Producătorii chinezi de mașini au nevoie de noi fabrici în Europa pentru a evita tarifele pe care Uniunea Europeană vrea să le aplice pentru importurile de vehicule electrice din spațiul extracomunitar. Mutarea producției în state europene ar putea diminua avantajul pe care-l au față de producătorii tradiționali din spațiul comunitar când vine vorba despre costul de producție și prețul de achiziție, relatează Autonews.
În condițiile în care UE vrea să crească taxele pentru mașinile electrice chinezești cu până la 48%, producătorii din China încheie parteneriate cu industria locală europeană, în așa fel încât vehiculele pe care le fabrică să fie considerate produse fabricate pe piața comunitară. În lipsa unor astfel de măsuri, mașinile electrice chinezești s-ar scumpi cu mii de euro, ceea ce ar face ca interesul clienților europeni să scadă.
Compania chineză Chery urmează să înceapă producția modelului modelul Omoda E5, la Barcelona, după ce a încheiat un parteneriat cu firma spaniolă Ebro-EV Motors. În Polonia, chinezii de la Leapmotor au început să fabrice mașina de oraș T03 într-o uzină a grupului Stellantis din orașul polonez Tychy.
De asemenea, BYD a anunțat că va construi o fabrică în Ungaria și o alta în Turcia, în timp ce Zeekr are în plan să-și asambleze mașinile în fabricile companiei-mamă Geely.
Asaltul producătorilor chinezi de mașini electrice asupra pieței europene este considerată un factor de risc de către giganții auto din UE. Unii dintre ei aleg să încheie parteneriate cu chinezii, pentru a nu ajunge în situația de a-și închide unitățile de producție, pe fondul scăderii vânzărilor de automobile la nivel mondial.
Până la sfârșitul anului, Chery speră să înceapă producția la fosta fabrică Nissan de lângă portul comercial din Barcelona. De asemenea, compania caută să deschidă încă o fabrică în Europa.
”Suntem hotărâți să mergem mai departe cu (...) operațiunea noastră în Europa pe termen scurt, mediu și lung”, a declarat Charlie Zhang, președintele Chery Europe.
Chery și Ebro vor să producă 150.000 de mașini pe an la unitatea spaniolă până în 2029. Uzina spaniolă va asambla mașini din kituri, ca măsură de reducere a costurilor.
După ce UE a anunțat creșterea taxelor, Zhang a anunțat că declarat că fima Chery își propune și să dezvolte cercetarea și dezvoltarea locală, producția și distribuția ”pentru a deveni o companie cu adevărat europeană”.
De obicei, astfel de vehicule sunt fabricate în țări în care costurile de producție sunt mai mici, apoi sunt demontate și reasamblate mai aproape de piețele pe care urmează să fie vândute. Procesul, comun în industria auto, va permite Chery să evite tarifele UE impuse mașinilor ca produs finit.
Comisia Europeană este încă pe cale să stabilească modul în care noile tarife se vor aplica întreprinderilor comune care nu au făcut parte din ancheta sa antisubvenții. Negocierile ar putea evita taxele suplimentare înainte ca acestea să devină permanente în noiembrie.
China, implicată într-o dispută comercială la nivel global
Acesta este doar un aspect al unei dispute comerciale mai ample, la nivel global. Statele Unite au impus tarife de 100% pentru importurile de vehicule electrice din China. Există tensiuni între cele mai mari două economii ale lumii, în condițiile în care industria auto chineză a crescut rapid, parțial datorită subvențiilor acordate de Guvernul de la Beijing.
În schimb, abordarea UE este mai puțin fermă. Blocul comunitar are nevoie de vehicule electrice ieftine pentru a îndeplini obiectivul stabilit pentru 2035 de a elimina treptat vânzările de autovehicule cu combustie. Cu toate acestea, creșterea vânzărilor a încetinit, fiind afectată de eliminarea unor ajutoare guvernamentale. ID.3 de la Volkswagen, de exemplu, se vinde la aproximativ 37.000 de euro, față de modelul Dolphin produs de chinezii de la BYD, are un preț de aproape 33.000 de euro.
Producătorii de vehicule electrice din China au acaparat până acum mai puțin de 10% din piața din Europa. Nio și Xpeng s-au extins rapid în statele europene, datorită rețelelor lor de stații de încărcare rapidă.
Grupul SAIC, care deține MG, cea mai vândută marcă chineză în Europa, a anunțat că va lua o decizie în privința producției pe plan european. Această companie chineză poartă discuții cu Guvernul spaniol cu privire la locul în care ar urma să construiască prima sa unitate de producție în Europa.
Volvo, producătorul auto suedez deținut de Geely, a accelerat planurile de a construi noul său model EX30 în Ghent, Belgia, în plus față de fabrica sa din China.
În Italia, guvernul condus de Giorgia Meloni curtează producătorii chinezi, deși unii dintre cei mai mari producători auto italieni sunt sceptici cu privire la posibilitatea creșterii concurenței pe piața locală.
În iunie, autoritatea antitrust din Italia a amendat DR Automobiles cu 6 milioane de euro după ce a stabilit că a etichetat ilegal vehicule ale producătorilor chinezi, inclusiv Chery, ca fiind fabricate în Italia. DR a declarat că vrea să facă apel și că vehiculele sunt doar 60-70% asamblate parțial în China.