Băncile din România încep să fie atente la o nouă categorie de clienți și anume generațiile tinere. Mai exact adolescenții care încă nu au împlinit încă vârsta majoratului. Potrivit datelor furnizate de banca din România cu cea mai mare cotă de piață, peste 250.000 de copii au un cont deschis la această instituție. Cei mai mulți dintre ei, spun datele, folosesc și carduri pentru a face plăți sau cumpărături online.
Prin intermediul banilor intrați în cont din alocații, burse sau surse familiale, tinerii români fac cunoștință cu lumea banilor. În contextul în care, în școală, educația financiară este în cel mai bun caz o materie opțională, părinților le revine responsabilitatea de a-i învăța pe cei mici cum pot avea o relație sănătoasă cu banii.
Tehnologia ajută, pentru că există zeci de aplicații mobile pentru a gestiona finanțele împreună cu membrii mai tineri ai familiei. Revolut Junior, Rooster Money sau Homey sunt doar câteva dintre variantele pe care părinții le pot folosi în încercarea de a transforma complicata lume a banilor într-o oportunitate de joacă dar și de învățare.
Tehnologia nu este totul
Corneliu Ionescu, preşedinte la Asociația Educație pentru Viața Reală, Trainer și coach în cadrul proiectului, banometru.ro, spune că părinții trebuie să fie primii care au o relație sănătoasă cu bugetul familiei și abia apoi să treacă la educarea celor mici.
“Aplicațiile în sine, fără explicația modului în care să fie folosite sau motivarea folosirii lor, nu valorează mare lucru. În schimb după ce ai aflat de ce ai aflat cu trebuie folosite și la ce te-ar ajuta, sunt extrem de valoroase. Primul lucru pe care ar trebui să îl facă un părinte pentru copilul lui este să discute cu partenerul deschis despre bani. Doi: să-l implice și pe copil în zona de bani, și anume în zona de bugetare. Când bugetezi tu de fapt îți planifici viața, modul în care vrei să trăiești. Vrei să-ți incluzi partenerul și vrei să îți incluzi, de asemenea, copilul în aceste discuții financiare. Și poți să vorbești despre câți bani o sa faci luna viitoare și din ce și pe ce se vor duce banii aceștia în așa fel încât copilul să aibă dimensiunea efortului pe care familia îl depune”, spune el.
De asemenea, mai spune Corneliu Ionescu, cei mici trebuie să deprindă niște abilități importante astfel încât să înțeleagă lumea cheltuielilor și a costurile pe care le implică traiul de zi cu zi.
“Dacă vrei căldură, lumină, net, astea presupun niște costuri. Dacă vrei telefoane, haine, ele presupun niște costuri. De multe ori trebuie să alegi ce cumperi: asta sau asta. Trebuie să planifici și în momentul în care luna s-a terminat, părinții și copilul trebuie să discute despre cum s-a terminat luna“, explică trainerul.
Potrivit datelor Ministerului Educației și Cercetării, între 2013 și 2020, circa 500.000 elevi și profesori din învățământul preuniversitar din toată țara au studiat educația financiară ca opțional/interdisciplinar pentru o oră pe săptămână.