Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

E oficial. UE a impus taxe mari pentru mașinile electrice din China

Uniunea Europeană a oficializat impunerea de taxe mărite pentru mașinile electrive (BEV) fabricate în China, începând cu data de 5 iulie 2024. Astfel, taxele vamale vor fi mărite și vor ajunge, în unele cazuri, la 37,6%. Este vorba despre niște taxe vamale provizorii.

UE a impus taxe mari pentru mașinile electrice din China

În urmă cu nouă luni, Comisia Europeană a deschis o investigație privind subvențiile pe care companiile din China le primesc de la statul chinez, ceea ce face ca prețurile mașinilor fabricate în această țară să fie mult mai mici în comparație cu cele ale autovehiculelor europene sau cu cele produse în alte părți.

În urma acelor verificări și cercetări întinse pe durata ultimelor nouă luni, Comisia Europeană a conluzionat că subvențiile pe care le primesc companiile chineze sunt incorecte, într-o lege a concurenței existente în Europa și că reprezintă o amenințare economică pentru ceilalți producători de mașini electrice din UE.

Acest val de importuri de mașini electrice cu costuri reduse reprezintă "un prejudiciu economic" pentru industria UE, care ar putea duce la "pierderi devastatoare" și ar putea pune în pericol peste 12 milioane de locuri de muncă directe și indirecte, după cum avertizează Executivul european.

Așadar, asta duce la prețuri scăzute artificial și la concurență neloială. Aceste subvenții sunt "pompate pe întreg lanțul de aprovizionare", conform investigației.

"Bani publici au fost detectați peste tot, de la exploatarea materiilor prime necesare pentru producerea bateriilor până la serviciile de transport maritim angajate pentru a aduce produsele finite pe țărmurile Europei", au spus oficialii europeni, conform Euronews.com.

Astfel, amploarea subvențiilor permite producătorilor chinezi să ofere vehiculele electrice la prețuri semnificativ mai mici decât cele asamblate în blocul comunitar european, unde costurile cu energia și forța de muncă sunt mult mai mari față de cele din China.

Aceste diferențe de preț au declanșat o creștere rapidă a importurilor de mașini electrice fabricate în China, de la o cotă de piață de 3,9% în 2020, la 25% la sfârșitul lui 2023, potrivit Comisiei Europene. Până la implementarea acestor taxe, UE a analizat și impactul acestora asupra importatorilor și consumatorilor din Uniunea Europeană.

SAIC va fi taxată cel mai mult, cu 37,6%

Noile taxe sunt diferențiate și calculate în funcție de "societatea-mamă, cifra de afaceri anuală și valoarea suspectată a subvențiilor primite". În acest moment, taxele sunt de 10%.

Cele trei mari companii asupra cărora vor fi aplicate taxe mărite sunt BYD (17,4%), Geely (19,9%) și SAIC (37,6%).

În cursul acestei investigații, alți producători chinezi și nu numai, care au cooperat cu UE, au beneficiat de taxări mai mici din valoarea mașinii (Tesla sau BMW), iar media taxărilor pentru acestea este de 20,8%. Cei care nu au colaborat vor suporta taxe de până la 37,6%.

Aceste taxări vor fi aplicate cu titlu provizoriu, pentru o perioadă maximă de patru luni, timp în care va fi luată și decizia finală, după votul statelor din UE. Atunci când decizia va deveni definitivă, ea se va aplica pe o perioadă de cinci ani, după cum a precizat Comisia Europeană.

Autoritățile vamale vor solicita garanții bancare, mai degrabă decât numerar, de la chinezi, ceea ce înseamnă că clienții finali ar putea să nu observe imediat o schimbare.

Chinezii au protestat la adresa introducerii acestor taxe, numindu-le "un act protecționist neașteptat", iar în ultimele săptămâni, au avut loc mai multe consultări cu Guvernul de la Beijing. Aceste consultări au loc, în special, între vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, și ministrul chinez al Comerțului, Wang Wentao, până la găsirea unei soluții care să fie în acord cu regulile Organizației Mondiale a Comerțului.

A existat opozițiie și în țări din UE, printre care Germania, care a cerut ca Uniunea Europeană să renunțe la aceste taxări, care pot genera o situație de "pierdere-pierdere". Asociația Industriei Auto din Germania spune că taxele vamale vor afecta producătorii europeni și americani care exportă mașini în China, având în vedere volumul acestor exporturi.

Cel mai mare producător european de automobile, grupul german Volkswagen, a criticat decizia Comisiei Europene, care, în opinia companiei, va crea prejudicii. Și un alt important constructor auto german, grupul BMW, a apreciat că introducerea acestor suprataxe va conduce la un impas şi aduce atingere principiului liberului schimb. Producătorii germani de automobile, care exportă o parte importantă din modelele lor în China, se tem de represaliile Beijingului.

În 2023, exporturile Germaniei de mașini spre China au fost de peste trei ori mai mari decât importurile din China. Totodată, valoarea exporturilor furnizorilor de componente din Germania căte China a fost de patru ori mai mare decât valoarea importurilor.

UE bănuiește că și Ungaria se va opune. În schimb, Franța și Italia susțin taxele suplimentare, ceea ce sugerează că votul din noiembrie va fi precedat de "o luptă politică totală".

În următoarele două săptămâni, statele membre UE vor organiza un prim vot, dar acesta nu va fi obligatoriu și va servi doar ca "testare a apelor politice". Tarifele vor rămâne în vigoare până la luarea unei decizii finale, în patru luni, pe care țările ar putea-o bloca dacă vor obține o majoritate împotriva acestei propuneri de taxare.

"Ceea ce își dorește UE este o soluție, nu neapărat introducerea tarifelor. Introducerea acestor tarife nu este un obiectiv în sine, este un mijloc de a corecta un dezechilibru și o situație concurențială neloială, în detrimentul producătorilor de vehicule electrice din UE, în comparație cu cei care produc în China.

Și tocmai de aceea am fost atât de vocali cu privire la faptul că dorim acest dialog cu omologii noștri chinezi. Și acest dialog are loc. Nu pot comenta detaliile discuțiilor care sunt în curs de desfășurare, dar este cu siguranță pozitiv faptul că aceste mesaje vin din China. Avem nevoie de o soluție care să corecteze avantajul neloial acordat producătorilor din China", a spus Eric Mamer, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene, citat de Euronews.com.

  • Multe din materiile prime critice din industria mașinilor electrice sunt controlate de China.

Luna trecută, Ministerul Comerțului din China a lansat o "investigație antidumping" asupra importurilor de carne de porc provenite din UE, o mișcare văzută pe scară largă drept "un preludiu al represaliilor". Agricultura și aviația sunt considerate sectoarele cele mai vulnerabile în fața "furiei Beijingului".

"Ancheta antisubvenție" vine într-un moment în care relațiile UE-China sunt scăzute din cauza unui șir de dezacorduri, cum ar fi invadarea Ucrainei de către Rusia, tensiunile din strâmtoarea Taiwan, represiunea minorității uigure și campaniile de dezinformare.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE