probleme. Au fost 60 de avarii anul trecut, iar anul acesta nu o să mai fie niciuna. O să începem să montăm din cele 20 de centrale la cap de linie, acolo unde este presiunea mai mică, deci o să avem mai puține avarii. Și calitatea o să fie mai bună."

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE