F80 este noua bijuterie a lui Ferrari și reprezintă cea mai scumpă supermașină de stradă din istoria constructorului italian. Costă 3,6 milioane de euro și toate cele 799 de exemplare au fost vândute deja de mult timp, înainte de a fi produse. Cererea a fost de trei ori mai mare, după cum au precizat oficialii de la Maranello.
Primele livrări către clienți vor începe în ultimul trimestru din 2025, iar cele 799 de exemplare vor fi terminate în 2027, atunci când Ferrari împlinește 80 de ani de existență. De aici și cifra din denumirea mașinii.
F80, cel mai scump Ferrari din istorie
Ferrari F80 face parte dintr-o serie de supercaruri în ediții speciale pe care Scuderia Căluțului Cabrat le lansează cam o dată la un deceniu. Ultima astfel de mașină a fost Ferrari La Ferrari, lansată în 2013, iar versiunea sa decapotabilă, denumită Aperta, a fost lansată în 2016.
Designerii de la Ferrari au reușit din nou să sculpteze un atlet perfect, iar aspectul nu mai are nevoie de prea multe comentarii.
Delivering 1,200 cv, designed to thrill, and deeply rooted in motorsports. A benchmark for innovation and excellence.
— Ferrari (@Ferrari) October 17, 2024
Follow the link to unleash the Ferrari F80. #FerrariF80 #FerrariSupercars #Ferrari
Noua mașină întruchipează absolut tot ce are mai bun Ferrari în acest moment. Înglobează tehnologie din Formula 1 și din competiții auto de anduranță, are propulsie hibridă, compusă dintr-un V6 la un unghi de 120 de grade, cu capacitate de 3 litri și trei motoare electrice, iar totalul puterii dezvoltate este de 1.200 de cai. Doar motorul termic scoate 900 de cai, ceea ce face ca această mașină să fie Ferrari-ul cu cea mai mare putere litrică din toate timpurile, 300 CP pe litru.
- Motorul termic și cele trei motoare electrice fac ca mașina să aibă tracțiune integrală.
- Viteza maximă anunțată este de 350 de kilometri pe oră.
Dacă mașinile de Formula 1 au un propulsor V6 și unul hibrid, de 800 de volți, aceeași soluție este adoptată și la F80, unde hibridul are 860 de volți. Anul viitor, Ferrari va prezenta primul model complet electric, conform constructorului.
Mai multe detalii ale mașinii sunt venite din lumea curselor. De exemplu, frânele sunt ceramice, cu tehnologie CCM-R Plus, derivată din Formula 1, iar suspensia este activă, pentru a optimiza condusul și pentru a permite șoferului să stoarcă fiecare gram de performanță.
Arhitectura aerodinamică a apelat la soluții extreme, șasiul este din fibră de carbon ranforsat, iar o mulține de componente sunt ultraușoare. Una dintre particularități este chiar cockpit-ul, acolo unde cele două scaune nu sunt aliniate, pentru că cel al șoferului este mai avansat decât al pasagerului. Practic, este o arhitectură care ar putea fi numită 1+. Motivul din spatele acestei alegeri ține de aerodinamică și greutate (mașina, la gol, cântărește 1525 de kg).
Ferrari promite că nicio altă mașină din lume, legală, nu mai dispune de așa ceva, iar cine citește fișa tehnică și specificațiile în detaliu crede cu greu că așa ceva este posibil pentru o mașină de stradă și nu pentru una de circuit.
Tehnologie din cruse pe o mașină de serie
Ferrari a câștigat ultimele două ediții ale cursei de 24 de ore de la Le Mans, cu modelul 499P, care are aceeași arhitectură. Dar motorul de pe acest Ferrari F80 este completat prin introducerea, în premieră pe un Ferrari, a tehnologiei turbo electrice (e-turbo), care permite un răspuns instantaneu la orice comandă.
Eleronul din spate este și el activ, tot ca în Formula 1, adică se mișcă în funcție de mai mulți parametri. Mașina dispune, evident, și de o podea plată care se termină cu un difuzor aerodinamic în spate. În față, spoilerul dispune și el de elemente active, de exemplu de acea aripă triplană și de așa-numitul S-Duct, ceea ce generează 1.000 kg de forță aerodinamică la o viteză de 250 km/h. Referitor la aerodinamică, Ferrari a folosit și aici elemente împrumutate din industria aerospațială.
Caracteristicile comune cu mașinile Ferrari care concurează în Campionatul Mondial de Anduranță (WEC) includ arhitectura, carterul, structura și lanțurile de transmisie ale sistemului de distribuție, circuitul de recuperare a pompei de ulei, rulmenți, injectoare și pompe GDI. Din Formula 1, Ferrari moștenește atât conceptul MGU-K, cât și MGU-H-uri, care generează putere din excesul de energie cinetică provenită din rotația turbinelor și din energia termică a gazelor de eșapament. Este vorba de acel e-turbo.
F80 este echipat cu primul motor de mașină de serie Ferrari care beneficiază controlul statistic al detonației, ceea ce permite propulsorului să funcționeze și mai aproape de limita de detonare, cu presiuni extreme în camera de ardere.
„F80 este mașina care ridică ștacheta gamei noastre. Este o mașină despre care sperăm că va face istorie în anii următori”, a spus directorul de marketing și vânzări al Ferrari, Enrico Galliera.